Szereg kryzysów, które przetoczyły się przez świat w ostatnich latach, odcisnął piętno na życiu i kondycji zawodowej każdego z nas, co przekłada się na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) globalne straty związane z niedostateczną dbałością o dobrostan pracowników wynoszą rocznie ok. 2,5 bln dol. O tym, jak pracodawcy mogą wykorzystać rozwiązania stworzone przez Benefit Systems do poprawy dobrostanu w swoich organizacjach, opowiada Piotr Szostak, dyrektor zarządzający ds. strategii i rozwoju produktu w firmie Benefit Systems.
Posłuchaj podcastu:
Czym dokładnie jest dobrostan pracowników i dlaczego jest tak ważny?
Dobrostan to pojęcie wielowymiarowe i bardzo subiektywne, które obejmuje zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne oraz rozwój osobisty i zawodowy. To stan, w którym pracownicy odczuwają zadowolenie i równowagę zarówno w pracy, jak i poza nią. Temat wellbeingu coraz częściej pojawia się w obszarze zainteresowania firm, ponieważ pracownicy, którzy czują się dobrze, są bardziej zaangażowani, produktywni i lojalni wobec swoich pracodawców. Poszukiwanie rozwiązań wspierających dobrostan pracowników jest tym bardziej uzasadnione, że jak podaje Instytut Gallupa, blisko 60 proc. osób zatrudnionych na całym świecie wpisuje się obecnie w nurt „quiet quitting”. Według szacunków niski poziom zaangażowania pracowników kosztuje globalną gospodarkę 8,9 bilionów dolarów, co odpowiada 9 proc. światowego PKB. Co niezwykle istotne, aż 77 proc. pracowników w skali globu, wciąż czeka na jakiekolwiek działania pracodawcy, które zachęciłyby ich do zwiększenia zaangażowania.
Benefit Systems wraz z infuture.institute zbadał dobrostan Polek i Polaków. Jak wygląda kondycja polskich pracowników według opublikowanego przez was raportu?
Nie najlepiej. Ponad 60 proc. Polaków ocenia swój dobrostan jako co najwyżej średni, a co siódmy Polak ocenia go jako niski lub bardzo niski. Najczęściej na niedostateczny poziom dobrostanu wskazują osoby w wieku 35–44 lata. Pokolenie, które jest aktywne zawodowo, zajmuje się dziećmi oraz często potrzebującymi wsparcia rodzicami, a jednocześnie stanowi trzon siły roboczej. Główne przeszkody w osiąganiu dobrostanu to stres, na który wskazuje 40 proc. badanych, oraz niskie dochody, które wymienia 37 proc. respondentów.
W jaki sposób pracodawcy mogą oddziaływać na dobrostan swoich zespołów?
Pracodawca może odegrać istotną rolę w poprawie dobrostanu pracowników poprzez różnorodne inicjatywy i benefity. Oferowanie dodatków pozapłacowych, takich jak karta sportowa czy opieka medyczna, to jedno, ale do tematu dobrostanu należy podchodzić holistycznie, dlatego równie ważne są skoordynowane działania w zakresie szkoleń i psychoedukacji. Kluczowe jest, aby te inicjatywy były zintegrowane, co pozwala pracownikom lepiej radzić sobie ze stresem, rozwijać umiejętności i budować odporność psychiczną.
Podejście holistyczne, czyli jakie?
Podejście holistyczne koncentruje się na kompleksowym wspieraniu pracowników w sferze zarówno zawodowej, jak i prywatnej. Istotne jest, aby podejście było systemowe, a nie oparte na izolowanych działaniach. Pierwszym krokiem w tym kierunku powinna być ocena obecnej kondycji dobrostanu członków zespołu. W tym celu, współpracując z infuture.institute, stworzyliśmy narzędzie Wellbeing Score, które mierzy dobrostan w sześciu najważniejszych obszarach: zdrowie fizyczne, zdrowie psychiczne, wewnętrzny spokój, komfort życia, relacje międzyludzkie oraz kontakt z naturą. Na tej podstawie możemy stworzyć strategię wspierającą dobrostan, która precyzyjnie odpowie na potrzeby pracowników w danej organizacji.
Kiedy już zidentyfikowaliśmy potrzeby pracowników, czas wdrożyć konkretne rozwiązania. Tu znów przychodzicie z pomocą. Stworzyliście dedykowany benefit wspierający pracowników w tych obszarach. Jak działa platforma MultiLife?
MultiLife to zaawansowana platforma, która integruje różnorodne narzędzia poprawiające dobrostan pracowników w wielu jego obszarach. Platforma oferuje szeroki wachlarz usług: od e-kursów, webinariów, po indywidualne konsultacje z psychologiem, trenerem sportowym, finansowym, dietetykiem oraz lektorem językowym. Proces wdrożenia rozpoczyna się od dostarczenia dostępu do platformy dla wszystkich pracowników firmy. Każdy może korzystać z dostępnych funkcji zarówno przez przeglądarkę internetową, jak i aplikację mobilną. MultiLife umożliwia personalizację usług, dostosowanie do indywidualnych potrzeb i celów pracowników.
Tak szerokie spojrzenie na potrzeby współczesnego człowieka jest ewenementem na polskim rynku. To nie pierwszy raz, kiedy Benefit Systems okazuje się pionierem w zakresie rozwiązań wspierających pracowników. Skąd takie podejście?
Naszym celem jest demokratyzacja dostępu do benefitów, tak aby MultiLife stał się pierwszym wyborem firm, które chcą poprawić dobrostan swoich pracowników. MultiLife działa jak wellbeingowy system operacyjny, który dla pracodawcy staje się fundamentem rozwiązań związanych ze wzmacnianiem dobrostanu zespołów, a dla pracownika jest wsparciem w tej drodze. Platforma zawiera dziewięć różnych programów, m.in. metabolizm, zarządzanie wagą, rozwój osobisty, zdrowie. Pracownicy mogą korzystać z badań profilaktycznych, usług telemedycyny oraz zewnętrznych aplikacji, takich jak Legimi, Focusly oraz Youniversity. Kluczowe jest, aby wiedzieli, jak korzystać z dostępnych narzędzi, żeby w pełni realizować swoje założenia dotyczące zdrowia, czy rozwoju zawodowego.
Osobiście jestem zwolennikiem ekonomii behawioralnej, która podkreśla znaczenie odpowiedniego pokazywania, edukacji i wspierania dobrych wyborów. Jak powiedział Peter Drucker: współczesne społeczeństwo ma problem z zarządzaniem sobą, zbyt dużo opcji wyboru sprawia, że trudno rozróżnić, co jest wartościowe, a co niewarte naszego czasu. Naszą misją jest być asystentem, który proponując sprawdzone i poparte wiedzą ekspertów rozwiązania, pomoże użytkownikom dokonywać świadomych wyborów. Ostateczna decyzja i poziom zaangażowania w realizację celów zawsze zależy jednak do użytkownika.
Innymi słowy, narzędzie to jest bardzo podobne do karty MultiSport, która umożliwia użytkownikom wybór miejsca i rodzaju treningu, który preferują?
Dokładnie. Karta MultiSport daje dostęp do ponad pięciu tysięcy różnych obiektów sportowo-rekreacyjnych, oferując wiele aktywności. Podobnie MultiLife zapewnia dostęp do różnorodnych narzędzi i usług wspierających dobrostan zarówno fizyczny, jak i psychiczny. W cyfrowym świecie mamy możliwość korzystania z telemedycyny, konsultacji psychologicznych, nauki języków obcych z lektorami i wielu innych usług. MultiLife to multiprodukt, który agreguje te usługi i aplikacje od naszych partnerów, umożliwiając użytkownikom kompleksowe wsparcie dobrostanu za pomocą jednej platformy.
MultiLife wraz z programem MultiSport i platformą MyBenefit tworzy ekosystem produktów wspierających wellbeing pracowników.
Jak zaawansowane są technologie używane przy tworzeniu systemu MultiLife? Czy wykorzystywana jest sztuczna inteligencja?
Technologicznie jesteśmy na początku drogi, ale już stosujemy sztuczną inteligencję. Jesteśmy w fazie testów funkcjonalności w postaci asystenta wspierającego użytkowników w ich ścieżkach rozwojowych i zdrowotnych. Naszym zadaniem jest nie tylko edukowanie, lecz także udostępnienie narzędzi wspierających, które ułatwią wprowadzenie pozytywnych nawyków w dynamicznej codzienności. Dziś, dzięki postępowi technologicznemu, chociażby telefonowi, który mierzy kroki, i zegarkowi, który monitoruje nasze tętno, posiadamy dostęp do ogromu danych. Dodatkowo korzystamy z danych deklaratywnych, takich jak nasz Wellbeing Score, który ocenia dobrostan użytkowników. Kluczowe jest łączenie tych danych w taki sposób, aby wyciągać istotne wnioski.
Jakie są dotychczasowe doświadczenia firm i użytkowników końcowych korzystających z nowych narzędzi?
Komunikaty zwrotne są bardzo pozytywne. Użytkownicy najczęściej korzystają z funkcji związanych ze zdrowiem psychicznym, takich jak edukacja dotycząca zarządzania stresem czy budowania odporności psychicznej. Zauważamy również rosnące zainteresowanie rozwojem osobistym, w tym nauką nowych języków czy szkoleniami z zakresu umiejętności miękkich.
Czy zaoferowanie narzędzia takiego jak MultiLife może stanowić atrakcyjny element przyciągający do firmy nowych pracowników?
Naturalnie. Młodsze pokolenia jasno komunikują swoje potrzeby, zwłaszcza jeśli chodzi o równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Dziś nie tylko kwestia komfortu w pracy, lecz również troski o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników staje się priorytetem. Firmy, które to zrozumieją, będą miały przewagę na rynku pracy, przyciągając najbardziej utalentowane osoby oraz zmniejszając rotację pracowników. Inwestycja w narzędzia takie jak MultiLife świadczą o realnym zaangażowaniu pracodawcy w utrzymaniu pracownika w dobrostanie.