Specustawa drogowa miała ułatwić nabywanie gruntów i budowę szybkich tras. Jej wdrożenie napotkało jednak sporo problemów. Ministerstwo Infrastruktury (MI) postanowiło naprawić niedoróbki i przygotowało projekt założeń nowelizacji ustawy.

Przez duży pokój
Dzięki niej właściciele nieruchomości mają się przestać bać, że przygotowując się do budowy drogi, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) kupi od nich tylko część domu czy działki.
"Zmiany dotyczą sytuacji, w której tylko część nieruchomości została przejęta pod lokalizację inwestycji drogowej, a pozostała część nie nadaje się do wykorzystania na dotychczasowe cele. GDDKiA jest zobowiązana do nabycia, na wniosek właściciela pozostałej części nieruchomości" — napisali przedstawiciele MI w założeniach do nowelizacji ustawy.
GDDKiA nie skomentowała proponowanych zmian. Ułatwią one życie wielu właścicielom nieruchomości, którzy mieli problemy z przekonaniem dyrekcji do zakupu ich dobytku. Przykład? Niedawno jeden z właścicieli nieruchomości przy budowanej obwodnicy Trójmiasta zablokował inwestycję, bo dyrekcja nie chciała kupić od niego domu — nie był potrzebny, by budować trasę. Tymczasem właściciel przedstawił ekspertyzy, z których wynikało, że podczas prac budowlanych budynek może popękać, co zagroziłoby jego mieszkańcom. Spór trwał wiele miesięcy, wreszcie dyrekcja skapitulowała i kupiła dom. Dzięki nowelizacji podejmowanie decyzji ma być szybsze i łatwiejsze.
Dla prywatnych firm
Kwestie nieruchomości to niejedyne sprawy, które doprecyzowuje nowa ustawa. Zgodnie z nią, zarządcy dróg będą mogli przenosić na podmioty prywatne decyzje o realizacji inwestycji drogowej (tzw. zrid ). Dzięki temu prywatne firmy nie będą już musiały przechodzić żmudnej procedury starania się o decyzje lokalizacyjne i pozwolenia na budowę.
"W praktyce zapis ten może znaleźć zastosowanie w sytuacji, gdy inwestor prywatny planujący budowę dużego centrum handlowego będzie chciał usprawnić dojazd do planowanego obiektu" — zapisano w założeniach nowej ustawy.
— To kolejne uproszczenie procedur. Jest już możliwość przeniesienia pozwolenia na budowę czy decyzji środowiskowej, a teraz będzie jeszcze można przenieść zrid . To ważne dla wszystkich firm wykonujących deweloperskie inwestycje — podkreśla Piotr Szafarz, prawnik Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Z nowych, uproszczonych przepisów będą też mogły skorzystać PKP PLK przy realizacji inwestycji kolejowych, przecinających drogi.
Przepisy usprawnią też wykonanie projektów w formule publiczno-prywatnego partnerstwa. Jeśli bowiem zarządca drogi zrezygnuje z wykonania zadania, będzie mógł przekazać zrid partnerowi prywatnemu.