Czym się kierować, by mieć pewność, że firma rekrutacyjna zaproponuje najlepszego kandydata? Pytać o specjalizację.
Aby pozyskać pracownika, trzeba dobrze znać branżę. Coraz więcej firm doradztwa personalnego decyduje się więc na specjalizację branżową czy sektorową. Powstają osobne zespoły do rekrutacji do sektora finansowego, na stanowiska IT i w telekomunikacji, w produkcji, farmacji czy w marketingu i sprzedaży.
— Rozwój specjalizacji był związany z rozkwitem firm rekrutacyjnych i dużym zapotrzebowaniem na pracowników, ale taki kierunek doradztwa personalnego wyznaczył także ewolucję rynku. Przedsiębiorstwa chcą w doradcach personalnych mieć partnerów do rozmów. Pożądani są konsultanci z wiedzą o branży i kontaktami w danym środowisku — mówi Dorota Wilkanowicz z firmy doradztwa personalnego Bigram.
Ruch u handlowców
Mniejsze zapotrzebowanie na pracowników spowodowało, że w wielu firmach doradztwa personalnego ograniczono liczbę konsultantów zajmujących się daną branżą czy sektorem. Kryzys najszybciej uderzył w specjalizację nieruchomości. Potem przyszedł czas na bankowość i finanse.
— Niektóre firmy doradztwa personalnego, których domeną była tylko jedna branża próbują rozszerzyć zakres specjalizacji. Najwięcej projektów realizowanych jest w tej chwili dla sektora IT i branży handlowej — mówi Dorota Wilkanowicz.
Jednak jej zdaniem specjalizacja doradców ma dziś nawet większe znaczenie niż w czasach prosperity.
— Gdy wśród pracowników nie ma gotowości do zmiany pracy, wyspecjalizowani konsultanci, doskonale znający branżę szybciej zdefiniują grupę właściwych osób i będą potrafili zainteresować je ofertą pracy. Dzięki znajomości zakresu obowiązków, doświadczeń zawodowych i oczekiwań finansowych osób w danym sektorze projekty rekrutacyjne realizowane są szybciej i efektywniej — mówi Dorota Wilkanowicz.
— Konsultant specjalizujący się w danym obszarze i realizujący procesy tylko do konkretnego sektora biznesu nie musi przygotowywać long listy (analizy rynku pod kątem firm, które zatrudniają potencjalnych kandydatów, co może skrócić czas trwania procesu rekrutacji o 30 proc. — dodaje Grażyna Chmielowska, dyrektor regionu, Adecco Poland.
Partnerskie rozmowy
Według niej specjalizacja jest zawsze korzystna w każdej branży ze względu na koncentrację na określonym obszarze.
— Konsultant występuje jako doradca i partner w dyskusji zarówno w stosunku do klienta jak i kandydata. Wiedzą więc, jakie metody rekrutacji zaproponować klientowi i jakich rekomendować mu kandydatów — mówi Chmielowska.
Rozmowa z kandydatami IT, inżynierami wymaga również od konsultanta znajomości zagadnień merytorycznych, tak by proces rekrutacji nie był oparty jedynie na badaniu wiedzy merytorycznej, ale dał konsultantowi możliwość skupienia się również na jego kompetencjach miękkich.
— Kolejną zaletą specjalizacji jest dostęp do specjalnych narzędzi, które pomagają w szybszej i dokładniejszej analizie zagadnień merytorycznych i kompetencji kandydata.
Nie bez znaczenia jest fakt, że sami kandydaci identyfikując agencję o konkretnym profilu kierują częściej do takich firm swoje aplikacje — mówi Grażyna Chmielowska.