EFL nadal lideruje branży leasingowej

Piotr Wiśniewski
opublikowano: 2001-01-05 00:00

EFL nadal lideruje branży leasingowej

EFL jest obecnie największą firmą leasingową na polskim rynku. Spółka specjalizuje się w transakcjach small ticket (leasing sprzętu o wartości do 100 tys. zł), których przedmiotem są przede wszystkim ruchomości. Klientami, na których koncentruje się w swojej działalności EFL, są więc małe i średnie przedsiębiorstwa, które mają na ogół ograniczone możliwości kredytowe, i które uzyskują roczne obroty do 5 mln zł. Prawie całkowita sprzedaż usług leasingowych Grupy EFL jest realizowana na terenie Polski. Krajowa sieć sprzedaży Grupy składa się z 35 oddziałów zlokalizowanych na terenie całego kraju. Ponadto Grupa EFL nawiązała współpracę z producentami i zewnętrzną siecią ponad 1500 podmiotów.

EFL zawdzięcza swoją pozycję dynamicznemu rozwojowi. Jeszcze w roku 1998 Grupa EFL podpisała 19 tys. umów o łącznej wartości ponad 720 mln zł, a w roku 1999 już 27 tys. umów o wartości ponad 1,08 mld zł. W pierwszym półroczu 2000 EFL zanotował 37-proc. dynamikę wzrostu wartości nowych środków oddanych w leasing w porównaniu z analogicznym okresem 1999 roku. Największy wzrost dotyczył maszyn i urządzeń (148,5 proc.), a najmniejszy środków transportu drogowego (26,6 proc.). W ubiegłym roku EFL zakładał pierwotnie podpisanie umów o wartości 1,35 mld zł, jednak uwarunkowania rynkowe skłoniły spółkę do obniżenia tej prognozy do 1,2 mld zł.

Spółka zajmuje silną pozycję w segmencie leasingu środków transportu drogowego, mając w nim blisko 20-proc. udział. Rynek środków transportu kształtował się w 2000 r. wyjątkowo słabo. W ciągu pierwszych trzech kwartałów sprzedano w Polsce o 18,7 proc. mniej samochodów (łącznie: osobowych, dostawczych, ciężarowych) niż w tym samym okresie roku 1999. Na tym tle EFL wypada całkiem nieźle. W pierwszym półroczu minionego roku udział EFL w krajowej sprzedaży samochodów dostawczych wynosił 13,3 proc. i był wyższy niż w tym samym okresie roku poprzedniego, kiedy to wynosił 10,3 proc.

Brak precyzyjnych przepisów regulujących działalność leasingową to jeden z głównych czynników hamujących rozwój tej branży w Polsce. Unormowanie leasingu w kodeksie cywilnym to zaledwie pierwszy krok do stworzenia przepisów regulujących działalność leasingową. Dopiero uzupełniające przepisy dotyczące podatków i rachunkowości utworzą swoisty system regulacji w tej dziedzinie. Szczególne nieprzychylne dla korzystających z leasingu są przepisy dotyczące leasingu samochodów osobowych, dyskryminujące klientów prowadzących działalność gospodarczą i chcących korzystać z tego typu dóbr. Należy przy tym zaznaczyć, że sytuacja ta odbiega od standardów stosowanych na innych rynkach, szczególnie tych wysoko rozwiniętych. W takich krajach jak USA, Niemcy, czy Wielka Brytania leasing samochodów osobowych jest bowiem lokomotywą całego sektora leasingowego.

Z drugiej strony Polska charakteryzuje się bardzo niskim wskaźnikiem tzw. penetracji leasingu, który oznacza udział inwestycji finansowanych leasingiem w całości nowo rozpoczynanych inwestycji. Biorąc przy tym pod uwagę, że leasing to bardzo atrakcyjne źródło finansowania szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw, można zakładać jego dynamiczny rozwój w najbliższych latach.

Zaplanowana do końca 2000 roku fuzja z Carcade nie doszła do skutku. EFL wypowiedział list intencyjny dotyczący połączenia. Obie firmy nie mogły się porozumieć co do ostatecznej ceny transakcji (EFL zakładał wydanie na ten cel 100-135 mln zł). Chociaż po ogłoszeniu planów połączenia z Carcade w październiku kurs akcji EFL nie zareagował dynamicznym wzrostem, to jednak fuzja przyniosłaby obu firmom znaczne korzyści w postaci zwiększonego udziału w rynku. Według danych za pierwsze półrocze 2000 Carcade zajmowało 7 pozycję w rankingu największych firm leasingowych. Ewentualne połączenie zapewniłoby nowemu podmiotowi szczególnie silną pozycję na rynku leasingu środków transportu (blisko 25 proc. udziałów w rynku).

Rozwinięcie działalności internetowej w segmencie B2B to jeden z priorytetów EFL. Spółka realizuje ten cel poprzez podmiot zależny — Getin Service Provider SA. Firma ta nastawiona jest na obsługę małych i średnich przedsiębiorstw. Pod koniec sierpnia 2000 r. spółka uruchomiła pierwszą w Polsce platformę e-businessową dla małych i średnich przedsiębiorstw (www. getin. pl). W pierwszej połowie tego roku spółka planuje wejście na giełdę. Wprawdzie na koniec 2000 roku spółka pokazała stratę, jednak wynik roku bieżącego powinien być już dodatni.

Jeszcze na początku 2000 roku jedynym właścicielem EFL był Leszek Czarnecki. Jednak po przeprowadzeniu emisji akcji serii B, C i D struktura akcjonariatu uległa zmianie. Spółka przeprowadziła dość dużą ofertę na rynku pierwotnym, w wyniku której liczba akcji wzrosła z 2,430 mln do 6,383 mln, czyli o 163 proc. Emisja cieszyła się dużym zainteresowaniem, a spółka sprzedając akcje po 145 zł zyskała blisko 290 mln zł. Oferta była tak skonstruowana, że dotychczasowy właściciel spółki zapewnił sobie 63,8-proc. udział w kapitale akcyjnym i tyleż procent głosów na WZA.

Po emisji akcji spółka pozyskała dodatkowe środki na finansowanie działalności leasingowej. EFL oprócz środków własnych finansuje się z takich źródeł jak: kredyty, bony handlowe, cesje wierzytelności. Obecnie stosunek długu do kapitału kształtuje się na dość bezpiecznym poziomie w porównaniu z innymi spółkami leasingowymi. Zobowiązania ogółem są jedynie dwukrotnie większe niż kapitały własne. Mimo iż w poprzednich latach EFL korzystał z o wiele wyższej dźwigni finansowej, to stopa zwrotu z kapitałów własnych była niższa niż obecnie. W 2000 roku ROE powinno wynieść ponad 27 proc. Należy jednak dodać, że na zwołanym na styczeń WZA spółki ma być podjęta uchwała o emisji obligacji na łączną kwotę 150 mln zł, co w znacznym stopniu wpłynie na strukturę finansowania działalności.

Mimo takich negatywnych czynników, jak wysokie stopy procentowe, osłabienie tempa wzrostu PKB w drugim i trzecim kwartale 2000 r., a także spadek dynamiki popytu wewnętrznego oraz przyrost nakładów inwestycyjnych, EFL może zaliczyć ubiegły rok do udanych. Spółka notuje wysoką dynamikę przychodów, jak i zysków. Wprawdzie w listopadzie EFL obniżył prognozę skonsolidowanego zysku netto ze 117 mln na 110 mln zł, ale i tak będzie to wysoki wynik. Bezpośredni wpływ na obniżenie prognozy miała konsolidacja straty spółki Getin SP SA.