Europa stawia na mobilność

opublikowano: 26-02-2014, 00:00

Czy mamy dość informatyków, by na rynku m-aplikacji konkurować ze światowymi potęgami?

Do 2018 r. rynek aplikacji mobilnych w UE zwiększy zatrudnienie z 1,8 mln do prawie 5 mln osób, a przychody — z 17,5 mld do 63 mld euro. Tak zakłada najnowszy raport Komisji Europejskiej (KE). Spodziewane wzrosty mają wynikać głównie z łatwej dostępności i niskich kosztów użytkowania takich produktów. Według danych Gartnera, tylko w 2013 r. ściągnięto na świecie 102 mld aplikacji na urządzenia przenośne.

— Niespotykana wcześniej liczba pobrań programów wynika z tego, że niemal każdy produkt dostępny w sklepach on-line ma bezpłatny odpowiednik — tłumaczy Marcin Majda, dyrektor ds. rozwoju biznesu w spółce Luxoft Poland, zajmującej się projektowaniem oprogramowania i outsourcingiem IT.

Jego zdaniem, rosnąca liczba użytkowników aplikacji mobilnych niekoniecznie przekłada się na lepsze wyniki sprzedaży. Tylko 9 proc. ściągnięć dotyczy bowiem wersji płatnych. Na czym więc zarabiają dostawcy darmowych produktów? Na tzw. wewnętrznych zakupach, czyli dodatkowych opcjach odblokowywanych po dokonaniu opłaty.

O wzroście zysków wytwórców software’u na smartfony i tablety będą stanowiły w dużym stopniu aplikacje dla biznesu. Jedną z tendencji jest rosnące wykorzystanie produktów adresowanych do konkretnych sektorów. Przoduje branża motoryzacyjna.

— Producenci oferują coraz więcej interaktywnych produktów stworzonych z myślą o flotach pojazdów. Usprawniają pracę, optymalizują koszty i zwiększają bezpieczeństwo kierowców. Przykład: dzięki przyporządkowaniu samochodom statusu „on-line” i telemetrii ich systemy nawigacyjne mogą wyświetlać informacje o dostępności miejsc na parkingu w pobliżu miejsca docelowego — mówi Bartłomiej Dębski, prezes firmy Cartrack Polska, oferującej systemy GPS i kontroli taboru samochodowego.

Producenci z UE uzyskują 43 proc. międzynarodowych przychodów rynku aplikacji konsumenckich. Specjaliści IT podkreślają, że choć to ogromny sukces, nie wolno osiąść na laurach. Amerykańska i azjatycka konkurencja nie śpi. Tymczasem 31 proc. producentów badanych przez KE uważa, że wiedza informatyków w dziedzinie m-aplikacji jest zbyt mała. A 38 proc. zwraca uwagę na to, że firmy z UE nie wygrają z USA rywalizacji na płace.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu