E-podpis doceniony przez leasing

Partnerem publikacji jest Asseco Data Systems
opublikowano: 09-05-2022, 13:14
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Sektor finansowy to jeden z liderów transformacji cyfrowej. Digitalizacja i uproszczenie procesu podpisywania umów leasingowych jest tego dobrym przykładem – skutkuje nie tylko wyższą jakością usług, ale też większym bezpieczeństwem i odpowiada na współczesne wyzwania związane z ochroną środowiska. Jednak oprócz entuzjazmu, na tej cyfrowej drodze pojawiają się także bariery, a bliska perspektywa wykreowania nowych, lepszych procesów budzi strach i opór.

Dwa lata pandemii zmusiły firmy z wielu branż, w tym sektor finansowy, do ograniczenia bezpośrednich kontaktów z klientami. Jednym z jej efektów było przyspieszenie cyfryzacji, która nabrała rozpędu i nie zamierza hamować. Zachęty do zmiany procesów biznesowych na cyfrowe płyną zewsząd. Unijna orientacja na Zielony Ład to kolejny silny impuls. Cyfrowych rozwiązań oczekują też klienci, w tym coraz młodsze pokolenia odbiorców towarów i usług, którzy wszystko chcą załatwiać przy pomocy smartfona. Od digitalizacji nie ma odwrotu, zwłaszcza że nowoczesne technologie mają do odegrania kluczową rolę w zmniejszaniu wpływu na środowisko ze strony przemysłu i generalnie biznesu.

– Komisja Europejska kontynuuje pracę nad „Europejskim Portfelem Tożsamości Cyfrowej”, czyli możliwością transgranicznego potwierdzania tożsamości przy zastosowaniu narzędzi cyfrowych. Jednym kliknięciem w telefonie obywatele będą mogli potwierdzić swoją tożsamość, a następnie udostępniać i podpisywać dokumenty elektroniczne – przekonuje Artur Miękina, dyrektor sprzedaży projektów kluczowych Asseco Data Systems. Udostępnienie tego rozwiązania stanie się silnym impulsem do upowszechnienia tej usługi cyfrowej w Europie, ale także do szerszego niż dotąd korzystania z wielu innych e-usług – dodaje.

Artur Miękina, dyrektor sprzedaży projektów kluczowych Asseco Data Systems
Artur Miękina, dyrektor sprzedaży projektów kluczowych Asseco Data Systems

Dostęp do zaawansowanych narzędzi cyfrowego potwierdzania tożsamości wymaga, jego zdaniem, edukacji skutkującej wzrostem świadomości własnej tożsamości cyfrowej.

– Wciąż zbyt często się zdarza, że dość lekkomyślnie posługujemy się własną tożsamością w cyberprzestrzeni i bez zastanowienia udostępniamy dane, które ktoś nam nieżyczliwy może wykorzystać w złym celu. Potrzebna jest edukacja, bo w niedalekiej przyszłości musimy stać się bardziej świadomi tego, czym dysponujemy, wiedzieć, jak minimalizować ryzyko związane z funkcjonowaniem w cyfrowym świecie – podkreśla Artur Miękina.

Leasing świeci przykładem

Santander Leasing w swoich kontaktach z klientami dążył do eliminowania dokumentacji papierowej zgodnie z ideą paperless, m.in. dzięki wykorzystaniu kwalifikowanego podpisu elektronicznego SimplySign dostarczonego przez Asseco Data Systems. W ten sposób zabezpieczył i podniósł na nowy poziom jakości kontakty ze swoimi klientami, których ma ponad 73 tys. Elektroniczny podpis umożliwia zawieranie w ciągu roku około 35 tys. umów – w nowy, lepszy i bezpieczniejszy sposób.

Projekt wyróżnia się skalą przedsięwzięcia pod względem technologicznym i operacyjnym. Zastosowanie powyższych rozwiązań umożliwiło Santander Leasing zachowanie poufności podpisywanych dokumentów, zgodnie z wymaganiami wynikającymi ze standardów bankowych i przepisów prawa. Całe wdrożenie zrealizowano w 12 miesięcy.

– Santander Leasing nie spoczął jednak na laurach i jako pierwsza firma w branży leasingowej wprowadził również możliwość zawierania umów leasingu z wykorzystaniem podpisu biometrycznego. Chodzi o własnoręczny podpis złożony rysikiem na urządzeniu elektronicznym – tłumaczy Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing.

Klient zatem ma wybór, jakim rodzajem podpisu elektronicznego chce podpisać swoją przyszłą umowę – ale co ważne, zawsze jest to umowa w postaci elektronicznej.

E-podpis w praktyce

Digitalizacja procesu podpisania umów leasingowych oznacza wyraźny postęp w porównaniu z tradycyjnymi sposobami. Obecnie zanim klient podpisze umowę leasingu, składa elektroniczny wniosek o SimplySign, a jego tożsamość może zostać potwierdzona na dwa sposoby:

– przez doradcę – operatora PPT – podczas jednorazowego spotkania osobistego,

– przy wykorzystaniu identyfikacji elektronicznej (eID Santander), która umożliwia automatyczną weryfikację tożsamości klienta za pośrednictwem osobistego konta bankowego w Santander Bank Polska. W tym drugim przypadku fizyczne spotkanie z doradcą nie jest już konieczne.

Po otrzymaniu certyfikatu i aktywacji usługi SimplySign, klient sygnuje dokumenty leasingowe kwalifikowanym podpisem elektronicznym w portalu eBOK24. Santander Leasing, wprowadzając nowe rozwiązanie cyfrowego potwierdzania tożsamości, zdjął też z klientów konieczność zdobywania kwalifikowanego podpisu elektronicznego we własnym zakresie. Umożliwił im podpisywanie umów w dogodnym dla nich czasie i miejscu. W ten sposób podniósł atrakcyjność własnej oferty i wyszedł naprzeciw potrzebom klientów. Dzięki temu wdrożeniu Santander Leasing może zdalnie obsługiwać i realizować kontrakty.

Łamanie barier

Wdrożenie elektronicznego potwierdzania tożsamości i zdalnego zawierania umów leasingowych jest zachętą do realizacji kolejnych procesów digitalizacji i wprowadzania cyfrowej zmiany w jeszcze szerszym niż dotąd zakresie, a tym samym do łamania barier, które trzymają sektor finansowy w okowach tradycyjnych, papierowych procedur. Choć w minionych dwóch latach cyfryzacja przyspieszyła, w sektorze finansowym wciąż jest dużo do zrobienia, a śmiałe innowacje nie zawsze mogą od razu znaleźć zastosowanie w praktyce. Co jest przeszkodą? Mimo wielu różnych opinii w branży, przeszkodą na pewno nie jest prawo. Bariery, których cyfryzacja wciąż nie może obalić, wynikają natomiast z nieodpowiedniej struktury organizacyjnej instytucji finansowych i z trudności wynikających z integracji dotychczasowych systemów. Poważną przeszkodą jest mentalność ludzi, naturalne przywiązanie do procedur papierowych i do tego, co było.

Kolejną trudnością jest brak odpowiednio wykwalifikowanej kadry. Analitycy rynku pracy od lat alarmują, że brakuje specjalistów łączących kompetencje technologiczne i znajomość sektora finansowego. W instytucjach finansowych trudno znaleźć fachowców z wiedzą, którzy potrafiliby pokazać, jak realizować cyfrową zmianę, i połączyć ze sobą to co już funkcjonuje w organizacji z tym co nowe, warte wdrożenia. Brakuje też ekspertów z kompetencjami technicznymi, organizacyjnymi i prawnymi, którzy byliby zdolni do miarodajnej oceny kosztów, oszacowania oszczędności, zaplanowania całego programu eliminacji papieru (paperless) od A do Z i – co nie mniej ważne – do pozyskania poparcia zarządu dla realizacji zmiany.

– Warto traktować cyfryzację priorytetowo, bo daje ona firmom nowe, ogromne możliwości i korzystać z dostępnych, sprawdzonych rozwiązań. Przecież wiele z pożądanych produktów i usług do zabezpieczenia oraz uwiarygodnienia dokumentacji elektronicznej jest dostępnych na rynku od lat! Pandemia sprzyjała odkryciu ich możliwości i dla dużej liczby firm okazały się niemal objawieniem – zachęca Artur Miękina.

Usługi zaufania na międzynarodowym forum

Podpis elektroniczny, elektroniczna identyfikacja i bezpieczeństwo cyfrowe to usługi w szeroko rozumianym ekosystemie cyfrowym. Ich celem jest umożliwienie bezpiecznego zawierania transakcji elektronicznych (w tym umów) między firmami, osobami fizycznymi i administracją publiczną. To obszar, który wciąż się rozwija, tworząc nowe możliwości i zmagając się z różnymi wyzwaniami. W dniach 8-9 czerwca odbędzie się Trusted Economy Forum, największa w Europie konferencja poświęcona właśnie elektronicznym usługom cyfrowym. Wydarzenie zgromadzi międzynarodowych ekspertów i praktyków biznesu, którzy będą dyskutować o kluczowych zagadnieniach związanych z transformacją cyfrową, zmianą modeli biznesowych, cyberbezpieczeństwem, a także o technologiach przyszłości wpływających na rozwój usług elektronicznej identyfikacji. Trusted Economy Forum odbędzie się w formule hybrydowej, a udział online jest bezpłatny. Tematem przewodnim wydarzenia będzie „Proces, podpis, identyfikacja – podstawa jednolitej i zaufanej gospodarki światowej”. Dyskusje będą toczyć się w ramach 4 bloków tematycznych: Zmiany na rynku w 2021/2022 roku w eID oraz usługach zaufania: Polska, Europa, Świat; Biznes i partnerstwa: transformacja cyfrowa w praktyce; Cyberbezpieczeństwo - geopolityka, biznes, zaufanie oraz Klient, technologia, produkty, legislacja.

Zarejestruj się na stronie Trusted Economy Forum.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane