Ekspercka koncepcja lokalizacji gazoportu w Świnoujściu

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 18-01-2006, 14:00

Zachodniopomorscy eksperci opublikowali w środę dokument, który ma wykazać, że Świnoujście jest lepszą lokalizacją gazoportu niż Gdańsk. Opracowanie przedstawiono dziennikarzom na konferencji prasowej.

Zachodniopomorscy eksperci opublikowali w środę dokument, który ma wykazać, że Świnoujście jest lepszą lokalizacją gazoportu niż Gdańsk. Opracowanie przedstawiono dziennikarzom na konferencji prasowej.

    13-stronicowy raport "Koncepcja lokalizacji gazoportu w Świnoujściu dla celów dywersyfikacji dostaw gazu", według zapewnień wojewody zachodniopomorskiego Roberta Krupowicza, ma trafić do wszystkich zainteresowanych, m.in. decydentów, odpowiednich resortów, polityków, przedsiębiorstw i samorządu lokalnego.

    "To koncepcja regionalna. Pokazuje ona, że wszystkie zainteresowane w regionie podmioty mówią jednym głosem. Jej powstanie oznacza też, że dyskusję z Gdańskiem przenosimy na poziom ekspercki" - zaznaczył wojewoda.

    Przyznał, że dokument ma charakter ogólny. Zamieszczono w nim przedstawiane już wcześniej argumenty za budową terminala gazowego w Świnoujściu. Dodał jednak, że raport ma "sprowokować do powszechnej dyskusji nt. lokalizacji gazoportu, a z biegiem czasu będzie wzbogacany o szczegóły.

    Wojewoda podkreślił, że konieczne jest także przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych, szczególnie z mieszkańcami Świnoujścia o planach inwestycyjnych w tym mieście.

    Jak zaznaczył Krupowicz, raport już w czwartek ma się znaleźć m.in. na biurku sekretarza stanu w Kancelarii Premiera, Teresy Lubińskiej. "Zabiegam w Kancelarii Premiera o zgodę na wizytę Kazimierza Marcinkiewicza w Szczecinie jeszcze przed jego wizytą w Gdańsku 9 lutego. Chcemy, by premier tu na miejscu zapoznał się z naszą koncepcją" - powiedział.

    Opublikowany w środę dokument jest efektem pracy naukowców ze szczecińskich uczelni: Edwarda Urbańczyka (Uniwersytet Szczeciński), Krzysztofa Chwesiuka (Akademia Morska), Eugeniusza Skrzymowskiego (Politechnika Szczecińska), a także przedstawiciel Urzędu Morskiego, Polskiej Żeglugi Morskiej, Zakładów Chemicznych Police i elektrowni Dolna Odra. Decyzja o jego powstaniu zapadła tydzień temu podczas spotkania w szczecińskim porcie szefów największych firm w regionie (m.in. portu, PŻM-u, Polic) oraz władz województwa.

    Na początku stycznia rząd zdecydował o budowie gazoportu na gaz płynny. Nie podano jednak miejsca, gdzie gazoport mógłby powstać.

    O lokalizację gazoportu ubiegają się dwa polskie porty: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Obie możliwości bierze pod uwagę Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG).

    Do usytuowania gazoportu w Świnoujściu przekonują intensywnie od dwóch tygodni członkowie Zarządu Morskiego Portu Szczecin i Świnoujście, wojewoda zachodniopomorski, a także kierownictwo Zakładów Chemicznych "Police", które nie wyklucza finansowego zaangażowania w tę inwestycję.

    Grono to powołało roboczy zespół ekspertów, którego zadaniem było zaprezentowanie całościowej, regionalnej koncepcji budowy terminala LNG. Wcześniej wojewoda zachodniopomorski Robert Krupowicz wystąpił do premiera z prośbą o przeprowadzenie publicznej debaty na temat wyboru lokalizacji gazoportu.

    Także za koncepcją powstania terminala w Zachodniopomorskiem opowiedzieli się radni Świnoujścia.

    Wszystkie regionalne środowiska lobbujące na rzecz usytuowania gazoportu na wyspie Wolin przekonują, że właśnie to byłaby optymalna lokalizacja inwestycji. Wskazują na dużych odbiorców gazu w pobliżu, niższe koszty transportu surowca z uwagi na mniejszą odległość Świnoujścia od cieśnin duńskich, uwzględnienie terminala w miejskim planie zagospodarowania przestrzennego oraz łatwość włączenia do sieci gazociągów krajowych i systemów europejskich.   

    Według planów, część lądowa terminala miałaby powstać na terenie ok. 45 ha, do tej pory niezagospodarowanych i traktowanych jako rezerwa na potrzeby portu. Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Świnoujścia dopuszcza na wskazanym terenie przeładunek i składowanie paliw oraz gazu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane