Ewolucja kultury analitycznej w organizacji

Florian Pertyński - Web Analyst w Bluerank
19-10-2013, 06:06

Obserwując wzloty i upadki na rynku technologii, dochodzę do wniosku, że jednym z czynników ostatecznie decydujących o kluczowej przewadze rynkowej jest kultura organizacji. Weźmy Microsoft i Google: kultura władzy centralnej vs. kultura grassroot; kultura tradycyjnego modelu biznesowego vs. kultura innowacji. Sukces to nie tylko dzieło zarządu podejmującego trafne decyzje, ale też wypadkowa zachowań i nawyków osób tworzących organizację. Czyli: kultura organizacji.

Przeniesienie części działań marketingowo-sprzedażowych do szeroko pojętego medium Internetu umożliwiło zbieranie precyzyjnych danych na temat aktywności użytkowników. Jednak dopiero w ostatnich latach polskie przedsiębiorstwa zaczęły dostrzegać biznesową wartość tych danych. Rozpoczęła się ewolucja kultury analitycznej organizacji.

Od danych do decyzji

Dojrzała kultura analityczna przejawia się praktycznym wykorzystaniem danych w celu osiągnięcia celów biznesowych na poziomie marketingu, sprzedaży i organizacji. W praktyce oznacza to przeniesienie ciężaru wdrożeń działań analitycznych z sektora IT do marketingu oraz ograniczenie raportowania na rzecz analizy danych. Według przeprowadzonego przez nas w połowie tego roku badania stanu analityki internetowej w Polsce, wygląda na to że jesteśmy na dobrej drodze ku organizacyjnej dojrzałości analitycznej:   

Platformy analityczne coraz częściej wykorzystywane są do analizy, nie zaś tylko biernej konsumpcji danych, czyli raportowania. Oznacza to też tendencję do podejmowania działań proaktywnych, a nie tylko reaktywne rozwiązywanie problemów. Idąc dalej: analityka jest już domeną marketingu, zaś cele działań są coraz częściej zbieżne z biznesowymi wskaźnikami skuteczności (współczynnik konwersji, redukcja kosztów), a w mniejszym stopniu koncentrują się na poprawie metryk pośrednich (takich jak liczba odwiedzin). Dane wykorzystywane są  więc do podejmowania decyzji marketingowych i sprzedażowych, czyli wszystko idzie w dobrym kierunku. Jakie są więc następne kroki? 

Dojrzała kultura analityczna  

Coraz bardziej popularne stają się działania polegające na optymalizacji stron i procesów (CRO – Conversion Rate Optimization) na podstawie analizy zebranych danych. Działania optymalizacyjne mogą dotyczyć też treści reklam czy budżetów reklamowych. Za pomocą nieskomplikowanego zabiegu, analityk jest w stanie podnieść przychody o kilkadziesiąt procent lub znacząco obniżyć koszt pozyskania sprzedaży. 

Kolejnym krokiem jest integracja danych pochodzących spoza śledzonej witryny internetowej: na przykład import danych kosztowych kampanii pozwala na wiarygodną ocenę zwrotu inwestycji w kampanię. Platformy analityczne pozwalają też na integrację danych offline. W ten sposób analitycy są w stanie ocenić skuteczność kampanii sprzedażowych w Internecie, nawet jeśli zakup ma miejsce w sklepie naziemnym.  

Co jeszcze? Segmentacja użytkowników, personalizacja komunikacji w działaniach sprzedażowych, optymalizacja portfolio produktów… Analityka internetowa jest niezwykle skutecznym uniwersalnym narzędziem biznesowym. Jeśli miałbym dać dyrektorom marketingu internetowego jedną radę, powiedziałbym:

Wartość działań marketingowych można ocenić tylko na podstawie danych analitycznych. Potrzebne jest zatem odejście od biernego raportowania na korzyść zrozumienia zachowań użytkowników, co z kolei wymaga aktywnego wykorzystania danych w procesach decyzyjnych na wszystkich poziomach organizacji. Zadbajcie więc proszę o rozwój kultury analitycznej.    

 

Więcej wiedzy na temat praktycznych i biznesowych zastosowań analityki webowej, można zdobyć uczestnicząc w pierwszym polskim spotkaniu twórców oraz użytkowników Google Analytics. Podczas warszawskiej konferencji Google Analytics CEE Summit 2013, prelekcje wygłoszą między innymi eksperci Google z USA oraz UK, a także wiodący polscy specjaliści w tej dziedzinie. Już 22 października. 

Autor:  Florian Pertyński - Web Analyst w Bluerank 

Agencja SEM Bluerank – współorganizator Google Analytics Summit 2013 oraz organizator serii konferencji analitycznych Blueffect

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Florian Pertyński - Web Analyst w Bluerank

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Ewolucja kultury analitycznej w organizacji