Exact Systems wymyśla sobie pracę

Małgorzata Grzegorczyk
04-06-2018, 22:00

Zamiast kontroli jakości — audyt procesów. Firma, która dopina wykup menedżerski od Work Service’u, urozmaica listę klientów

Do wakacji menedżerowie Exact Systems planują podpisanie przedwstępnej umowy wykupu menedżerskiego. Początkowa cena za spółkę, która w 2016 r. miała 278 mln zł przychodów, 30 mln zł zysku EBITDA i 18 mln zł zysku netto, to 214 mln zł (przy kapitalizacji Work Service’u, właściciela pakietu wartego 162,6 mln zł, na poziomie 122 mln zł).

CODZIENNIE ZMIANA:
Zobacz więcej

CODZIENNIE ZMIANA:

Stworzyliśmy kilkuosobowy dział innowacji, bo dziś każdy przedsiębiorca powinien codziennie rano myśleć, co zmienić w firmie. Zautomatyzowaliśmy proces rekrutacji, a jesienią uruchomimy nową odsłonę systemu raportowania online dla naszych klientów. Piaskownicą nowych pomysłów nie jest już tylko polska spółka, ale również zagraniczne — mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems. Fot. Marek Wiśniewski

— Wyniki za 2017 r., które są dopiero audytowane, będą zdecydowanie lepsze — mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems.

Niezależnie od procesu sprzedaży zarządzający firmą, która zajmuje się kontrolą jakości w fabrykach samochodowych, nie zdejmują nogi z gazu.

— Do końca czerwca przeprowadzimy przejęcie portugalskiej QLS Automotive i zaczniemy działalność w Portugalii, a w przyszłości — w Hiszpanii. W ubiegłym tygodniu zakończyliśmy proces rejestracji holenderskiej spółki Exact Systems, do czego zachęciły nas pierwsze kontrakty zdobyte na tym rynku przez CRS Belgia, spółkę przejętą 2,5 roku temu — informuje Jacek Opala.

Siedzą i myślą

Firma wychodzi poza branżę motoryzacyjną.

— Rozmawiamy z siecią hotelową na temat kontroli, czy pokoje są dobrze posprzątane. Prowadzimy też negocjacje z producentem alkoholi, dla którego moglibyśmy prowadzić badania, czy jego produkty są eksponowane w sklepach zgodnie z umowami. Nie mówimy już o sobie, że kontrolujemy części, ale audytujemy procesy — twierdzi Jacek Opala.

Dziś klienci spoza branży motoryzacyjnej przynoszą 11 proc. przychodów. Są tu m.in. producenci elektroniki użytkowej, przedstawiciele przemysłu ciężkiego czy branży FMCG. Dywersyfikację spółka zaczęła po kryzysie w branży motoryzacyjnej w 2009 r. od współpracy z producentem AGD i z fabrykami w Łodzi. Ostatnio firmie przybył klient z branży zbrojeniowej w Rumunii oraz z branży medycznej w Czechach.

Przełom w Rosji

Nadal kluczowa pozostaje jednak kontrola części w fabrykach motoryzacyjnych. Exact Systems, który zatrudnia 5,5 tys. osób w 12 krajach, wygrał kilka bardzo perspektywicznych kontraktów.

— W Turcji otrzymaliśmy autoryzację od koncernu Renault. To magiczny moment i dowód, że przestaliśmy być postrzegani jako małe przedstawicielstwo polskiej firmy. Rozmawiamy z największym w tym kraju producentem traktorów. W Rosji natomiast na współpracęz nami zdecydowała się firma GAZ, największy producent samochodów ciężarowych, który ma 50 proc. rynku. W Czechach zdobyliśmy kontrakt Tatry, jednego z najstarszych producentów ciężarówek — mówi Jacek Opala.

Kontrakt w Rosji dotyczy jednej z kilkunastu fabryk GAZ-a, więc Exact Systems liczy na więcej. Zapowiada wzrost liczby pracowników na tym rynku o około 15 proc. W otwartym w 2010 r. rosyjskim oddziale wciąż będzie ich jednak mniej niż przed kryzysem (200 osób).

— Branża motoryzacyjna w Rosji odżywa. Zakłady, w których do niedawna wykorzystane było 15-20 proc. powierzchni produkcyjnej, dziś używają jej już w 50 proc. Fabryka GM, który w 2015 r. zrezygnowała z produkcji w Rosji, jest utrzymywana w gotowości — mówi Jacek Opala.

W ubiegłym roku liczba skontrolowanych przez Exact Systems w Rosji części urosła o prawie 50 proc. Podobnie zwiększyła się liczba klientów w ostatnich dwóch latach.

Znów jest boom

Kilkudziesięcioprocentowy wzrost Exact Systems notuje też w Turcji, na Węgrzech, w Rumunii i Czechach.

— Ze wszystkich rynków, na których działamy, w Czechach jest najgorsza sytuacja na rynku pracy. Praktycznie nie ma bezrobocia. Klienci korzystają z pracowników 11 narodowości, a czescy stanowią poniżej 50 proc. załogi. Firmy w ogóle nie wspierają się Ukraińcami. Jest tam natomiast wielu Polaków, którzy codziennie przekraczają granicę, bo stawki dla pracowników produkcyjnych są czasami niemal dwukrotnie wyższe niż w Polsce, a także Słowaków, dla których zarobek w czeskich koronach jest atrakcyjny, choć ich kraj jest w strefie euro — mówi Jacek Opala.

O 130 proc. wzrosła liczba części skontrolowanych przez Exact Systems w Chinach, gdzie firma działa od dwóch lat, ma pięć oddziałów i kilkudziesięciu klientów.

— W Chinach zdarza się, że rozmawiamy z firmą, która szuka kontrolera do kilku fabryk oddalonych o około 1500 km. Bez lokalnego biura nie obsłużymy takiej firmy — mówi Jacek Opala. © Ⓟ

OKIEM EKSPERTA - Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl

Od pucybuta do milionera

W ciągu kilkunastu lat Exact Systems z małej, lokalnej firmy stał się jednym z trzech największych światowych graczy w segmencie kontroli, selekcji, naprawy i sortowania komponentów motoryzacyjnych. Przemysł automotive jest branżą ogólnoświatową, więc każdy dostawca produkcyjny czy nieprodukcyjny — jak spółka z Częstochowy — powinien być obecny praktycznie wszędzie. Dzięki długofalowej strategii, obejmującej też akwizycje, Exact Systems działa zarówno na ugruntowanych rynkach, jak Niemcy czy Wielka Brytania, jak też tych, które nadal się rozwijają — w Czechach, Turcji, na Słowacji i w Chinach. Strategia i sukces firmy nie byłyby możliwe bez jej założycieli, a jednocześnie obecnyci członków zarządu. Planowany wykup menedżerski spowoduje, że ponownie staną się większościowymi udziałowcami. Jestem przekonany, iż dzięki temu wkrótce dowiemy się o dalszej ekspansji Exact Systems na kolejne rynki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Motoryzacja / Exact Systems wymyśla sobie pracę