Doradca od handlowca, prawnika i informatyka

DCZ
opublikowano: 26-06-2009, 00:00

Czym się kierować, by mieć pewność, że firma rekrutacyjna zaproponuje najlepszego kandydata? Pytać o specjalizację.

Czym się kierować, by mieć pewność, że firma rekrutacyjna zaproponuje najlepszego kandydata? Pytać o specjalizację.

Aby pozyskać pracownika, trzeba dobrze znać branżę. Coraz więcej firm doradztwa personalnego decyduje się więc na specjalizację branżową czy sektorową. Powstają osobne zespoły do rekrutacji do sektora finansowego, na stanowiska IT i w telekomunikacji, w produkcji, farmacji czy w marketingu i sprzedaży.

— Rozwój specjalizacji był związany z rozkwitem firm rekrutacyjnych i dużym zapotrzebowaniem na pracowników, ale taki kierunek doradztwa personalnego wyznaczył także ewolucję rynku. Przedsiębiorstwa chcą w doradcach personalnych mieć partnerów do rozmów. Pożądani są konsultanci z wiedzą o branży i kontaktami w danym środowisku — mówi Dorota Wilkanowicz z firmy doradztwa personalnego Bigram.

Ruch u handlowców

Mniejsze zapotrzebowanie na pracowników spowodowało, że w wielu firmach doradztwa personalnego ograniczono liczbę konsultantów zajmujących się daną branżą czy sektorem. Kryzys najszybciej uderzył w specjalizację nieruchomości. Potem przyszedł czas na bankowość i finanse.

— Niektóre firmy doradztwa personalnego, których domeną była tylko jedna branża próbują rozszerzyć zakres specjalizacji. Najwięcej projektów realizowanych jest w tej chwili dla sektora IT i branży handlowej — mówi Dorota Wilkanowicz.

Jednak jej zdaniem specjalizacja doradców ma dziś nawet większe znaczenie niż w czasach prosperity.

— Gdy wśród pracowników nie ma gotowości do zmiany pracy, wyspecjalizowani konsultanci, doskonale znający branżę szybciej zdefiniują grupę właściwych osób i będą potrafili zainteresować je ofertą pracy. Dzięki znajomości zakresu obowiązków, doświadczeń zawodowych i oczekiwań finansowych osób w danym sektorze projekty rekrutacyjne realizowane są szybciej i efektywniej — mówi Dorota Wilkanowicz.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Konsultant specjalizujący się w danym obszarze i realizujący procesy tylko do konkretnego sektora biznesu nie musi przygotowywać long listy (analizy rynku pod kątem firm, które zatrudniają potencjalnych kandydatów, co może skrócić czas trwania procesu rekrutacji o 30 proc. — dodaje Grażyna Chmielowska, dyrektor regionu, Adecco Poland.

Partnerskie rozmowy

Według niej specjalizacja jest zawsze korzystna w każdej branży ze względu na koncentrację na określonym obszarze.

— Konsultant występuje jako doradca i partner w dyskusji zarówno w stosunku do klienta jak i kandydata. Wiedzą więc, jakie metody rekrutacji zaproponować klientowi i jakich rekomendować mu kandydatów — mówi Chmielowska.

Rozmowa z kandydatami IT, inżynierami wymaga również od konsultanta znajomości zagadnień merytorycznych, tak by proces rekrutacji nie był oparty jedynie na badaniu wiedzy merytorycznej, ale dał konsultantowi możliwość skupienia się również na jego kompetencjach miękkich.

— Kolejną zaletą specjalizacji jest dostęp do specjalnych narzędzi, które pomagają w szybszej i dokładniejszej analizie zagadnień merytorycznych i kompetencji kandydata.

Nie bez znaczenia jest fakt, że sami kandydaci identyfikując agencję o konkretnym profilu kierują częściej do takich firm swoje aplikacje — mówi Grażyna Chmielowska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Polecane