Fintech zmienia kompetencje pracowników

DK
opublikowano: 25-04-2019, 22:00

Automatyzacja i robotyzacja zaczyna wymazywać ludzkie DNA. Branża finansowa, szczególnie otwarta na innowacyjne rozwiązania, buduje więc kadry w oparciu o zupełnie inne umiejętności niż dotychczas

W czwartej rewolucji przemysłowej kluczową rolę odgrywa analityka Big Data, automatyzacja oraz coraz mądrzejsza sztuczna inteligencja, AI, wykorzystywane już dziś w wielu branżach — od medycyny przez usługi internetowe, telekomunikację, edukację, handel aż po przemysł motoryzacyjny. Nowoczesne technologie odgrywają wręcz pierwsze skrzypce w świecie finansów.

PRACOWNIK 4.0:
PRACOWNIK 4.0:
Dr hab. prof. nadzw. Katarzyna Piwowar-Sulej z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, zwraca uwagę, że pracownicy, których potrzebują współczesne przedsiębiorstwa muszą wykazywać się wieloma umiejętnościami, których jeszcze 10-15 lat temu, nikt od nich nie oczekiwał.
Fot. ARC

— Niesłusznie niektórzy utożsamiają nową generację przedsiębiorstw — 4.0 wyłącznie z robotami przemysłowymi. Także w branży finansowej widać postęp technologiczny związany z obsługą klienta oraz wdrażane są m.in. technologie oparte na sztucznej inteligencji — zapewnia Katarzyna Piwowar-Sulej, dr hab. profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, od lat współpracująca z Grupą Idea Getin Leasing.

Dodaje, że w obecnych realiach ciągłe zmiany organizacyjne w biznesie są na porządku dziennym. Oprócz Rewolucji 4.0, obserwujemy również reorganizację procesów biznesowych — m.in. w kierunku dostosowania procedur do zmian w przepisach prawa, decentralizację czy konsolidacje przedsiębiorstw. Metamorfozie ulegają również umiejętności i kompetencje pracowników — od tych twardych, związanych np. z obsługą Big Data, po miękkie, jak choćby coraz bardziej pożądana inteligencja emocjonalna.

Zmiany w kwalifikacjach

Według badań przeprowadzonych przez Accenture — Technology Vision 2017, w których udział wzięło około 5,4 tys. dyrektorów IT i biznesu na świecie, 79 proc. z nich uważa, że AI wpłynie na przyspieszenie wdrożeń technologii w organizacjach. Jednocześnie zmienią się wykonywane dziś zawody. Według firmy McKinsey & Company, aż 60 proc. zawodów ma być wkrótce zastąpionych przez AI, roboty czy samouczące się maszyny. Jednocześnie do 2030 r. powstanie na całym świecie 20-50 mln nowych miejsc pracy. Reasumując, automatyzacja zmusi do zmiany zawodu od 75 do 375 mln ludzi. I jak widać, ta rewolucja dotyczy w dużym stopniu branży finansowej, wyjątkowo szybko adoptującej nowoczesne technologie. Pracodawcy już dziś oczekują od pracowników umiejętności, o których jeszcze dekadę temu niewiele myślano. World Economic Forum w raporcie „Zawody Przyszłości” w 2015 r. opublikowało wyniki badań dotyczące kluczowych umiejętności, jakie oczekiwane będą u pracowników w 2020 r. Wśród przedsiębiorców rośnie znaczenie kreatywności, umiejętności kompleksowego rozwiązywania problemów, dokonywania oceny, podejmowania decyzji. Ważne staje się również krytyczne myślenie, zarządzanie ludźmi oraz inteligencja emocjonalna.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Tak jak mówi się o tzw. kompetencjach przyszłości, analogicznie można mówić o pracowniku 4.0, od którego będzie się wymagało m.in. mobilności przestrzennej i umiejętności zmiany własnych kwalifikacji, znajomości technologii informacyjnych, a także funkcjonowania w zespole międzynarodowym — zauważa Katarzyna Piwowar-Sulej.

W formie projektów

Budowa kadry 4.0 niesie ze sobą duże wyzwania szczególnie dla branży finansowej, gdyż ten sektor skupia specjalistów wielu zawodów — od handlowców i marketingowców, przez księgowych, specjalistów IT , HR, po prawników i ekonomistów.

— Z uwagi na zmiany technologiczne, nie dziwi fakt, że w przypadku większości stanowisk od kandydatów wymaga się bardzo dobrej obsługi komputera. Branża finansowa to także praca z ludźmi i dla ludzi. Od kandydatów oczekuje się zatem wysoko rozwiniętych kompetencji interpersonalnych. Oczywiście, nie zapominajmy, że finanse to przede wszystkim praca oparta na tabelach, zestawieniach i dokonywanie różnorakich analiz. Dlatego też w ogłoszeniach o pracę znajdziemy wymóg posiadania kompetencji analitycznych — opowiada Katarzyna Piwowar-Sulej.

O dalszych sukcesach firmy nie przesądzają więc tylko nowoczesne technologie czy najlepsi specjaliści, ale również liderzy biznesowi, którzy potrafią dokonać właściwej oceny obecnej sytuacji, wyobrazić sobie zmiany i sprawnie je wdrożyć. Bo choć 4.0 tworzy zupełnie inny krajobraz, o starych zasadach biznesu nie można zapominać — przewagę konkurencyjną zbudują firmy, które szybko wyczują szansę i okazję, i na nie zareagują. Z tym, że szansą będą coraz częściej innowacje i zmieniające się dynamicznie potrzeby konsumenta.

— Z uwagi na wysoką konkurencję i rosnące oczekiwania klientów, skraca się cykl życia produktów. Wymaga to od pracownika umiejętności „przestawiania się na nowe tory” — oduczania starych procedur, schematów i wchodzenia w nowe, a nawet ich kreowania. Zmiany w organizacjach i innowacje są wprowadzane w formie projektów. Tym samym od specjalistów różnych dziedzin wymaga się wiedzy projektowej i umiejętności pracy w zespole. Projekty realizują zespoły skupiające pracowników różnych działów. Ważna jest bowiem umiejętność spojrzenia na problem z innej perspektywy. W dodatku część projektów — tzw. strategicznych — wymaga kooperacji w środowisku międzynarodowym. Także klienci branży finansowej to często obcokrajowcy. W cenie jest zatem znajomość języków obcych — tłumaczy Katarzyna Piwowar-Sulej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DK

Polecane