Faktoring znany tylko teoretycznie

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2012-09-21 00:00

Firmy nie korzystają z faktoringu i nie wiedzą, gdzie go można dostać. Potrafią jednak wymienić jego plusy — wynika z badania KB Pretendent.

Wśród 600 przebadanych przez KB Pretendent przedsiębiorców ok. 400 nie korzysta z faktoringu. 63,2 proc. jako powód podaje brak potrzeby tego rodzaju wsparcia finansowego, 12 proc. nie wie, co to jest takiego, a 12,1 proc. twierdzi, że faktoring jest zbyt drogi — to główne wnioski z badania „Faktoring dziś i jutro”.

None
None

Zdaniem dr Katarzyny Kreczmańskiej-Gigol, specjalisty w dziedzinie faktoringu oraz pracownika naukowego w Katedrze Finasów SGH, brak potrzeby mogą deklarować firmy, które uważają faktoring za ostatnią deskę ratunku, po którą sięga się dopiero po wyczerpaniu innych możliwości. Specjalistka dodaje, że faktorzy mają jeszcze wiele do zrobienia, jeśli chodzi o budowanie świadomości wśród potencjalnych klientów, którzy otwarcie przyznają się do niewiedzy nt. faktoringu.

Okazuje się, że nie tylko nie wiedzą, co to jest faktoring, ale nie potrafią też powiedzieć, kto takie usługi oferuje. Badani zapytani o firmy albo instytucje świadczące usługi faktoringowe mieli kłopot ze wskazaniem konkretnej firmy. Najbardziej znany okazał się Pekao Faktoring (8 proc. wskazań), a potem PKO BP Faktoring (7,6 proc. wskazań), następnie Raiffeisen Bank (6,8 proc.), a także Bank Millennium (5,9 proc.). Aż 39 proc. badanych odpowiedziało „nie wiem”, a 10 proc. stwierdziło, że nie pamięta żadnej instytucji.

— Rozpoznawalni z nazwy są członkowie Polskiego Związku Faktorów, o pozostałych wiedzą nieliczni przedsiębiorcy — komentuje dr Katarzyna Kreczmańska-Gigol.

Co dziwne, respondenci nie wskazali w pierwszej kolejności liderów rynku (Raiffeisen Bank, Coface Poland Faktoring, ING Commercial Finance), tylko faktorów będących spółkami córkami największych w Polsce banków.

W tym kontekście niewielkim pocieszeniem dla faktorów jest fakt, że pomimo nieznajomości tej usługi oraz niekorzystania z niej, firmy potrafią podać korzyści, jakie daje faktoring. Dla 32,5 proc. firm największą korzyścią jest poprawa płynności finansowej, a 26,6 proc. docenia w nim szybkie źródło finansowania. Zdaniem 13,2 proc. badanych, faktoring ma pozytywny wpływ na bilans firmy.