Czytasz dzięki

Duńczycy wchodzą w Przelewy24

opublikowano: 11-02-2019, 10:13
aktualizacja: 11-02-2019, 18:11

Grupa Nets, która zainwestowała już w DotCard, teraz wchodzi w sojusz strategiczny z operatorem serwisu Przelewy24. Na transakcję musi się zgodzić UOKiK.

Za plecami PayU, lidera polskiego rynku e-płatności, wyrasta potężny rywal. W poniedziałek duńska grupa Nets ogłosiła oficjalnie „nawiązanie strategicznego sojuszu" ze spółką PayPro, właścicielem platformy Przelewy24, czyli rynkowego numeru dwa. O tym, że taka transakcja się szykuje, pisaliśmy w "PB" tuż po nowym roku. Wtedy obie spółki odmówiły nam komentarza. 

Na transakcję będzie musiał się jeszcze zgodzić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Tego, ile mają zapłacić za Przelewy24, nie wiadomo - nasze źródła wskazywały jednak, że wycena spółki sięgała około 1 mld zł.

- Dzięki temu strategicznemu sojuszowi rozszerzamy naszą obecność w Polsce w obszarze B2B. Serwis Przelewy24 w ostatnich latach notuje stały wzrost wolumenu i przychodów, co wpisuje się w naszą strategię umocnienia pozycji w Polsce poprzez konsolidację i dynamiczne inicjatywy komercyjne - mówi Bo Nilsson, szef grupy Nets.

Płatnicze połączenie

Nets jest już obecny w Polsce dzięki ubiegłorocznemu przejęciu spółki Dotcard, operatora platform Dotpay i eCard. Duńczycy kupili ją m.in. od funduszu MCI w ramach transakcji wartej 315 mln zł.

Teraz Dotcard i Przelewy24 mają stać się jedną grupą. Jak wynika z komunikatu Netsa, Duńczycy będą mieli w niej 51 proc. udziałów, a 49 proc. będzie miał Przemysław Kurczewski, dotychczasowy prezes i główny udziałowiec Przelewów24. Pozostanie on na swoim stanowisku, podobnie jak kierujący Dotcardem Andrzej Budzik..

- Współpracując z Netsem będziemy w stanie jeszcze sprawniej wprowadzać innowacje dla e-commerce, wykorzystując nasze wieloletnie doświadczenie i znajomość rynku. Pozwoli to na poszerzenie portfolio usług i produktów dla naszych partnerów biznesowych i klienta końcowego – mówi Piotr Kurczewski, CEO i główny udziałowiec serwisu Przelewy24.

Nets podało w komunikacie, że Przelewy24 miały w ubiegłym roku „przychody przekraczające 20 mln EUR”. Solidnym zastrzykiem dla firmy było nawiązanie współpracy z Allegro, na którym transakcje wcześniej obsługiwało wyłącznie PayU, dzięki czemu osiągnęło pozycję lidera krajowego rynku. Południowoafrykański Naspers sprzedał jednak Allegro funduszom private equity, zachowując jednocześnie PayU w portfelu, co otworzyło innym operatorom płatności drogę do współpracy z platformą e-handlową.

Drożejący biznes

Wyceny spółek w segmencie usług płatniczych mocno rosną w ostatnich latach. W ubiegłym roku serwis Mergermarket, powołując się na wyliczenia Trigona, podawał, że od początku 2014 r. do końca 2017 r. średnia cena za firmy z branży usług płatniczych wzrosła z 10,9-krotności wyniku EBITDA do 14,4-krotności - a na tym się nie skończyło, bo według Mergermarket DotCard został sprzedany przez MCI przy wyższym mnożniku. Nasze źródła wskazywały już pod koniec ubiegłego roku, że wycena Przelewów24 może sięgnąć nawet dwudziestokrotności zysku operacyjnego, powiększonego o amortyzację.

Nets na akwizycje ma sporo pieniędzy. To jeden z największych graczy na europejskim rynku płatności, silny zwłaszcza w krajach skandynawskich i bałtyckich. Duńska firma od ubiegłego roku należy do funduszu private equity Hellman & Friedman, który zapłacił za nią 5,3 mld USD i zdjął ją z giełdy w Kopenhadze, zapowiadając jednocześnie duże inwestycje w przejęcia w innych krajach Europy. Spółka w pierwszym półroczu 2018 r. miała 3,78 mld DKK przychodów netto (w przeliczeniu około 2,2 mld zł), notując jednocześnie 1,3 mld DKK zysku na poziomie EBITDA (0,75 mld zł).

Już pisaliśmy: „Puls Biznesu” z 3 stycznia 2019 r.

Na początku roku jako pierwsi poinformowaliśmy, że Nets szykuje się do inwestycji w Przelewy24. Potem spółka złożyła wniosek w sprawie koncentracji do urzędu antymonopolowego, który jeszcze nie wydał decyzji.

Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
×
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane