Firmy rodzinne pełne optymizmu

Karolina Zawadka
opublikowano: 23-11-2016, 22:00

Ponad połowa familijnych przedsiębiorstw pozytywnie ocenia swoją sytuację. Za największe wyzwanie uznają rosnące koszty pracy.

Z raportu KPMG w Polsce i Inicjatywy Firm Rodzinnych pt. „Barometr firm rodzinnych” wynika, że aż 56 proc. firm rodzinnych z Polski pozytywnie odniosło się do swojej sytuacji ekonomicznej. Oznacza to wzrost o 9 proc. w porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania. Jednocześnie o 3 proc. zmalał odsetek złych i bardzo złych ocen — osiągając 10 proc. W ciągu ostatnich 12 miesięcy ponad 40 proc. badanych spółek rodzinnych w Polsce zwiększyło swoje przychody. Pozytywny trend zauważalny jest również w obszarze zatrudnienia. Do 29 proc. wzrósł odsetek firm, które zwiększyły liczbę zatrudnionych pracowników (wzrost o 12 proc.). Zaledwie 12 proc. przedsiębiorstw zmniejszyło zatrudnienie, a 59 proc. utrzymało je na tym samym poziomie.

— Firmy rodzinne w Polsce oceniają swoją sytuację i patrzą w przyszłość ze znacznie większym optymizmem niż rok temu. Taka postawa respondentów z Polski może być tłumaczona lepszymi wynikami w obszarze przychodów, zatrudnienia, a także działalności zagranicznej. W Europie mamy natomiast do czynienia z delikatnie słabnącym optymizmem — kolejny rok z rzędu udział firm pozytywnie oceniających swoją sytuację ekonomiczną przekroczył 70 proc., jednak jest on o 3 proc. niższy w porównaniuz wynikami poprzedniego badania — mówi Andrzej Bernatek, partner w dziale doradztwa podatkowego KPMG. Dla 50 proc. polskich firm rodzinnych największą barierą są rosnące koszty pracy, zaś dla 32 proc. badanych w Polsce wyzwaniem jest niestabilność polityczna, która w przypadku krajów europejskich stanowi największą barierę. Dodatkowo 29 proc. respondentów, identyfikując swoje problemy, zwraca uwagę na trudności w pozyskiwaniu wykwalifikowanej kadry. Zdaniem polskich przedsiębiorców, wzrost w firmach mogłoby pobudzić obniżenie pozapłacowych kosztów pracy (40 proc.), prostsze przepisy podatkowe (35 proc.) oraz niższe opodatkowanie (32 proc.). Liderzy polskich i europejskich spółek, mówiąc o przyszłych celach, jako dwa najważniejsze priorytety wskazali zwiększenie zyskowności (odpowiednio 53 proc. i 57 proc.) oraz przychodów (45 proc. i 34 proc.). W Polsce istotne jest również przyciąganie nowych, utalentowanych pracowników (26 proc.). W porównaniu z kolegami z innych krajów nasze rodzime firmy przykładają mniejszą uwagę do zwiększenia innowacyjności (14 proc. w porównaniu z 25 proc. w Europie). Najczęściej planowaną strategiczną zmianą w perspektywie roku wśród polskich firm rodzinnych jest przekazanie własności kolejnemu pokoleniu (18 proc.) lub przekazanie im zarządu nad spółką (15 proc.). Wśród spółek europejskich częstszy jest zamiar przekazania zarządzania (18 proc.) niż własności (9 proc.). © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Zawadka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Firmy rodzinne pełne optymizmu