Equity crowdfunding nabrał dynamiki

Szymon Maj
opublikowano: 2021-01-11 20:00

To był rok rekordów na rynku finansowania społecznościowego, a 2021 r. zapowiada się jeszcze lepiej

W 2020 r. 68 spółek pozyskało w crowdfundingu udziałowym prawie 92 mln zł, co oznacza wzrost o 76 proc. r/r. Przeciętna wartość emisji to 1,35 mln zł, a najlepsze wyniki pod względem pozyskanej kwoty były dość płynne, co wynikało z limitu emisji do 1 mln EUR i kursu waluty. Na kolejne szczyty możemy liczyć w tym roku, bo w ramach nowego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego spółki będą mogły pozyskać nawet 5 mln EUR. Przepisy rozporządzenia trzeba będzie stosować od 10 listopada 2021 r.

Jeszcze w starym reżimie w ubiegłym roku padły rekordy prędkości w pozyskaniu kapitału: Kombinat Konopny zebrał 4,2 mln zł w 38 minut. Ponadto 9 czerwca emisję na rynku prowadziło 20 spółek, co było największą dotychczas kumulacją ofert.

W ubiegłym roku pojawił się też nowy gracz wśród platform – Emiteo. Doszło jednocześnie do zmiany na pozycji lidera – Beesfund spadł na trzecie miejsce jeśli chodzi o kwoty, jakie spółki pozyskały na platformie. Na pierwsze wysforował się Crowdway (25,6 mln zł), na drugie Crowdconnect z 25 mln zł, a na Beesfundzie licznik zatrzymał się na 23,3 mln zł.

W przypadku Crowdconnectu trzeba pamiętać, że platforma działa w modelu mieszanym, w którym część pieniędzy spółki pozyskują od dużych inwestorów z klubu, a pozostałe dokładają mniejsi inwestorzy. Oznacza to, że bezpośrednie transze na Crowdconnect wyniosły 10,5 mln zł.

Co ciekawe, w ubiegłym roku niektóre firmy zdecydowały się na emisję na własną rękę i - jak pokazują statystyki - nie była to zła decyzja, bo zdobyły tą drogą 9,7 mln zł.

Drogę wyjścia z inwestycji crowdfundingowej dostali akcjonariusze trzech firm, które korzystały z crowdfundingu – Plantwear, Detalion Games i Polyslash zadebiutowały na NewConnect. Lepiej statystyka ta będzie wyglądać w tym roku, bo już 12 i 13 stycznia na małej giełdzie zadebiutują Incuvo i United Label, a szykują się do tego trzy kolejne podmioty.

Rekordzista alkoholu: Inwestorzy w 2020 r. mogli objąć akcje w dwóch spółkach związanych z Januszem Palikotem. Na alkoholowe biznesy pozyskał on 8,35 mln zł.
Aleksander Bogdanski

Najlepsze przed nami

Beesfund na kolejny rok ma podpisane 61 umów ze spółkami, które chcą skorzystać z crowdfundingu. W 2020 r. obsłużono 28 firm. Arkadiusz Regiec, prezes Beesfundu, w tym roku chce złożyć wniosek o certyfikację platformy zgodnie z przepisami unijnymi.

– O ile rozwijanie się i wzrost wydają się oczywiste, to właśnie licencja i edukacja są naszymi celami na 2021 r. Wciaż wiele spółek nie wie o crowdinvestingu i jego możliwościach, a zwiększenie limitów emisji najpierw do 2,5 mln EUR, a następne do 5 mln EUR otwiera drogę dla zupełnie nowych firm – mówi Arkadiusz Regiec.

W rozwój w podobnym obszarze celuje też Crowdway. Zdaniem Marcela Rowińskiego, dyrektora operacyjnego platformy realnych efektów wprowadzenia unijnych regulacji można spodziewać się w 2022 r. Zarządzający platformy liczy na kolejne rekordy i prognozuje 40-procentowy wzrost wartości emisji. W osiągnięciu lepszego wyniku mają pomóc modne branże.

– W 2021 r. w portfelu emisji mogą pojawić się kolejne projekty z branż, które cieszyły się do tej pory wyjątkowym zainteresowaniem inwestorów, takich jak alkohole, e-commerce, produkcja filmowa, produkty konopne. Nie zabraknie także nowości, jak na przykład fotowoltaika – dodaje Marcel Rowiński.

Nieco lżejszą sytuację w kontekście prawnym posiada Crowdconnect, platforma, która jest powiązana z Domem Maklerskim INC. Paweł Śliwiński, prezes INC, liczy na dwucyfrowy wzrost wartości przeprowadzonych transakcji w 2021 r. Oznaczałobyb to osiągnięcie 50 mln zł.

Natomiast FindFunds, działający głównie w obszarze spółek z o.o., chce rozwinąć rynek wtórny. Platforma zdecydowała się też na przeprowadzenie własnej emisji, a inwestorzy wycenili ją na 7,5 mln zł.

– Przełomem jest rozwój rynku wtórnego udziałów, który testowo uruchomiliśmy już dla zamkniętej grupy inwestorów. Dla szerokiego grona odbiorców będzie dostępny pod koniec I kwartału 2021 r. – mówi Piotr Majewski.

Dla FundedByMe polski rynek crowdfundingu nie był szczodry, bo w 2020 r. na polskim oddziale platformy nie zamknięto z sukcesem ani jednej emisji. Maciej Gajewski, zarządzający platformą w Polsce, w tym roku chce przeprowadzić kampanie związaną z ekologicznymi motorówkami elektrycznymi CannaBoats, e-sportem oraz e-commerce. Jak podkreśla, widać zainteresowanie polskimi spółkami w Szwecji.

– Dostajemy sygnały o otwartości inwestorów zagranicznych, głównie ze Szwecji, i chęci inwestycji w Polskie spółki, będziemy więc koncentrować się na projektach z Polski o ambicjach międzynarodowych – dodaje Maciej Gajewski.

Marcel Rowiński Rowinski Crowdway poziom
Marcel Rowiński Rowinski Crowdway poziom
Zmiana lidera: Marcel Rowiński, dyrektor operacyjny w Crowdway liczy na 40 proc. wzrost r/r kwot emisji. W ubiegłym roku na platformie spółki pozyskały 25,6 mln zł, co dało jej pozycję lidera.
materiały prasowe

Istotna edukacja

Każdy z przedstawicieli platform podkreśla, że miniony rok to czas intensywnej edukacji inwestorów. Nie inaczej będzie w 2021 r., zwłaszcza że jest kogo edukować - baza inwestorów na Beesfundzie urosła do 33 tys. osób.

Swoją rolę odgrywa też Komisja Nadzoru Finansowego, która przeprowadziła akcję edukacyjną dla inwestorów. Cegiełkę dołożyły też Dobre Praktyki Crowdfundingu, współtworzone przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, a same platformy przygotowały pakiet informacji dla inwestorów i emitentów.

92 mln zł Tyle zebrały spółki na w Polsce w crowdfundingu udziałowym w 2020 r.

68 Firm zdecydowało się na pozyskanie pieniędzy od tłumu inwestorów

Equity crowdfunding w liczbach

PlatformaZebrana kwota (w mln zł)Liczba emisji
CrowdWay25,612
CrowdConnect2511
Beesfund23,328
Poza platformami9,676
FindFunds78
Smartfunds1,21
Emiteo.pl0,0351
FundedByMe00
Investoor.eu01
OKIEM EKSPERTA
Rok przełomowych regulacji
Magdalena Łapsa-Parczewska
Dyrektor zarządzający pionem nadzoru nad rynkiem kapitałowym UKNF
Rok przełomowych regulacji
Z konsultacji prowadzonych w ramach Programu Innovation Hub UKNF można wnioskować, że kolejne podmioty przygotowują się do rozpoczęcia działalności w tym segmencie rynku finansowego. W nowym roku dojdzie do istotnych zmian regulacyjnych, dotyczących crowdfundingu inwestycyjnego. Data 10 listopada 2021 r. to moment, od którego trzeba będzie stosować przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego. W tym samym czasie powinny również wejść w życie przepisy na poziomie krajowym, dostosowujące polski porządek prawny do tego rozporządzenia. Wprowadzenie tych regulacji oznacza, że działalność platform crowdfundingowych będzie musiała zostać dostosowana do nowych przepisów, jak również to, że prowadzenie takiej platformy zostanie objęte nadzorem KNF.