Drogowy plan trafi do weryfikacji

KAP
opublikowano: 01-09-2010, 10:35

Pod koniec roku okaże się, czy i które projekty drogowe stracą unijne wsparcie. Do 31 sierpnia zweryfikowana będzie lista unijnych inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ).

- W aktualnej weryfikacji będziemy wprowadzać zmiany w projektach kolejowych. Nie zamierzamy weryfikować listy zadań drogowych. Do końca roku natomiast przedstawimy Radzie Ministrów zaktualizowany rządowy program budowy dróg i po jego akceptacji, przy kolejnej weryfikacji listy POIŚ, wprowadzimy zmiany dotyczące projektów drogowych — mówi Jarosław Pasek, dyrektor Departamentu Funduszy UE w Ministerstwie Infrastruktury.

Na liście POIŚ znajdują się inwestycje infrastrukturalne i środowiskowe współfinansowane przez Brukselę. Tylko na projekty drogowe z POIiŚ Komisja Europejska przeznaczyła w latach 2007-13 ponad 10 mld EUR (ponad 40 mld zł). Aby nie stracić pieniędzy, dwa razy w roku lista POIŚ jest weryfikowana i słabo przygotowane zadania wypadają, a w ich miejsce wchodzą nowe, lepiej przygotowane. Resort infrastruktury na razie nie podaje propozycji zmian. Jarosław Pasek twierdzi jedynie, że w pewnością w tej unijnej perspektywie wykonamy inwestycje drogowe za grubo ponad 100 mld zł. Zapowiada nadkontraktację unijnych funduszy (czyli większe niż przewidywano wykorzystanie kasy z Brukseli).
Plan bez szans

Tymczasem branżowi eksperci na drogowym planie nie zostawiają suchej nitki i podkreślają, że najwyższy czas na zmiany.

— Obecny program został opracowany jeszcze przez rząd PiS i z niewielkimi korektami przejęty przez obecny. Brakuje 120 mld zł i najwyższy czas się do tego przyznać i powiedzieć, że wszystkiego, co zaplanowano, zrobić się nie da — mówi Janusz Piechociński, poseł PSL i wiceszef Sejmowej Komisji Infrastruktury.

Jego raport o realizacji drogowych zadań będzie gotowy już we wrześniu. Już dziś poseł wskazuje jednak projekty, których planowa realizacja stoi pod znakiem zapytania.

— Najwięcej problemów jest z warszawskim węzłem drogowym i z projektami drogowymi prowadzącymi do stolicy oraz z budową dróg w Polsce wschodniej (trasa S 19 Suwałki do południowej granicy) — podkreśla poseł.

Poseł sypie przykładami. Wschodnia obwodnica Warszawy, trasa S7 łącząca Gdańsk z południem kraju, terminowe wykonanie A4 przez Tarnów, Rzeszów do granicy z Ukrainą.
Stryków znów w korku

Podobnie jest z centralnym odcinkiem A1.

— Zostali wybrani wykonawcy dla odcinków autostrady A1 od Torunia do Strykowa, ale wykonanie tych zadań do 2012 r. jest mało realne. Kiedy ten odcinek już powstanie, w budowie będzie jego kontynuacja na południe kraju. Mieliśmy problem, kiedy oddaliśmy do ruchu A2 Konin— Stryków i cały ruch wpadł do tej małej miejscowości. Teraz znów tranzyt z północy na południe znów może zakorkować się w Strykowie — obawia się Zbigniew Kotlarek, szef Polskiego Kongresu Drogowego, który był szefem drogowej dyrekcji, kiedy program powstawał.

A1 ze Strykowa do Katowic miała być wykonana w PPP, ale projekt zakończył się fiaskiem. Inwestycję trzeba wpisać do rządowego programu, choć jej wykonanie przed EURO 2012 nie wchodzi w grę. Na tym nie koniec. Do rządowego i unijnego programu trzeba będzie także dopisać A2 Stryków — Konotopa, której także nie udało się wykonać z prywatnym partnerem.
Kłody pod nogi

Programu drogowego nie udaje się wykonać na czas także m.in. z powodu protestów mieszkańców i problemów z opracowywaniem przez urzędników decyzji środowiskowych. Mimo uproszczenia procedury przetargowej i sprawniejszego przejmowania przez administrację terenów, okres przygotowania projektów do realizacji nadal jest bardzo długi.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KAP

Polecane