Czytasz dzięki

Firmy czeka trudny test

opublikowano: 01-01-2020, 22:00

Wiele przedsiębiorstw nie przetrwa problemów z zakupem i cenami surowca w warunkach rosnącej konkurencji.

Aż 90 proc. drewna, które co roku przerabia polski przemysł, pochodzi z Lasów Państwowych (LP), gigant ma więc kluczowy wpływ na funkcjonowanie rodzimych producentów mebli, architektury ogrodowej, płyt i palet. W 2020 r. LP planują sprzedać łącznie 40,3 mln m sześc. drewna, z czego prawie 34 mln m sześc. mają kupić przedsiębiorstwa. 80 proc. puli przeznaczone jest dla stałych kontrahentów, którzymogą się wykazać historią wcześniejszych zakupów, a o pozostałe 20 proc. mogą się starać wszyscy chętni. Zdaniem Andrzeja Koniecznego, dyrektora generalnego LP, taka struktura oferty jest najlepsza, bo zapewnia stabilność i rozwój polskiego przemysłu drzewnego bez naruszania podstawowych zasad rynkowych i konkurencji. Opinia klientów państwowej firmy jest diametralnie odmienna.

Nawałnica
z połowy sierpnia 2017 r. powaliła prawie 10 mln m sześc. drzew. Jej skutki
wciąż odczuwa handel drewnem w Polsce.
Zobacz więcej

EFEKT HURAGANU:

Nawałnica z połowy sierpnia 2017 r. powaliła prawie 10 mln m sześc. drzew. Jej skutki wciąż odczuwa handel drewnem w Polsce. Fot. GK

— Będziemy mieli poważny problem z zakupem podstawowego surowca oraz jego cenami — ocenia Roman Malicki, prezes Polskiego Komitetu Narodowego EPAL, organizacji zrzeszającejrodzimych producentów najpopularniejszych palet, dla których zakup drewna generuje 70-75 proc. ogólnych kosztów.

Powód? LP nie uwzględniają bieżących realiów, czyli widocznego już spowolnienia gospodarczego i spadku cen surowca tuż za granicą — w Niemczech i Czechach.

— W Europie koszty zakupu drewna, m.in. tarcicy, spadają do poziomu sprzed czterech, pięciu lat. Nasze tartaki nie są w stanie na dłuższą metę wytrzymać konkurencji z firmami z innych państw — potwierdza Rafał Szefler, dyrektor Polskiej Izby Gospodarczej Przemysłu Drzewnego (PIGPD).

Ekspert twierdzi, że zasady ustalone przez LP sprowadziły już kłopoty na wiele firm, skazując je na sprowadzanie surowca z nadleśnictw oddalonych o ponad 200 km. Jego zdaniem właśnie system sprzedaży surowca i jego ceny to — obok rosnących wciąż kosztów pracy — główne problemy, z jakimi zmierzyć się będą musiały w 2020 r. firmy z sektora drzewnego. Roman Malicki zauważa, że na świecie sprzedaż palet systemu EPAL rośnie w tempie około 2 proc. rocznie, ale w Polsce wzrostu nie ma.

— Powodem jest znaczny wzrost importu palet z krajów Europy Zachodniej i Ukrainy, która wyrasta na dużego konkurenta naszych firm — mówi szef PKN EPAL.

Jego zdaniem konkurencyjność producentów ze Wschodu wynika ze znacznie niższych kosztów surowca i pracy.

— Polityka LP doprowadzi do upadku wiele średnich i małych firm z sektora opakowań drewnianych — podsumowuje Roman Malicki.

Identyczne wnioski wysnuwa Rafał Szefler.

— Nadchodzący rok będzie prawdziwym testem, wiele przedsiębiorstw go nie przetrwa — wieszczy dyrektor PIGPD.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane