Elektryczne auta odmienią dilerski biznes

opublikowano: 29-04-2019, 22:00

Sprzedawców czekają lata inwestycji wymuszonych rozwojem elektromobilności. I choć zniknięcie z dróg konwencjonalnych napędów jest pieśnią przyszłości, najwięksi gracze już uczą się jej słów

Zmniejszająca się marża na sprzedaży części, nowy sposób serwisowania i sprzedawania aut, budowa punktów ładowania samochodów czy zmiana wagi różnych kanałów sprzedaży — to tylko część wyzwań, jakie czekają w najbliższych latach dilerów aut.

Sieci dilerskie muszą szykować się na elektromobilną ofensywę. A ta
nadejdzie z ogromna siłą. Tylko Grupa VW w ciągu czterech lat wyda na rozwój
aut na prąd 44 mld EUR. To dwa razy więcej niż wynosi roczny budżet Ukrainy.
Zobacz więcej

ELEKTRYCZNE INWESTYCJE:

Sieci dilerskie muszą szykować się na elektromobilną ofensywę. A ta nadejdzie z ogromna siłą. Tylko Grupa VW w ciągu czterech lat wyda na rozwój aut na prąd 44 mld EUR. To dwa razy więcej niż wynosi roczny budżet Ukrainy. Fot. ARC

Sprzedaż z chmury

Do końca 2023 r, Grupa Volkswagen planuje wydać blisko 44 mld EUR na elektryczną mobilność, autonomiczną jazdę, nowe usługi mobilności oraz cyfryzację w samochodach i zakładach produkcyjnych. Natomiast w ciągu najbliższej dekady zaprezentuje 70 elektrycznych modeli i zamierza w tym czasie wprowadzić na rynek 22 mln zelektryfikowanych samochodów.

— Aby zrealizować powyższy plan, wszystkie marki grupy rozwijają sieć sprzedaży i dostosowują ją do wizji przyszłości. Marka Volkswagen wraz ze swoimi dilerami zamierza całkowicie zmodyfikować model dystrybucji. Na terenie Europy projekt zostanie uruchomiony w kwietniu 2020 r. — mówi Karol Obiegły, dyrektor operacyjny Volkswagen Group Polska.

W październiku ubiegłego roku w Berlinie Volkswagen i Europejska Rada Dealerów przedstawiły wizję przyszłości, która dotyczy 5,4 tys. dilerów Volkswagena, partnerów serwisowych oraz 54 tys. pracowników w Europie. Jej celem jest całodobowe wsparcie dla klientów, wykraczające daleko poza sprzedaż aut.

— Wszystko to będzie możliwe dzięki unikalnemu identyfikatorowi klienta — Volkswagen ID. Każdego roku Volkswagen wprowadzi około 5 mln klientów w świat nowej mobilności i zaoferuje im indywidualne usługi powiązane właśnie z kontami ID. Zmieni się również doświadczenie związane z zakupem auta. Sprzedaż stanie się bardziej elastyczna. Na rozwój nowego modelu sprzedaży największy wpływ będzie miała obsługa online — opowiada Karol Obiegły.

W ramach nowego partnerstwa z dilerami Volkswagen opracuje wspólną platformę internetową, która będzie obsługiwać cały proces zakupu aż do zawarcia umowy, w tym finansowanie, płatności, a nawet sprzedaż samochodów używanych.

— Dla Volkswagena nowa platforma po raz pierwszy będzie oferować możliwość sprzedaży bezpośredniej. Marka zamierza wykorzystać tę funkcję głównie w dziedzinieoprogramowania i sprzedaży usług online — dodaje Karol Obiegły.

Salonowe inwestycje

Tak ogromne zmiany w sposobie sprzedawania aut nie pozostaną bez wpływu na sieć dilerską. W grudniu minionego roku dr Wolf-Stefan Specht, prezes zarządu Volkswagen Group Polska, oraz Krystian Lellek, przewodniczący Rady Dealerów, podpisali porozumienie w sprawie nowych umów dilerskich i serwisowych.

— Obejmują one dilerów marek Volkswagen, Volkswagen Samochody Użytkowe, Audi, Skoda oraz Seat. Dotyczą 353 stacji dilerskich i serwisowych w Polsce. Nowe umowy mają dla wszystkich stron ważne znaczenie strategiczne i definiują na nowo wspólny model biznesu, charakteryzujący się głównie postępującą cyfryzacją. Umowy są ponadto niezbędne do rozpoczęcia sprzedaży elektrycznych i skomunikowanych z otoczeniem samochodów koncernu Volkswagen. Wejdą w życie w 2020 r. — mówi Karol Obiegły.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

W związku z tym Volkswagen Group Polska podpisał umowę z ENGIE Technika Instalacyjna. Ma ona związek z przygotowaniem sieci dilerskiej do sprzedaży oraz obsługi samochodów elektrycznych.

— Pierwszy etap współpracy obejmuje audyt energetyczny wszystkich lokalizacji dilerskich marek grupy. Ocenia on m.in. niezbędne zmiany w warunkach przyłączeniowych dla każdego dilera i uwzględnia możliwość wykorzystania zielonej energii. W kolejnym etapie budowane są ładowarki, niektórzy dilerzy już oferują możliwość naładowania samochodu elektrycznego przed salonem — mówi Karol Obiegły.

W sieci dilerskiej grupy w ciągu najbliższego roku powstanie około 900 ładowarek różnej mocy. 350 z nich będzie ogólnodostępnych dla klientów odwiedzających salony marek grupy, wśród nich będzie około 190 ładowarek półszybkich i szybkich DC oraz 8 ultraszybkich o mocy 320 KW.

— Do oferty dołączą także kolejne elektryczne samochody, w przyszłym roku w ofercie będzie w sumie 14 elektrycznych modeli grupy. Tak duża ofensywa wiąże się z obowiązkowymi szkoleniami zarówno dla sprzedawców, jak i doradców serwisowych i zespołu mechaników — zauważa Karol Obiegły.

O ile koszt przygotowania szkoleń i audytów importer wziął na siebie, o tyle reszta jest po stronie dilera. O jakich inwestycjach mówimy? Koszt budowy ładowarki o mocy 11 KW to około 6 tys. zł. Ładowarki o mocach powyżej 22 KW (takie uznawane są za szybkie) to już kilkanaście tys. zł. Ceny ładowarek o mocach powyżej 100 KW liczone są juz w setkach tys. zł. A mowa wyłącznie o sprzęcie. Dochodzą do tego koszty budowy i utrzymania. Jeśli dodać do tego konieczne zmiany w serwisie, kadrach czy obsłudze klientów, okaże się, że dilerów czekają poważnewydatki. Warto podkreślić, że nie dotyczy to wyłącznie dilerów marek Grupy VW. Niemal każdy producent szykuje elektryczną ofensywę. A skumulowane prognozowane wydatki branży moto związane z elektromoblinością w perspektywie kilku najbliższych lat sięgną sumy 200 mld EUR.

Serwisy do rozbudowy

— Jesteśmy świadomi, że elektromobilność oznacza ogromne zmiany także dla serwisu, dlatego — nawet mając na uwadze fakt, że w ciągu najbliższych lat podstawą do obsługi posprzedażnej nadal będzie serwisowanie konwencjonalnych samochodów — rozpoczęliśmy przygotowywanie naszej sieci do nowych wyzwań. W zakresie wyposażenia do obsługi samochodów eklektycznych, a także — co bardzo istotne — samych baterii, zmiany są oczywistą inwestycją w możliwość świadczenia usług w przyszłości — mówi Karol Obiegły.

Dilerzy — nie tylko Volkswagena — muszą rozbudowywać swoje serwisy o nowe usługi, związane zarówno z technologią wykraczającą poza dotychczasowy zakres, takie jak organizacja podróży, mobilność zastępcza, carsharing, parkingi, jak i z samą elektromobilnością (serwis, ładowanie i wymiana baterii, serwis sprzętu do ładowania). Bez tego uzupełnienie marży z konwencjonalnego serwisu czy sprzedaży części w przyszłości może okazać się niemożliwe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy