Czytasz dzięki

E-commerce rośnie na pandemii

opublikowano: 21-07-2020, 22:00

Jak rozwijać firmę mimo kryzysu? Zacznij sprzedawać swoje produkty w kanale online.

Robienie zakupów online potwierdziło 73 proc. polskich internautów, którzy wzięli udział w badaniu zrealizowanym przez Gemius Polska. Dla porównania: taką samą deklarację w 2019 r. złożyło 62 proc. ankietowanych, w 2018 — 56 proc., a w 2017 — 54 proc. Handel elektroniczny rośnie m.in. dzięki pandemii koronawirusa, na co wskazuje sondaż Mobile Institute. 27 proc. użytkowników sieci przyznało, że powodem ich częstszego korzystania z e-commerce była obawa przed zarażeniem się. Wśród osób powyżej 35 roku życia uzasadnienie to podało aż 38 proc. respondentów. Więcej w internecie kupują zarówno kobiety (31 proc.), jak i mężczyźni (22 proc.). Statystyki podbijają miasta duże (100-200 tys. mieszkańców) i wielkie (powyżej 500 tys.), gdzie odpowiednio 42 i 32 proc. konsumentów zaczęło przenosić sprawunki do kanału cyfrowego. Wyraźny ruch w stronę e-handlu widać w województwach, którym COVID-19 bardzo dał się we znaki: mazowieckim, małopolskim, dolnośląskim i łódzkim — tam co trzeci uczestnik sondażu więcej kupuje online. Wyjątkiem jest województwo śląskie, w którym mimo największej liczby zachorowań wzrost liczby kupujących w sieci wyniósł tylko 20 proc.

Jakub Czerwiński, wiceprezes ds. sprzedaży w spółce Adyen (operator płatności), uważa, że zwrot w stronę e-commerce był nieunikniony, bo jesteśmy społeczeństwem nowoczesnym i ciekawym innowacji. Epidemia jego zdaniem tylko przyspieszyła upowszechnianie się tej formy handlu. Czy jednak wraz z usuwaniem różnych obostrzeń większość dzisiejszych e-konsumentów nie zrezygnuje ze sklepów internetowych na rzecz stacjonarnych?

— Wszyscy robimy małe kroki ku normalności, jednocześnie dostrzegając możliwości, jakie oferuje nam wirtualny świat handlu. Polacy są bardzo otwarci na nowe technologie, szczególnie w sektorze płatności i korzystania z form bezgotówkowych. Coraz większą skłonność do cyfrowych transakcji obserwujemy także w przedsiębiorstwach — mówi Jakub Czerwiński.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Nawet lockdown nie zwiększyłby popularności sklepów w sieci, gdyby Kowalscy już wcześniej ich nie polubili. Tak przynajmniej uważa Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzającaMobile Institute. Przypomina ona, że Polacy od dawna doceniają szeroki wybór produktów i marek dostępnych w sieci, a także bezpieczeństwo i szybkość zakupów online. Chwalą też ceny, zwykle niższe od tych w tzw. realu. Według ekspertki wygrają ci internetowi sprzedawcy, którzy teraz zapewnią konsumentom te same lub nieco większe korzyści i wygody co przed kryzysem.

— Klienci zawsze liczyli na okazje, atrakcyjne promocje, przeceny i wyprzedaże w sieci. Pandemia te oczekiwania jeszcze wzmocniła. Dlatego przedstawiciele e-commerce powinni pamiętać o zachętach dla Polaków spragnionych zakupów, nie tylko tych codziennych, ale też związanych z zachciankami, które co trzeci badany odłożył na czas kwarantanny — mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód.

Moda na e-commerce ogarnęła również właścicieli sklepów stacjonarnych. Wielu swoją działalność uzupełniło o kanał cyfrowy. Nic dziwnego, że przychody online w drugim kwartale wzrosły o 71 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem — wynika z międzynarodowego badania Salesforce. Najwięcej zyskały witryny internetowe oferujące kupno przez internet i odbiór gotowego zamówienia w sklepie.

Sprawdź program konferencji "E-commerce Development", 28 października, stacjonarnie w Warszawie lub on-line >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane