Czytasz dzięki

E-sprzedawcy stawiają na rozwiązania mobilne

opublikowano: 08-10-2020, 22:00

Strona w internecie to za mało. Coraz więcej e-sklepów przyciąga klientów możliwością zakupów przez różnego rodzaju aplikacje

Co usprawnia, a co utrudnia Kowalskiemu zakupy w sklepach internetowych? To postanowili sprawdzić specjaliści od doświadczenia klientów (user experience), wcielając się w rolę kupujących. Zwracali uwagę na wiele różnych kryteriów i jakość obsługi w sklepach internetowych. W efekcie powstało badanie Koszyk Roku 2020, które wskazuje na cechy sklepów przyjazne kupującym. Zostało ono zorganizowane przez Twisto w partnerstwie z ING Bankiem Śląskim, Mastercardem i Edisondą.

Różnymi kanałami do klienta

Jakie są wyniki badania? E-sklepy coraz śmielej otwierają się na nowe formy docierania do konsumentów. Wprawdzie ponad połowa sprzedawców wciąż umożliwia zakupy wyłącznie przez WWW, ale już 35 proc. e-sklepów udostępnia klientom — oprócz swoich stron WWW — także mobilne aplikacje natywne (tworzone pod konkretną platformę). Natomiast 8 proc. e-sklepów ma aplikację webową (Progressive Web App — PWA). To aplikacja internetowa, która uruchamia się jak zwykła strona WWW, ale jednocześnie umożliwia stworzenie wrażenia działania jak natywna aplikacja mobilna, m.in. przez możliwość ściągnięcia skrótu na pulpit telefonu. Co dwudziesty e-sklep oferuje kupującym wszystkie wspomniane rozwiązania jednocześnie — zarówno aplikację natywną, jak i webową.

- W ubiegłorocznej edycji Koszyka Roku sprawdzaliśmy, czy e-sklepy dostosowały swoje witryny do potrzeb osób kupujących przez telefony komórkowe. Okazało się, że mobilne wersje stron ma przeszło 95 proc. sprzedawców. W tym roku rozszerzymy zakres analiz o oferowane przez sklepy aplikacje. Sprawdzimy, czy user experience aplikacji dorównuje witrynom, a zatem czy inwestycja w aplikację jest w każdym przypadku uzasadniona. Pokażemy też najlepsze praktyki i najmniej przyjazne użytkownikom rozwiązania - mówi Agnieszka Jabłońska-Twaróg, odpowiedzialna za Koszyk roku w Twisto, które jest organizatorem badania.

W badaniu wzięte zostały pod uwagę wyłącznie aplikacje, które pozwalają klientowi przejście przez cały proces zakupowy (od wyboru produktu przez złożenie zamówienia po dokonanie płatności) i jednocześnie działają na systemie Android, z którego korzysta ponad 95 proc. użytkowników w Polsce.

— Z pierwszych analiz wynika, że liderami, jeśli chodzi o aplikacje spełniające powyższe kryteria, są branże modowa i elektroniczna. Istnieje też grupa sklepów, które co prawda nie umożliwiają dokonania zakupu przez aplikację, ale oferują za ich pośrednictwem programy lojalnościowe, wyszukanie najbliższych sklepów stacjonarnych czy przechowywanie paragonów. Niektóre sklepy jako marki premium oferują klientom aplikacje wyłącznie na system iOS. Pokazuje to, że sklepy coraz bardziej świadomie podchodzą do dobierania odpowiednich rozwiązań do potrzeb swoich grup docelowych, analizując dane o ruchu — zwraca uwagę Agnieszka Księżyk, Senior Business Design Consultant z Edisondy, która jest partnerem badania.

Bez mobile ani rusz

Zauważalny wzrost popularności aplikacji w e-commerce wpisuje się w ogólny trend coraz większej roli kanału mobile wśród konsumentów. Od dłuższego czasu stale rośnie liczba osób korzystających z usług bankowości mobilnej. Według danych Związku Banków Polskich z bankowych aplikacji mobilnych w drugim kwartale 2020 r. korzystało rekordowe 13 mln Polaków. Telefon komórkowy coraz częściej staje się narzędziem do zarządzania nie tylko naszym portfelem, ale wręcz całym gospodarstwem domowym.

— Aplikacje mobilne na stałe zaistniały w naszym życiu, za ich pomocą dokonujemy płatności, inwestujemy, zarządzamy finansami i kupujemy. Po aplikacje szczególnie chętnie sięgają digital natives, czyli osoby urodzonepo 1980 r., dla których załatwianie codziennych spraw przez smartfon jest czymś naturalnym. Posiadanie aplikacji przez sklep internetowy może stanowić istotną przewagę konkurencyjną w tej grupie klientów. Dlatego umożliwiliśmy wygodne instalowanie naszych metod płatności w aplikacjach sklepowych — mówi Kamil Adamski, menedżer e-commerce z ING Banku Śląskiego.

Coraz wygodniej

Sklepy, tworząc aplikacje, inwestują w user experience, czyli doświadczenia klientów. Duże znaczenie ma tu np. ich wygoda.

— Zapewnienie doskonałego doświadczenia użytkownika to niezbędny element biznesu w e-commerce i dotyczy to również płatności. Według naszych badań jeszcze przed pandemią dwie trzecie polskich internautów kupowało mobilnie. Ewolucja w kierunku m-commerce i coraz mniejsze ekrany, na których kupujemy online, wymagają, aby proces płatności był szybki, prosty i bezpieczny. Obecne rozwiązania odpowiadają na te wyzwania. W kolejnym etapie będziemy zmierzać w kierunku płatności one click oraz transakcji automatycznych, które umożliwiają m.in. technologia tokenizacji czy rozwiązania biometryczne — mówi Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju rozwiązań cyfrowych w polskim oddziale Mastercard Europe.

Pełne wyniki badania Koszyk Roku 2020, w tym ranking najbardziej przyjaznych sklepów internetowych, zostaną zaprezentowane w listopadzie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane