Efektywność i szybka informacja

ARKADIUSZ SIKORA dyrektor ds. rozwiązań dziedzinowych, SAP CEE
opublikowano: 27-09-2012, 00:00

KOMENTARZ PARTNERA FORUM

Zarządzanie efektywnością łańcucha dostaw to dzisiaj podstawowy temat dyskusji w logistyce. Jak zorganizować cykl logistyczny szybciej, skuteczniej i przy jak najkrótszym czasie zwrotu z inwestycji, to najważniejsze pytania, które nurtują specjalistów z tej branży. Właściwe podejście do tej kwestii wymaga niezwykle precyzyjnego identyfikowania dziedzin, których poprawa przyniesie największe korzyści a także wyznaczania i realizacji szczegółowych mierników biznesowych. Zamiast próbować ulepszania całego łańcucha dostaw, co zwykle jest długotrwałe i bardzo kosztowne, w nowoczesnym podejściu szukamy konkretnych procesów i problemów, których naprawa przyniesie największe korzyści i oczekiwane, mierzalne skutki w krótkim czasie. Skąd jednak dowiedzieć się, które to procesy? Jak określać ich parametry, aby mieć pewność, że jesteśmy konkurencyjni na rynku? Na czym się skupić w pierwszej kolejności?

Z pomocą przychodzi analiza budowania wartości, tzw. value engineering. Wykorzystuje ona m.in. metodykę SCOR wraz ze standardowymi miernikami efektywności w logistyce (KPI — key performance indicators) oraz badaniem porównawczym do średniej rynkowej i najlepszych graczy. W efekcie takiej analizy firma może porównać swoje parametry KPI z danymi rynkowymi, dowiedzieć się, na ile jest konkurencyjna, które procesy wymagają ulepszeń i jak dokładnie określić cele poprawy. Biorąc pod uwagę skalę współczesnych cykli logistycznych, skuteczna zmiana jednego nawet procesu, np. rotacji zapasów czy rotacji należności, przynosi znaczącą poprawę efektywności.

W bazie porównawczej, wykorzystywanej przez SAP w analizach typu value engineering, znajdują się tysiące firm, których zagregowane dane stanowią doskonały punkt odniesienia, który pozwala ustalić, w jakich sprawach zmiany są niezbędne i gdzie przyniosą najszybszy wzrost efektywności. Zidentyfikowanie problemu, doprowadzenie do zmiany procesu, zdefiniowanie KPI to najważniejsze etapy drogi do sukcesu. Kolejnym krokiem jest dobranie takich narzędzi informatycznych, które wspierają nowe procesy czy wręcz wymuszają ich wdrożenie poprzez zawarte w rozwiązaniach IT mechanizmy i wbudowane najlepsze praktyki biznesowe.

Oczekiwania wobec aplikacji biznesowych dla logistyki są jednak znacznie większe niż wsparcie procesów czy nawet kompleksowa obsługa łańcuch dostaw. Kluczowe znaczenie zyskuje natychmiastowa dokładna informacja, dostępna w czasie rzeczywistym w postaci przejrzystych analiz, które pozwalają menedżerom logistyki na bieżąco śledzić poszczególne mierniki efektywności i na tej podstawie szybko podejmować trafne decyzje. Dawno minęły czasy kilkudniowego czy nawet kilkugodzinnego oczekiwania na raporty o stanach magazynowych. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom dla logistyki nie tylko mamy wgląd w to, co aktualnie znajduje się w magazynach lub transporcie, ale również na poziomie zarządczym możemy natychmiast analizować biznes, monitorować wskaźniki efektywności i według nich podejmować odpowiednie działania.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ARKADIUSZ SIKORA dyrektor ds. rozwiązań dziedzinowych, SAP CEE

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu