Dobry outsourcer pilnie poszukiwany

opublikowano: 28-07-2016, 22:00

Strategie Aby outsourcing przyniósł oczekiwany rezultat, nie wystarczy pójść do firmy świadczącej taką usługę i podpisać z nią umowę

Korzystając mądrze z outsourcingu, można z jednej strony obniżyć koszty prowadzonej działalności, z drugiej zoptymalizować własną pracę i ograniczyć do minimum zajmowanie się obszarami, które nie dość, że nie przynoszą przychodu, to powodują koszty — przekonują eksperci. — Outsourcing nie jest jednak rozwiązaniem dla każdego i nie zawsze opłaca się z niego korzystać. Każde przedsiębiorstwo w miarę swojej ewolucji powinno dokładnie analizować wszystkie obszary działalności. Kiedy zasoby kadrowe nie są w pełni wykorzystywane lub ich brakuje albo gdy firma nie posiada odpowiednich narzędzi, jak np. oprogramowanie, warto się nad outsourcingiem zastanowić — radzi Wiktor Doktór, prezes Fundacji Pro Progressio.

USŁUGA NA MIARĘ: Wybierając outsourcera, należy zwrócić uwagę na jego kompetencje i doświadczenie. W wielu przypadkach konieczna jest specjalistyczna wiedza na temat obsługi konkretnej branży — uważa Wiktor Doktór, prezes Fundacji Pro Progressio.
Zobacz więcej

USŁUGA NA MIARĘ: Wybierając outsourcera, należy zwrócić uwagę na jego kompetencje i doświadczenie. W wielu przypadkach konieczna jest specjalistyczna wiedza na temat obsługi konkretnej branży — uważa Wiktor Doktór, prezes Fundacji Pro Progressio. Marek Wiśniewski

Miernik sukcesu

Niedawno firma Randstad Payroll Solutions przeprowadziła wśród klientów ankietę, w której zapytała o powody korzystania z usług outsourcingowych. Najczęściej odpowiadano „bo nie opłaca mi się zatrudniać kogoś na takie stanowisko”. Decydujący jest więc czynnik finansowy. Wybierając outsourcing, firma ogranicza koszt zatrudnienia dodatkowego personelu, ale także szkoleń, ewentualnych błędów i braku wdrożonych zmian prawnych.

— Nasi klienci czują się po prostu bezpiecznie zarówno pod względem informatycznym (ochrona danych osobowych), jak i prawnym. Nie muszą znać się na przepisach. Wiedzą, że np. wynagrodzenia ich pracowników będą naliczone prawidłowo i w terminie — zapewnia Katarzyna Plucińska, dyrektor zarządzający Randstad Payroll Solutions.

Trafić w punkt

Dostawcę usług outsourcingowych należy traktować jak swojego pracownika. Warto określić konkretny obszar jego działania, terminy wykonania usługi, kontrolę jakości oraz zasady wynagradzania za usługi, w tym kary za nieprawidłowe ich wykonanie. Standardem w przypadku usług outsourcingowych — poza podstawową umową — podpisanie kontraktu typu SLA (Service Level Agreement), który określa m.in. zasady kontroli jakości i wynagrodzenia dla firmy, świadczącej usługę.

— Wybierając outsourcera, należy zwrócić uwagę na jego kompetencje i doświadczenie. W wielu przypadkach konieczna jest specjalistyczna wiedza na temat obsługi konkretnej branży. Np. usługi finansowe zupełnie inaczej mogą wyglądać w przypadku firm zajmujących się farmacją, handlem międzynarodowym czy też FMCG — twierdzi Wiktor Doktór. Ważnym elementem każdego kontraktu outsourcingowego jest też określenie kluczowych wskaźników efektywności (Key Performance Indicators, KPI).

— Mierzenie KPI przy realizacji usług kadrowo-płacowych zazwyczaj opiera się na powiązaniu kosztów z wielkością zatrudnienia. Inne sprawdzane parametry to błędy w rozliczeniach czy wypłatach wynagrodzeń. Mierzenie i regularne raportowanie KPI przekłada się na efektywną i prawidłową realizację zadań — tłumaczy Andrzej Trela, dyrektor sprzedaży LeasingTeam Group. Według Konrada Rochalskiego, prezesa ArchiDoc, można oczywiście oczekiwać od outsourcera KPI na poziomie 100 proc., jednak będzie się to wiązało z dużo wyższymi kosztami.

— Warto więc na etapie negocjacji poszukać złotego środka, odzwierciedlającego wymagania jakościowe naszego biznesu i możliwości finansowe — zaleca Konrad Rochalski. Eksperci radzą też pamiętać, że dobry outsourcer powinien umieć podzielić się własnym doświadczeniem i udowodnić, że ma kompetencje w obsłudze zlecanych procesów. — W outsourcingu, podobnie jak w każdej innej branży, trafimy na doskonałych partnerów biznesowych, ale zdarzają się też „czarne owce”. Wybór outsourcera nie powinien być szybki, ale wnikliwie przemyślany. W proces ten powinny być zaangażowane najwyższe kadry kierownicze z prezesem bądź dyrektorem finansowym na czele — uważa prezes Fundacji Pro Progressio.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu