Domy studenckie za 100 mln zł

  • Anna Pronińska
opublikowano: 23-04-2013, 00:00

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza sięga po formułę PPP. Jest już po pierwszych rozmowach z funduszami.

Po uczelniach wyższych w Warszawie, Lublinie i Krakowie do budowy akademików przymierza się Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (UAM) w Poznaniu. Uczelnia ogłosiła konkurs na doradztwo przy projekcie realizowanym w formule partnerstwa publiczno- -prywatnego (PPP). Chodzi o zaprojektowanie, wybudowanie i zarządzanie Kompleksem Domów Studenckich na terenie Kampusu Morasko, położonego w północnej cześci miasta.

— Prowadzenie akademików nie jest zadaniem statutowym uczelni. Taniej jest zlecić taką działalność zewnętrznej firmie. Sięgamy po PPP — mówi prof. Bogusław Mróz, pełnomocnik rektora ds. rozbudowy bazy akademickiej Morasko.

Uczelnia ma 1800 miejsc w akademikach. Dużo za mało. Na dodatek ubędzie jeszcze 600 pokoi, bo uczelnia chce sprzedać akademik położony w centrum miasta. Na terenie Kampusu Morasko ma zatem powstać 1,8-2 tys. pokoi. Do tego dojdzie część usługowa (bank, sklep). Wynagrodzeniem prywatnego partnera mają być czynsze płacone przez studentów i przedsiębiorców. Uczelnia bierze na siebie ryzyko popytu. Szacunkowa wartość przedsięwzięcia wyniesie 100 mln zł.

— Mamy 30 tys. studentów dziennych, a 10 tys. uczy się na Morasku. Z naszych obliczeń wynika, że po 17 latach koszty inwestycji się zwrócą — mówi prorektor UAM.

Władze uczelni nie martwią się o zainteresowanie inwestycją.

— Prowadzimy dialog techniczny z funduszami z Hiszpanii, Anglii i Izraela, które inwestują długoterminowo w takie projekty. Mimo niżu demograficznego fundusze chcą inwestować i mają 80 mln EUR do wydania na akademiki w tym regionie. Takie PPP to dla nich bezpieczna inwestycja — uważa prof. Bogusław Mróz.

Uczelnia liczy, że już w czerwcu 2016 r. akademiki będą gotowe.

— Patrząc na doświadczenia innych krajów, budowa i utrzymanie akademików w tej formule sprawdza się idealnie. Nie jest niczym nowym, że uczelnie nie mają pieniędzy, a czasem i kompetencji, aby sprawnie zarządzać dużym kampusem studenckim. Dlatego PPP przynosi korzyści zarówno dla partnera publicznego — uczelni, jak i prywatnego inwestora, który dostanie umowę na długi okres, będzie odpowiedzialny nie tylko za projektowanie, budowę i zarządzanie, ale np. również za utrzymanie akademików — mówi Tomasz Korczyński, partner w Wierzbowski Eversheds, kierujący praktyką PPP.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Pronińska

Polecane