Firmy nie mają strategii wdrażania AI

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2025-06-16 20:00

Branża kreatywna, IT i produkcja mocno stawiają na sztuczną inteligencję. Gorzej jest w transporcie i HoReCa.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak MŚP podchodzą do wdrażania AI
  • które firmy mają odpowiednią strategię w tym zakresie
  • jakie są największe bariery we wdrażaniu AI
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Większość przedsiębiorstw zna wagę AI i wdraża jej rozwiązania. Jak to wygląda w małych i średnich przedsiębiorstwach, sprawdził Europejski Fundusz Leasingowy (EFL) w najnowszym badaniu „Barometr AI”. Wynika z niego, że aż 65 proc. MŚP nie uwzględnia AI w strategii biznesowej.

Brak systemowego podejścia

Małe i średnie firmy przeważnie nie mają żadnego formalnego dokumentu, który przedstawia ich podejście do AI. W tej grupie 19 proc. respondentów deklaruje, że uwzględniający je dokument powstanie w firmie w najbliższym czasie. To przeważnie podmioty z sektora zdrowotnego, handlowego i przemysłowego. Natomiast 46 proc. nie ma żadnego dokumentu odnoszącego się do sztucznej inteligencji ani nie planuje tego zmieniać. Takie podejście dominuje zwłaszcza w najmniejszych firmach (73 proc.).

Strategię rozwoju AI jako odrębny dokument posiada jedynie 0,44 proc. badanych firm. Częściej (35 proc.) elementy dotyczące wykorzystania AI są wpisane w ogólną strategię rozwoju.

Najbardziej strategicznie do wdrażania AI podchodzą firmy z sektora kreatywnego, IT oraz produkcyjnego. Najrzadziej temat AI pojawia się wśród przedsiębiorstw transportowych i HoReCa.

Zdaniem Pawła Bojko, wiceprezesa EFL, choć świadomość potencjału AI rośnie, to nadal brakuje systemowego podejścia do tej technologii.

— Firmy częściej sięgają po konkretne narzędzia, ale rzadko osadzają te działania w szerszym kontekście rozwoju, a bez strategii trudno mówić o efektywnej i trwałej zmianie — uważa Paweł Bojko.

Automatyzacja przede wszystkim

W firmach, które decydują się na wdrażanie AI, jest ona wykorzystywana przede wszystkim w automatyzacji usług (78 proc.). Kolejne zastosowania to przyspieszenie przetwarzania danych i obsługa klienta. Rzadziej MŚP za pomocą AI automatyzują produkcję, weryfikują dokumenty czy personalizują marketing.

Firmy średniej wielkości częściej niż mikro czy małe przedsiębiorstwa traktują AI jako narzędzie do analizy danych i optymalizacji procesów. W ujęciu branżowym najaktywniejsze są sektory przemysłowy i finansowy, gdzie kluczowe znaczenie mają cyfryzacja i precyzja operacyjna.

Najczęściej wskazywaną motywacją do wdrażania AI jest potrzeba automatyzacji i usprawnienia usług — na ten cel wskazuje 81 proc. respondentów. Kolejne argumenty to zwiększenie przychodów, ograniczenie kosztów oraz sposób na zwiększenie konkurencyjności. Niewielkie znaczenie ma chęć nadążania za trendami czy potencjalna redukcja zatrudnienia.

Największą barierą we wdrażaniu AI są rosnące koszty technologii oraz zależność od zewnętrznych dostawców (73 proc.). Na drugim miejscu znalazły się obawy przed cyberatakami, a na trzecim awaryjność systemów. Co czwarta firma obawia się konieczności reorganizacji pracy i szkoleń, a co szósta braku odpowiednich kompetencji w zespole. Marginalny odsetek firm (0,7 proc.) dostrzega problem braku regulacji prawnych w obszarze AI.