W biznesie zawsze warto mieć plan, ale trzeba być gotowym na różne scenariusze. Istniejąca od 2013 r. marka Gepetto, sprzedająca w internecie okulary w drewnianych oprawkach, zapowiedziała w 2020 r. chęć dziesięciokrotnego zwiększenia przychodów do kilkudziesięciu milionów złotych w trzy lata oraz potrojenie marży EBITDA do 30 proc.
Zamiast się rozwijać, interes zaczął się zwijać. Firmie udało się jednak znaleźć inwestora. To eCommerce Factory, który powstał na bazie e-sklepu Bezokularów.pl, a od lat sprzedaje w sieci także pod szyldem wOkularach.pl. Przejął za gotówkę wszystkie aktywa Gepetta. Ze spółki wycofują się wszyscy jej udziałowcy i zarządzający.
— Mocno wierzymy w sprzedaż okularów online, więc sukcesywnie rozwijamy tę kategorię. Akwizycja Gepetta jest zatem naturalnym krokiem wzmacniającym portfolio naszych marek. Obserwowaliśmy spółkę od dłuższego czasu, to lider w kategorii okularów drewnianych. Pozwoli nam dotrzeć do zupełnie nowej, młodszej grupy klientów, dla której istotne są kwestie ekologiczne. Umożliwi nam też otwarcie się na partnerstwa, tzw. co-brandingi — mówi Wojciech Kyciak, prezes i założyciel eCommerce Factory.
Inwestor dostrzegł potencjał Gepetta
W 2021 r. przychody Gepetta skurczyły się z 2,2 do 1,7 mln zł, a strata netto wzrosła z 0,4 do 0,6 mln zł. W 2022 r. osiągnął odpowiednio 0,7 i 0,1 mln zł.
— W wynikach spółki są uwzględnione koszty działalności B+R projektu Feyenally [wartości 1,1 mln zł, z czego 880 tys. zł to dofinansowanie z UE — red.], w ramach którego opracowaliśmy aplikację mobilną umożliwiającą zdalną diagnostykę wad wzroku. Ponadto część przychodów uzyskiwaliśmy za granicą. W 2023 r. sprzedaż wzrosła o 35 proc., a połączenie z eCommerce Factory powinno natychmiast przynieść odczuwalne synergie m.in. dzięki jego sprawnej logistyce — mówi Piotr Kruszyński, dotychczasowy współwłaściciel Gepetta.
eCommerce Factory to wielokrotnie większy podmiot. W 2022 r., uwzględniając działalność detaliczną i hurtową, osiągnął 70 mln zł przychodów i ujemny wynik EBITDA z powodu dużych inwestycji w marketing. W 2023 r. chciał przekroczyć 100 mln zł sprzedaży i zarobić prawie 3 mln zł.
— W biznesie detalicznym urośliśmy o blisko 30 proc., a rok zakończyliśmy zyskiem. W tym roku planujemy rosnąć w podobnym tempie i mocno popracować nad rentownością. Potencjał sprzedażowy Gepetta dostrzegamy nie tylko pod jego domeną, ale też w ramach sklepu wOkularach.pl — mówi Wojciech Kyciak.
eCommerce Factory zaczeka z przejęciami
Choć eCommerce Factory wywodzi się z branży optycznej, to nie zamierza na niej poprzestać. W 2023 r. uruchomił sklep internetowy Dentilove.pl z produktami do higieny jamy ustnej popularnych marek oraz własnych. W ciągu kilku lat zamierza zwielokrotnić przychody do kilkuset milionów złotych, a pomóc w tym mają przejęcia e-sklepów z różnych branż, którym trudno konkurować z powodu niewielkiej skali biznesu. Na początku myśli o transakcjach rzędu kilku, maksymalnie kilkunastu milionów złotych. Na kolejną akwizycję trzeba trochę zaczekać.
— Nie prowadzimy żadnych rozmów i w najbliższym czasie nie planujemy kolejnych akwizycji — informuje szef eCommerce Factory.
Optyczny e-commerce to mocno konkurencyjny rynek, zwłaszcza ze względu na złożoność procesu tworzenia okularów korekcyjnych. Wraz z wejściem do gry takich gigantów jak Vision Express czy Fielmann rywalizacja się zaostrzyła. Potwierdza to fakt, że eCommerce Factory rozszerza ofertę o produkty spoza rynku optycznego. Bariera wejścia stała się naprawdę wysoka, wymagając od graczy znalezienia sposobu na wyróżnienie się. My postanowiliśmy nie tylko na pełną omnikanałowość — e-sklep, ponad 90 salonów optycznych i 100 soczewkomatów, wszystko zintegrowane w aplikacji mobilnej, ale też na skrócenie łańcucha dostaw dzięki stworzeniu własnej szlifierni oraz laboratorium, w którym produkujemy soczewki okularowe. Oczekuję raczej organicznego rozwoju firm optycznych, które już mają pewną pozycję na rynku e-commerce, niż fali konsolidacji. Przynajmniej obecnie nie dostrzegam podmiotów, które byłyby dla nas interesującymi celami przejęć. Nie ukrywam jednak, że na bieżąco monitorujemy sytuację.
