Dworce kolejowe nie będą już straszyć

Małgorzata Ciechanowska
01-12-2009, 00:00

Polskie Koleje Państwowe (PKP) ruszyły z projektami modernizacji dworców. Czy zdążą przed Euro 2012?

Polskie Koleje Państwowe (PKP) ruszyły z projektami modernizacji dworców. Czy zdążą przed Euro 2012?

PKP remontują obecnie niemal 40 dworców. Modernizacja pochłonie ponad 670 mln zł. Fundusze pochodzą z Unii Europejskiej (236 mln zł), budżetu państwa (353 mln zł) i środków własnych PKP (102 mln zł).

Terminale przyszłości

20 listopada oddano do użytku dworzec w Nałęczowie, wyremontowany za około 1,5 mln zł. Zmodernizowano instalację centralnego ogrzewania i kotłownię. Zadbano też o bezpieczeństwo pasażerów instalując system monitoringu wizyjnego, który został włączony do centrum monitoringu wraz z systemami na dworcach w Dęblinie, Białej Podlaskiej, Łukowie, Kraśniku i Trawnikach.

26 listopada PKP zaprezentowały projekty odnowionych terminali kolejowych w Katowicach i Sopocie. Przy wejściu do hali dworcowej w Katowicach znajdzie się punkt informacyjny, dalej kasy i przechowalnie bagażu. Zamontowano też stałe i ruchome pochylnie, by ułatwić ruch pasażerom, także niepełnosprawnym. Innowacją jest dobudowanie biur i części handlowo-usługowej.

— Biurowce mają stać się bodźcem do rozwoju kompleksu dworcowo-handlowego — zapowiada Antoni Pomorski, kierownik projektu w firmie Neinver modernizującej katowicki dworzec.

Firma Neinver opracowała także plan usprawnienia komunikacji wokół terminalu. Pod ziemią znajdzie się dworzec autobusowy, do którego prowadzić będą przejścia z części nadziemnej.

Podobne rozwiązania — budowę sześciu budynków handlowo-usługowych i hotelu — planowane są w Sopocie.

— Zamierzamy zamknąć ruch drogowy w strefie zero. Pozwoli to utworzyć miejsca zieleni dostępne dla pasażerów oczekujących na przesiadkę i dla mieszkańców miasta — mówi Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.

W kryzysie spadł jednak popyt na biura, co spowolniło część projektów. Wstrzymano np. na 1,5 roku budowę biurowca w Katowicach.

Ale nie wszystkie dworce doczekają się modernizacji przed 2012 r. — np. Warszawa Centrala poddana zostanie jedynie liftingowi.

— Wymieniliśmy pokrycie dachu. Przed Euro 2012 zamierzamy też odmalować obiekt i wyczyścić posadzki — zapowiada Paweł Olczyk, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych.

Problemem jest Dworzec Zachodni, mieszczący także dworzec autobusowy należący do Państwowego Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej.

— Budynek na Dworcu Zachodnim nie jest własnością PKP, dlatego nie odpowiadamy za jego modernizację. Nasz obiekt znajduje się od strony ulicy Tunelowej. Jego odnowienie uwzględniliśmy w planach — wyjaśnia Paweł Olczyk.

Zapowiedział ponadto zmianę struktury nieruchomości PKP: linie kolejowe z terenami przyległymi staną się własnością Skarbu Państwa.

Z punktu widzenia prawa

Przeprowadzony w ciągu 2 lat podział zadecyduje o statusie ziem w sąsiedztwie torowisk. Dodatkowo zmodyfikowane będzie zarządzanie nieruchomościami. PKP, być może we współpracy z zewnętrznymi firmami, założą spółkę zarządzającą 300 dworcami. Spółka ustali wysokość opłaty dworcowej, z której będzie utrzymywana powierzchnia niekomercyjna na stacjach.

W związku z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej wydano tzw. ustawę Euro 2012, pozwalającą PKP realizować wybrane projekty w uproszczonym trybie. Ustawa głosi, że przedsięwzięć na mistrzos-twa nie muszą realizować spółki celowe powołane przez Skarb Państwa, instytucje pań-stwowe i samorządy. Takie spółki mogą też powoływać firmy prywatne lub z udziałem kapitału prywatnego.

— Projekt modernizacji dworca w Katowicach to przykład współpracy PKP z inwestorem prywatnym w formie spółki celowej. Jesteśmy na dobrej drodze, by wyłonić in-westora odpowiedzialnego m.in. za rewitalizację terminalu kolejowego w Poznaniu — zapowiada Rafał Trusiewicz, partner w kancelarii prawnej Trusiewicz Siwko.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Ciechanowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Dworce kolejowe nie będą już straszyć