Czytasz dzięki

E-auta przyspieszają mimo wirusa

opublikowano: 17-05-2020, 22:00

Pandemia nie zatrzymała wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych. Ten segment też odczuje kryzys, ale przejściowo

Pandemia mocno uderzyła w motoryzację. Frost & Sullivan szacuje, że tymczasowe wstrzymanie pracy w fabrykach aut i podzespołów na świecie spowoduje w tym roku spadek produkcji pojazdów nawet o 28 proc. (z 90 mln szt. do 65,5 mln szt.). Pandemia mocno wpłynęła również na popyt na rynku motoryzacyjnym.

— Globalna sprzedaż samochodów w marcu 2020 r. zmniejszyła się o 39 proc. Kryzys szczególnie mocno dotknął Europę, gdzie zanotowano spadek aż o 52 proc. Dla porównania: liczba rejestracji w Chinach zmniejszyła się o 48, a w USA o 38 proc. — mówi Sarwant Singh, partner zarzadzający we Frost & Sullivan.

Zdaniem ekspertów zapaść na rynku motoryzacyjnym wpłynie również na segment aut elektrycznych, ale w dużo mniejszym stopniu. Po rozpoczęciu pandemii ich sprzedaż na wielu wiodących rynkach nie tylko nie spadła, ale wręcz wzrosła. W marcu w USA liczba rejestracji aut o konwencjonalnym napędzie zmniejszyła się o 38,5 proc., a e-samochodów zwiększyła o 6,4 proc. W Wielkiej Brytanii było to odpowiednio: minus 44,4 proc. i plus 109,3 proc. W Niemczech było podobnie.

— Drugim najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie w marcu tego roku była Tesla Model 3, a udział pojazdów elektrycznych w sprzedaży w Europie wyniósł 17 proc., co oznacza wzrost o 10 proc. r/r — informuje Maciej Mazur.

Eksperci Frost & Sullivan i Polskiego StowarzyszeniaPaliw Alternatywnych (PSPA) twierdzą, że przewagą sektora e-mobility są nowe modele biznesowe oraz szersze możliwości współpracy między koncernami. Z uwagi na znacznie mniejszą liczbę ruchomych podzespołów samochody elektryczne różnych producentów są znacznie lepiej przystosowane do montażu w tych samych fabrykach.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

To samo dotyczy wytwarzania akumulatorów. Nie znaczy to oczywiście, że e-auta nie odczują skutków pandemii. W Polsce w 2020 r. — w zależności od jej dalszego przebiegu i wdrożonych instrumentów wsparcia — może zostać zarejestrowanych od 3,6 tys. do 7,5 tys. samochodów na prąd. Przed pandemią PSPA zakładało 9,3 tys. szt.

— Ewentualny spadek sprzedaży e-aut o około 1,8 tys., w scenariuszu optymistycznym, będzie jednak przejściowy, a po ustaniu lub spowolnieniu pandemii rynek wróci na tory szybkiego wzrostu. W zależności od scenariusza w 2021 r. liczba rejestracji samochodów z napędem elektrycznym wyniesie od ok. 9 tys. nawet do 18 tys. szt. Oznacza to wzrost o 108-316 proc. względem 2019 r. — mówi Maciej Mazur.

W I kwartale 2020 r. na polskim rynku motoryzacyjnym zanotowano znaczny spadek liczby rejestracji nowych samochodów (o 23 proc,.), a tymczasem sprzedaż nowych aut elektrycznych i hybryd typu plug-in zwiększyła się o 94 proc.

Według polskich i międzynarodowych ekspertów mimo wielu barier i kryzysu w branży motoryzacyjnej elektromobilność rozwija się dynamicznie i będzie rozwijać się nadal, gdyż jej ekspansja ma bardzo solidne podstawy — unijne i krajowe prawo i gigainwestycje koncernów. Przetrwanie wielu przedsiębiorstw z sektorów kluczowych dla popularyzacji zeroemisyjnego transportu jest jednak uzależnione od szybkich i zdecydowanych działań rządu.

Chodzi m.in. o możliwość odliczenia 100 proc. VAT od nabycia i eksploatacji aut elektrycznych, uproszczenie procedur instalacji punktów ładowania i pakiet ratunkowy dla sektora usług mobilności współdzielonej — podsumowuje Maciej Mazur.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane