E-commerce usprawnia transakcje

opublikowano: 07-08-2013, 00:00

Sklepy internetowe korzystają z rozwiązania, którego dotąd używali głównie masowi wystawcy faktur.

PayByNet to szybkie płatności za zakupy internetowe, polegające na bezpośrednim przekazywaniu pieniędzy od klientów do sklepów, czyli bez zatrzymywania ich w instytucji rozliczającej. Realizowane są w trybie 24/7 (24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu). Usługę udostępnia 600 sklepów internetowych, m.in. serwisy Merlin.pl, Travelplanet.pl i Aero.pl. Twórcą i operatorem narzędzia jest Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR).

Zobacz więcej

Dzięki systemowi PayByNet całość transakcji łącznie z rozksięgowaniem przebiega automatycznie, co zmniejsza koszty, ułatwia pracę i zwiększa efektywność — mówi dyrektor Artur Wojtczuk z Krajowej Izby Rozliczeniowej. [FOT. TR]

— Firma e-commerce otrzymuje pieniądze za transakcję w tym samym momencie, w którym klient zatwierdzi przelew na swoim koncie bankowym. W treści przelewu jako nadawca wskazany jest zawsze klient dokonujący wpłaty, a jako odbiorca — sklep. W polu „transakcja” placówka handlowa umieszcza wymaganą przez siebie treść, dzięki której łatwo powiąże otrzymaną wpłatę z zamówieniem w swoim systemie — wyjaśnia Małgorzata Gunerka, ekspert w firmie doradczej Goldenberry.

Hurtowe płatności

Z PayByNetu można korzystać od ponad pięciu lat. Jedną z pierwszych firm e-commerce w Polsce, które wprowadziły ten system, jest Merlin. pl. Ostatnio sklep dodał do niego ważną funkcjonalność — rozwiązanie typu mass-collect, które pozwala przypisać indywidualny rachunek rozliczeniowy klientowi, co z kolei umożliwia zautomatyzowanie rozliczenia wpływu na konto bankowe sprzedawcy. Nowinka przekłada się na znaczące oszczędności czasowe i kadrowe przy rozliczaniu transakcji, ponadto służy wyeliminowaniu błędów ludzkich.

— Systemy mass-collect były dotychczas używane głównie przez masowych wystawców faktur. Liczba realizowanych przez nas zamówień jest jednak tak duża, że rozwiązanie sprawdza się także w naszym biznesie — podkreśla Łukasz Sierpiński, dyrektor finansowy Merlin.pl. Również Grupa Travelplanet. pl zarządza transakcjami poprzez system mass-collect.

A chodzi o ponad 4 tys. zamówień i ponad 8 tys. płatności miesięcznie.

— Przy płatnościach rzędu kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych PayByNet świetnie zdaje egzamin. To dobry sposób na zarządzanie obsługą klientów również w przypadku reklamacji. Dzięki systemowi jesteśmy w stanie szybko i łatwo zidentyfikować płatnika — informuje Bożena Garbińska, dyrektor finansowy w Travelplanet.pl.

Połączenie PayByNetu z systemem mass-collect z punktu widzenia klienta e-sklepu niczego nie zmienia. Zachowane są najważniejsze wartości usługi, czyli szybkość, bezpieczeństwo i transparentność.

Kupujący nadal dokonuje przelewu bezpośrednio na konto sprzedawcy za wskazaną transakcję.

Urząd też skorzysta

W przekazywaniu płatności klientów do sprzedawców pośredniczą m.in. serwisy Płatności.pl, Przelewy24 czy PayPal. Także one oferują usługi bezpieczne, wygodne i szybkie. Co zatem może przemawiać za wyborem rozwiązania, które integruje systemy PayByNet i mass-collect? — Tylko PayByNet, z powodu budowy usługi, jest w stanie obsługiwać i współpracować z systemem płatności masowych. To prawdziwa rewolucja w obsłudze przelewów, która może być bardzo korzystna zarówno dla banków, jak i dla firm z sektora e-commerce.

Płacenie przez PayByNet powoduje, że całość transakcji łącznie z rozksięgowaniem przebiega w pełni automatycznie, co zmniejsza koszty, ułatwia pracę i zwiększa efektywność — zachwala Artur Wojtczuk, dyrektor linii biznesowej rozliczenia, odpowiedzialny z ramienia KIR za rozwój PayByNetu. KIR nie pobiera opłat za wprowadzenie systemu.

Sklepy, które korzystają z gotowych platform, np. IAI Shop, Soteshop, RedCard.pl czy cStore, nie muszą też ponosić kosztów programistycznych, bo PayByNet jest z nimi zintegrowany. Chyba że decydują się na tzw. dedykowane rozwiązanie — wtedy trzeba zrealizować wdrożenie, które trwa z reguły od kilku godzin do kilku dni. Za prace integracyjne płaci placówka e-commerce, ale może liczyć na darmowe wsparcie i testy zespołu PayByNet. Comiesięczne koszty obsługi to prowizja od transakcji (bez abonamentów i opłat stałych).

— Prowizja za realizację transakcji wynosi od 1,9 do 0,9 proc. i zależy od obrotu sklepu i wartości pojedynczej transakcji. Wszystkie przelewy są w pełni automatyczne — wypełnienie formatki przelewu i statusy transakcji — bez opcji typu „kopiuj — wklej”, które stosują często systemy konkurencyjne — wskazuje Artur Wojtczuk.

Do PayByNetu przekonał się nie tylko biznes. Z systemu korzysta ponad 200 jednostek administracji publicznej, m.in. Urząd m.st. Warszawy, Śląski Urząd Wojewódzki, Urząd Miasta Krakowa, Gmina Miasta Gdańska, Podkarpacki Urząd Wojewódzki.

Najpierw przelew, potem gotówka

W zeszłym roku za zakupy w sieci najczęściej płaciliśmy przelewem bankowym (67 proc. w e-sklepach i 76 proc. na aukcjach) lub gotówką przy odbiorze (odpowiednio 59 i 52 proc.) — wynika z raportu przygotowanego przez Gemiusa oraz e-Commerce Polska. Wzrosło znaczenie serwisów typu PayU, PayPal, DotPay czy Allpay. Korzystało z nich 42 proc. klientów e-sklepów i 50 proc. uczestników aukcji. Odsetek internautów, którzy w 2012 r. wybierali płatności za pośrednictwem portali, wzrósł o 19 pkt proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. W badaniu udział wzięło 1,5 tys. internautów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu