Dobrze dopasowane do klientek i rynku

Magdalena Mastykarz
opublikowano: 25-03-2014, 00:00

Pomysł na biznes: Coraz więcej salonów z bielizną reklamuje się, że ma w ofercie brafitting. To usługa, która w Polsce narodziła się na internetowym forum

Od kilku lat polskie salony z bielizną kolejno wprowadzają usługę brafittingu. Brzmi tajemniczo, ale chodzi o dobieranie i dopasowywanie klientkom staników. Zaczęło się, jak to zwykle bywa w biznesie, od potrzeb klientów, a w tym wypadku — klientek, którym nie wystarczało kilka rozmiarów staników oferowanych na polskim rynku.

STANIKOWA REWOLUCJA:
 Brafitting miał duży wpływ na polski rynek bielizny. Dzięki niemu polscy producenci zaczęli szyć nowe rozmiary i modele, powstały również nowe marki — mówi Monika Jaworska, właścicielka sklepu Dopasowana.pl.
 [FOT. TOMASZ PIKUŁA]
STANIKOWA REWOLUCJA: Brafitting miał duży wpływ na polski rynek bielizny. Dzięki niemu polscy producenci zaczęli szyć nowe rozmiary i modele, powstały również nowe marki — mówi Monika Jaworska, właścicielka sklepu Dopasowana.pl. [FOT. TOMASZ PIKUŁA]
None
None

Zamiast szukać w pojedynkę, panie skrzyknęły się na forum internetowym Lobby Biuściastych, na którym wymieniały się opiniami. Wkrótce potem zaczęły poszukiwania produktów, które spełniałyby ich oczekiwania. Znalazły takie w brytyjskich sklepach, skąd sprowadzały je na własną rękę. Wówczas niektóre z internautek stwierdziły, że brafitting mógłby stać się sposobem na własną firmę.

Pionierki z internetu

Początki brafittingu w Polsce można datować mniej więcej na 2007 rok. Wówczas wiedza na ten temat nie była usystematyzowana, w związku z czym kobiety, które postanowiły zostać brafitterkami, nie miały możliwości nauczenia się tego fachu w żadnej szkole.

— W momencie kiedy zaczynałam zajmować się brafittingiem, nie było żadnych kursów. Wszystkiego musiałam uczyć się sama. Wiedzę merytoryczną zdobywałam w internecie, a później zaczęłam dopasowywać rozmiary biustonoszów sobie i wszystkim kobietom dookoła — wspomina Monika Jaworska, która od 2007 r. prowadzi firmę Dopasowana.pl.

Nie istniały też na polskim rynku firmy, które specjalizowałyby się w produkcji niestandardowych rozmiarów, dlatego brafitterki sprowadzały staniki z Wielkiej Brytanii bądź kupowały je od polskich dystrybutorów zagranicznych marek, a następnie sprzedawały je głównie przez sklepy internetowe. Brafitting nie sprowadza się jednak wyłącznie do sprzedaży staników — to przede wszystkim działalność usługowa, w której największą wartość dla klientek mają profesjonalne porady i pomoc w określeniu ich rozmiaru, a także dopasowaniu właściwego modelu.

— Na początku nakierowana byłam głównie na sprzedaż internetową, jednak bardzo wiele klientek przychodziło do wynajmowanego przeze mnie mieszkania na zakupy tradycyjne. Potrzebowały zmierzenia kilku fasonów, rozmiarów — opowiada właścicielka Dopasowanej.pl.

Z internetu na salony

Brafitterki działające w sieci szybko zorientowały się, że model sprzedaży wyłącznie przez internet się nie sprawdza, dlatego zaczęły otwierać salony stacjonarne, których w ostatnich latach w Polsce zdecydowanie przybyło.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Gdy w maju 2010 r. otwierałam pierwszy na Woli salon brafitterski, w Warszawie było już 15 sklepów o takim profilu. Obecnie w stolicy około 28 salonów reklamuje się brafittingiem, choć niestety poziom usług bywa w nich różny — opowiada Dorota Sierocka, właścicielka Bra-Dreams.

Skalę problemu dostrzegła również Agnieszka Socha, brafitterka z Wrocławia, właścicielka Onlyher.pl, która postanowiła otworzyć Akademię Profesjonalnego Brafittingu i uczyć tego fachu kobiety, które chcą zostać brafitterkami. W ciągu roku organizuje od jednego do dwóch kursów, a jednorazowo kończy go ok. 18 uczestniczek.

— Zainteresowanie brafittingiem jest coraz większe. Ostatnio jednak bardziej interesują się nim osoby szukające sposobu na biznes, a mniej konsumenci — zauważa właścicielka Onlyher.pl.

Nie znaczy to jednak, że branża przeżywa kryzys. Wręcz przeciwnie. Wszystkie trzy panie zaczynały prowadzić swoje sklepy samodzielnie, w tej chwili każda z nich zatrudnia kilka profesjonalnych brafitterek, a nawet specjalistów od marketingu.

Z usług Dopasowanej.pl i Bra-Dreams można skorzystać w stolicy, Onlyher.pl ma swoje sklepy we Wrocławiu, w Zabrzu, Radomiu, Przemyślu, Poznaniu i Krakowie, sprzedaje też za granicą, m.in. w Berlinie.

Stworzyły własne marki

Brafitterki tak głośno przekonywały o zasadności rozszerzenia tabeli rozmiarów biustonoszy, że posłuchali ich nawet polscy producenci bielizny. — W swoim salonie mam staniki angielskie, duńskie, niemieckie i polskie. Obecnie polscy producenci bardzo szybko reagują na zapotrzebowania rynku i słuchają uwag brafitterek — opowiada Dorota Sierocka.

— Przez długi czas bieliznę kupowałam za granicą. W tej chwili wiele polskich firm stara się dorównać tym brytyjskim zarówno dostępnymi rozmiarami, jak i jakością. Dzięki modzie na brafitting w naszym kraju rozwinęło się wiele fantastycznych firm, np. Ewa Michalak, Comexim, Gorsenia, Dalia, Kris Line, Ava czy... Onlyher.pl — mówi Monika Jaworska.

Od 2011 r. Agnieszka Socha z Onlyher. pl zajmuje się bowiem nie tylko sprzedażą i usługami brafitterskimi, ale też produkcją własnej marki. Z perspektywy producenta stwierdza, że nie tylko w Polsce zainteresowanie brafittingiem stale rośnie, ale też na świecie polskie bieliźniarstwo zaczyna być zauważane i coraz bardziej się liczyć.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Mastykarz

Polecane