ESG w ośmiu krokach

Katarzyna LatekKatarzyna Latek
opublikowano: 2024-12-17 20:00

Kończymy już czwartą edycję redakcyjnego projektu Zrównoważony biznes. Z wypowiedzi firm, ekspertów oraz partnerów projektu wyłania się jasny obraz, jak stworzyć strategię ESG

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wprowadzenie obowiązku szerszego raportowania ESG przewidują przepisy podpisanej kilka dni temu przez prezydenta noweli ustawy o rachunkowości. Nowelizacja wynika z implementacji unijnej dyrektywy CSRD. W 2025 r. raporty za 2024 r. złożą największe spółki. W kolejnych latach obowiązek obejmie kolejne grupy firm. Jednak wiele polskich przedsiębiorstw już wdraża strategie ESG, choć jeszcze nie ma takiego formalnego obowiązku.

Od czego zacząć? Oto wnioski wyłaniające się z tekstów publikowanych w trakcie trwania projektu.

1. Zrozumienie, czym jest ESG

Dokładnie zapoznaj się z pojęciami środowiska (environment), społecznymi (social) i ładu korporacyjnego (governance). Zidentyfikuj, które aspekty ESG są najbardziej istotne dla twojej firmy i jej działalności. Zastanów się też, dlaczego przymierzasz się do takiej strategii. Dążysz do zrównoważonego rozwoju, ale czy w przypadku twojego biznesu istnieją regulacje w tym obszarze, odpowiadasz na oczekiwania kontrahentów, chcesz poprawić wizerunek firmy?

2. Analiza obecnego stanu

Przeprowadź szczegółową analizę obecnej sytuacji firmy w zakresie ESG. Zidentyfikuj mocne i słabe strony oraz potencjalne obszary do poprawy. Rozważ współpracę z firmą zewnętrzną, która zajmuje się audytami ESG i pomoże ocenić czynniki ryzyka środowiskowe i społeczne związane z działalnością, produktami lub usługami twojego przedsiębiorstwa. Przygotuje też raport zawierający rekomendacje działań.

3. Identyfikacja interesariuszy

Określ wszystkie grupy, które mają interes w działalności firmy (akcjonariusze, pracownicy, klienci, społeczność lokalna, kontrahenci, dostawcy itp.). Zbadaj ich potrzeby i oczekiwania wobec twojego przedsiębiorstwa w zakresie ESG. Jak możesz na nie odpowiedzieć? W jakim zakresie? Jak można włączyć ich w działania firmy? Pomóc może stworzenie mapy interesariuszy.

4. Ustalenie celów ESG

Kiedy znasz już słabe i mocne strony swojej firmy, rozpoznałeś także potrzeby interesariuszy, możesz ustalić cele ESG – długo- i krótkoterminowe. Powinny być jasne, mierzalne i realistyczne, a także zgodne z misją i wizją firmy. Wybierz odpowiednie wskaźniki do mierzenia postępów w zakresie celów ESG, takie jak emisje gazów cieplarnianych, wskaźniki różnorodności czy etyka zarządzania.

5. Plan działania

Kolejnym krokiem powinno być opracowanie szczegółowego planu działania, który określa konkretne kroki do osiągnięcia założonych celów. Stwórz harmonogram, wyznacz działy w firmie i osoby odpowiedzialne za poszczególne działania. Przygotuj odpowiedni budżet.

6. Integracja z działalnością firmy

Zintegruj strategię ESG z biznesową strategią firmy oraz z jej działalnością operacyjną. Eksperci podkreślają, że realne cele ESG mogą (i powinny) pozytywnie wpłynąć na rozwój biznesu, bo zwiększają konkurencyjność i wspierają odporność firm na zmiany. Unikaj greenwashingu, czyli podejmowania pozornych działań, które mają jedynie poprawić wizerunek firmy. To często obraca się przeciwko niej.

7. Komunikacja, raportowanie, monitorowanie

Przygotuj strategię transparentnej komunikacji działań ESG. Używaj ustalonych wskaźników do oceny skuteczności działań. Regularnie raportuj działania w tym obszarze interesariuszom, pamiętając o dopasowaniu komunikacji do potrzeb i oczekiwań konkretnych grup. Nie zapominaj też o komunikacji wewnętrznej – informuj o działaniach ESG pracowników i zachęcaj ich do udziału w nich.

8. Ciągłe doskonalenie

Pamiętaj, że strategia ESG powinna być dynamiczna i dostosowywana do zmieniających się warunków rynkowych i społecznych. Regularnie badaj, jak działania firmy odbierają różne grupy interesariuszy. Sprawdzaj, jak realizacja przyjętych celów wpływa na różne obszary działalności przedsiębiorstwa. W razie potrzeby korzystaj z pomocy ekspertów.

Organizator

Puls Biznesu

Partnerzy

Lyreco Saint Gobain Basf
Philip Morris Henkel Baker McKenzie Epson