Esotiq i Oponeo łączą siły w e-commerce

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2022-01-31 18:44

Sprzedawcy bielizny i opon z GPW tworzą Vosedo — multibrandową platformę modową, z którą chcą podbić Europę.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • dlaczego Esotiq & Henderson i Oponeo połączyli siły
  • jaką platformę tworzą i kiedy z nią wystartują
  • ile zainwestują w jej rozwój w pierwszej fazie i czy są otwarci na kolejnych inwestorów
  • jakie ryzyko i perspektywy przejścia z platformy monobrandowej na multibrandową dostrzega ekspert
  • na czym polega projekt Esotiq & Henderson dotyczący stworzenia autonomicznych sklepów z bielizną

Notowany na GPW Esotiq & Henderson (E&H) szybko rośnie w internecie. W III kw. 2021 r. uzyskał w tym kanale 9,1 mln zł przychodów, czyli prawie dwukrotnie więcej niż dwa lata wcześniej. By zwiększyć udział e-commerce z około 20 do 30 proc., uruchomi nową wersję e-sklepu oraz aplikację sprzedażową. Rozwinie także niezależny projekt, do którego pozyskał mocnego partnera.

Doświadczenie w bieliźnie i e-commerce

Na przełomie I i II kw. wystartuje Vosedo — multibrandowa platforma z bielizną, produktami pokrewnymi (m.in. rajstopy, szlafroki i stroje plażowe) oraz kosmetykami. W nowej spółce po około jednej trzeciej udziałów mają E&H, jego główny udziałowiec Patronado (cypryjski wehikuł związany z Mariuszem Jawoszkiem, przewodniczącym rady nadzorczej E&H), oraz Oponeo.pl.

E&H zapewnia, że jest największą w Polsce firmą sprzedającą bieliznę własnych marek — ma na rodzimym rynku ponad 270 sklepów, większość w modelu franczyzowym. Analitycy DM BDM oszacowali, że w 2021 r. E&H wypracował 207,7 mln zł przychodów (+19,6 proc. r/r) przy 37,7 mln zł zysku EBITDA (+65,8 proc.). Oponeo natomiast ma wyjątkowo duże jak na polskie realia doświadczenie w sprzedaży internetowej — prowadzi ją od około 20 lat.

— Na europejskim rynku brakuje nowoczesnej, profesjonalnej, multibrandowej platformy z bielizną, a jej rozwój jest prostszy niż w przypadku monobrandowej, zwłaszcza w przypadku zagranicznych rynków. Chcemy jednak utrzymać charakter własnego e-sklepu, więc postanowiliśmy założyć osobną spółkę. Nad realizacją pomysłu pracowaliśmy w 2021 r., szukając partnera w zakresie technologii i e-commerce’u. Łącząc nasze branżowe doświadczenie oraz kompetencje Oponeo, możemy wiele uzyskać — mówi Adam Skrzypek, prezes E&H.

Skupieni na bieliźnie:
Skupieni na bieliźnie:
Adam Skrzypek, prezes spółki Esotiq & Henderson, zapowiada, że Vosedo będzie bardziej wyspecjalizowane od konkurentów, a jednocześnie zapewni szerszą ofertę.
Łukasz Głowala

Miliony na rozruch

Firma podkreśla, że już ma szeroki asortyment (w przypadku marki damskiej Esotiq to około 2,4 tys. modeli, a w męskim Hendersonie około 600), ale współpraca z wieloma markami stwarza jeszcze większe możliwości.

— Są producenci wyspecjalizowani w wąskiej kategorii, np. szlafroków, strojów kąpielowych czy bieliźnie erotycznej, których chcemy ściągnąć na platformę. Rozmawiamy z wieloma markami z wyższej i średniej wyższej półki cenowej. Na początek będzie ich kilkanaście, kolejne będziemy dokładać systematycznie — wyjaśnia Adam Skrzypek.

Rentowności spodziewa się dopiero w 2023 r., ponieważ budowa rozpoznawalności nowej platformy wymaga czasu i nakładów. Budżet na pierwszy okres jej funkcjonowania — kilkanaście milionów złotych — wyłożą obecni akcjonariusze Vosedo (wartość inwestycji E&H i Oponeo wynosi po 6 mln zł).

Poznaj program warsztatu online “Inwestycje w spółki portfelowe ASI - umowy inwestycyjne” >>

— W pierwszym okresie chcemy rozwijać projekt wspólnie z obecnymi akcjonariuszami, jednak w perspektywie następnych lat jesteśmy otwarci na kolejnych. Nie wykluczamy również wprowadzenia Vosedo na giełdę [ma to nastąpić w ciągu ok. 5 lat od rozpoczęcia działalności - red.] — informuje szef E&H.

Okiem eksperta
Ryzyko i perspektywy
Mikołaj Zygmański
dyrektor operacyjny S’portofino i współzałożyciel Digital Experts Club
Ryzyko i perspektywy

Prowadzenie platform monobrandowej i multibrandowej to w wielu przypadkach zupełnie inne biznesy. Różnice pojawiają się w każdym aspekcie działalności, m.in. w wyglądzie i funkcjonalności sklepu, marketingu, logistyce, zarządzaniu cenami, a nawet obsłudze klienta. Są fundamentalne, więc powodzenie projektu zależy od zdolności do przemodelowania dotychczasowych procesów i zmiany kompetencji.

Jednocześnie właśnie w tych różnicach drzemie biznesowy potencjał. Warto wskazać m.in. na wykorzystanie popytu na zewnętrzne marki, wzmocnienie pozycjonowania marki własnej w otoczeniu pozostałych, a także na lepsze zrozumienie rynku, ceny, klienta i samej kategorii dzięki oferowaniu konkurencyjnych produktów.

Funkcjonujemy w dobie przyspieszonej cyfryzacji, szybkiego skalowania liderów rynku i rozpoczynającej się konsolidacji., dlatego jednym z celów firm e-commerce powinno być jak najszybsze zwiększanie zdolności do koncentracji kompetencji cyfrowych czy zatrudnianie talentów. Powiększenie portfolio projektów e-commerce’owych z pewnością przyspieszy ten proces.

Polska, Europa, a na koniec świat

Na początku zespół nowej firmy będzie się składał z około 20 osób i będzie wspierany pracownikami E&H i Oponeo. Platforma wystartuje tylko w Polsce, ale docelowo Vosedo ma stać się marką globalną.

— Nie ograniczamy się do tego projektu. Jesteśmy otwarci na każdy pomysł prowadzący do definiowania rynku w nowy sposób — mówi Adam Skrzypek.

— Dla nas to kolejny projekt e-commerce’owy wpisujący się w strategię dywersyfikacji biznesu. Wniesiemy do nowej spółki know-how i będziemy odpowiadać za pozyskiwanie ruchu do sklepu internetowego — zapewnia Dariusz Topolewski, prezes Oponeo.

Firma, która oszacowała przychody w 2021 r. na 1,3 mld zł (+28 proc.), wprowadziła już na GPW szybko zwiększający sprzedaż rowerowy e-sklep Dadelo. Przygodę z modą rozpoczęła w listopadzie, inwestując w platformę Faassh oferującą odzież, obuwie i akcesoria luksusowych marek. Przedstawiciel Oponeo mówił „PB” przy tej okazji, że spółka chce stworzyć jeszcze kilka biznesów, które docelowo mogą być wycenione na giełdzie przynajmniej na 200 mln zł (kapitalizacja Oponeo przekracza 700 mln zł).

Biznes budowany wokół e-commerce:
Biznes budowany wokół e-commerce:
Sprzedające głównie opony i felgi Oponeo, którym kieruje Dariusz Topolewski, rozwija też inne e-sklepy: rowerowe Dadelo, narzędziowe Rotopino oraz drabinowo-regałowe Lam. Jesienią spółka poszerzyła portfolio o platformę z ekskluzywną modą Faassh, a teraz współtworzy bieliźniane Vosedo.
materiały prasowe

Autonomiczne sklepy z bielizną

E&H planuje też wdrażanie innowacji w sieci stacjonarnej. W styczniu zawarł z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę dotyczącą projektu: „Badania nad wynalezieniem struktur tekstronicznych stanowiących etykiety RFID w sklepie autonomicznym”. Jego wartość to 11,2 mln zł, a wysokość dofinansowania 6,7 mln zł — resztę pokryje z własnych pieniędzy.

Nad stworzeniem takiego sposobu znakowania bielizny tagami RFID (elektronicznymi metkami), by były częścią wyrobów tekstylnych (struktura tekstroniczna), E&H pracuje wspólnie z Politechniką Rzeszowską od września 2021 r.

— Po wynalezieniu struktury tekstronicznej dla bielizny Esotiq stworzymy sklep autonomiczny. Klientki będą kupowały bieliznę bez kontaktu ze sprzedawcą. Będzie to działało podobnie do Amazon Go czy Żabki Nano, z tą różnicą, że nasz sklep będzie działał nie na bazie kamer, lecz na bazie identyfikatorów RFID zintegrowanych z produktem — wyjaśnia Adam Skrzypek.

Projekt ma się skończyć najpóźniej 31 grudnia 2023 r., a wdrożenie potrwać przynajmniej trzy lata.

14,5proc.

Taki udział w polskim detalicznym rynku odzieży i obuwia ma osiągnąć bielizna w 2025 r. — prognozuje PMR.