E-riksze napędzane energią słoneczną

opublikowano: 30-11-2017, 22:00

Indyjskie miasto Dżabalpur tworzy sieć zasilanych energią słoneczną stacji ładowania elektrycznych riksz. To przykład również dla Polski.

Ilość zanieczyszczeń w atmosfery stale rośnie, dlatego co roku wraz ze zbliżaniem się zimy do publicznej debaty wraca temat smogu. Wpływ na jego tworzenie się w Polsce mają m.in. wysoki odsetek energii wytwarzanej z węgla, rosnąca liczba samochodów spalinowych i domowe piece. Jednym ze sposobów walki jest rozwój transportu wykorzystującego paliwa alternatywne, w tym rozbudowa sieci ładowania pojazdów elektrycznych oraz elektryfikacja publicznego transportu miejskiego.

EKOLOGICZNY ODDECH: Elektryczne riksze na pierwszy rzut oka nie różnią się od tradycyjnych, ale ich upowszechnienie mogłoby zredukować emisję CO 2 w indyjskich miastach o 2 mln ton dziennie.
Zobacz więcej

EKOLOGICZNY ODDECH: Elektryczne riksze na pierwszy rzut oka nie różnią się od tradycyjnych, ale ich upowszechnienie mogłoby zredukować emisję CO 2 w indyjskich miastach o 2 mln ton dziennie. Fot. ARC

Ciekawe rozwiązanie znalazły Indie, które stopniowo elektryfikują riksze. Silnikowe wersje tradycyjnych riksz pełnią tam rolę naszych taksówek. Blisko ćwierć miliona tych trójkołowych pojazdów każdego dnia porusza się po miejskich drogach i uliczkach. Hałaśliwe, kolorowe i jaskrawo udekorowane są symbolem indyjskiego miejskiego życia. Kiedyś napędzane tylko siłą nóg rikszarza, dziś wykorzystują głównie przestarzałe silniki spalinowe, które mają negatywny wpływ na jakość powietrza. W 2008 r. Indie zainwestowały w ciche, bezemisyjne autoriksze, zasilane energią elektryczną. Jednak energia elektryczna wytwarzana jest z konwencjonalnych źródeł energii, m.in. z węgla. Kolejnym problemem stał się koszt ładowania. Wielu indyjskich taksówkarzy musi doładowywać e-riksze w domu nocą. W kraju, w którym średni roczny dochód na osobę wynosi około 2000 USD, wysoki koszt energii jest realnym problemem. Odpowiedzią na te wyzwania jest pilotażowy projekt realizowany przez ABB dla Dżabalpuru, miasta w środkowych Indiach, liczącego prawie 1,6 mln mieszkańców. Jeździ po nim około 5000 autoriksz, które spalają 20 tys. litrów paliwa. Oznacza to emisję codziennie 46 ton CO 2. W ramach projektu władze lokalne planują zainstalowanie dziewięciu stacji ładowania zasilanych energią słoneczną, które będą mogły być używane przez około 400 licencjonowanych właścicieli e-riksz.

Pierwsza stacja pojawiła się sześć miesięcy temu. Instalacje pozostałych zaplanowano na najbliższy rok. Dla właściciela rikszy cena za doładowanie z sieci elektrycznej waha się od 40 do 50 rupii indyjskich (średnio około 2,5 zł), w porównaniu z 30 rupiami (1,65 zł) za doładowanie na stacji wykorzystującej energię słoneczną.

— Tylko wtedy, gdy będziemy dysponowali taką infrastrukturą, będziemy mogli przekonać ludzi do przestawienia się na elektryczność — uważa Sachin Vishwakarma, dyrektor generalny firmy Dżabalpur City Transport Services, firmy nadzorującej tamtejsze stacje ładowania.

ABB dostarcza kluczową technologię dla stacji ładowania, jaką są inwertery solarne. Gdy promienie słoneczne padają na ogniwa fotowoltaiczne, powstaje prąd stały. Inwertery przetwarzają go na prąd przemienny, który wykorzystywany jest w ładowarkach. Stacje mogą produkować 50 kW energii elektrycznej i obsłużyć jednocześnie cztery e-riksze. Całkowite naładowanie, dzięki któremu pojazd przejedzie od 100 do 150 km, możliwe jest w czasie od 7 do 8 godzin. Indyjskie miasta są jednymi z najbardziej zanieczyszczających na świecie. W ramach działań na rzecz rozwoju inteligentnych miast rząd tego kraju chce, aby do 2030 r. każdy nowy samochód, autobus, ciężarówka i inny środek transportu był elektryczny. Gdyby ćwierć miliona autoriksz, które obecnie jeżdżą po Indiach, zamienić na elektryczne, kraj mógłby zredukować emisję CO 2 o ponad 2 mln ton dziennie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Ekologia / E-riksze napędzane energią słoneczną