Fakty i mity o opiece medycznej

JOHN STUBBINGTON
opublikowano: 2013-03-18 00:00

Z prywatnej służby zdrowia regularnie korzystają w Polsce już ponad 2 mln osób.

To głównie pracownicy firm, którym opiekę medyczną wykupili pracodawcy. Czy to przemyślana polityka, oparta na długofalowym zarządzaniu zdrowiem pracowników, czy uzupełnienie pakietu socjalnego, który poprawia atrakcyjność firmy ?

Mit: Prywatna opieka medyczna to benefit dla pracowników, a dla pracodawcy koszt. Fakt: Inwestycja w zdrowie pracowników to wymierne korzyści także dla firmy. Właściwy program opieki wpływa na wzrost efektywności pracy – krótko- i długoterminowo. Pracodawca zapewnia pracownikom pomoc w rozwiązywaniu problemów ze zdrowiem, np. w przypadku infekcji czy grypy. Dzięki szybkiej diagnozie i leczeniu pracownik szybciej wraca do zdrowia, idzie na krótsze zwolnienie lekarskie, a czasami w ogóle nie jest ono potrzebne. Na efektywność pracy wpływają też akcje profilaktyczne, które poprawiają styl życia i kondycję pracowników, co z kolei przekłada się na większą motywację do pracy.

Mit: Najważniejszy jest szybki dostęp do specjalistów. Fakt: Każdy w razie pogorszenia stanu zdrowia chce uzyskać pomoc jak najwcześniej. Istotne jest zapewnienie dostępu do właściwej opieki medycznej, czyli takie jej zorganizowanie, aby pacjent wiedział, jak uzyskać pomoc i otrzymał ją sprawnie. Wiele problemów, z którymi zgłaszają się pacjenci, nie wymaga specjalistycznej konsultacji. Wystarczy wizyta u lekarza medycyny rodzinnej lub internisty. Samodzielne decydowanie o tym, do którego specjalisty się udać, często wydłuża leczenie, bo pacjent zgłasza się bez badań lub trafia do niewłaściwego specjalisty. Pracodawca powinien więc wybrać takiego dostawcę usług medycznych, który zapewnia przede wszystkim system opieki nad pacjentami, a nie po prostu szybki dostęp do specjalistów. System, w którym nad leczeniem czuwa lekarz prowadzący, znający potrzeby zdrowotne i historię medyczną pacjenta, w razie potrzeby rekomendujący badania lub wizytę u specjalisty.

Mit: Dobry pakiet medyczny zapewnia szeroki zakres usług i dostęp do nich bez ograniczeń. Fakt: Taki pakiet jest atrakcyjny dla pracowników, ale relatywnie kosztowny dla pracodawcy. Może też wpłynąć na obniżenie efektywności pracy. Nieograniczony dostęp do usług jest często powodem ich nadużywania. Pracodawca powinien wybrać program opieki, który wpłynie na efektywność pracy i będzie efektywny kosztowo, np. program z limitem korzystania z usług lub dopłacanie przez pracowników do wizyt. Dzięki temu firma płaci mniej za rozbudowany program opieki, a pracownicy korzystają z usług wtedy, gdy rzeczywiście ich potrzebują. To dobre rozwiązanie dla firm ze sektora MSP, które zarządzają niższymi budżetami.

Mit: Program opieki medycznej to wyłącznie zapewnienie pracownikom dostępu do prywatnej służby zdrowia. Fakt: Taki pogląd przeważa wśród polskich pracodawców. Tymczasem mają do dyspozycji więcej rozwiązań dostosowanych do potrzeb pracowników, np. akcje profilaktyczne, programy ergonomiczne czy działania z zakresu psychologii pracy. Mogą one ograniczyć najczęstsze problemy zdrowotne związane z wykonywaną pracą.

JOHN STUBBINGTON

dyrektor operacyjny Grupy Medicover