Czytasz dzięki

Firmy skuteczniej ściągają należności

opublikowano: 17-06-2020, 22:00

W ciągu roku ubyło przedsiębiorców, którzy mają problem z odzyskaniem pieniędzy od kontrahentów.

Udział przedsiębiorców, którzy nie mogą ściągnąć należności przez ponad 60 dni, spadł z ok. 50 proc. w zeszłym roku do 35 proc. w drugim kwartale tego roku — wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Keralla Research dla rejestru dłużników BIG Info Monitor.

Według BIG poprawa ściągalności długów wynika stąd, że przedsiębiorcy pod wpływem koronawirusa w większymstopniu zaangażowali się w sprawdzanie kontrahentów. Pandemia skłoniła co szóste przedsiębiorstwo do przejścia na przedpłaty. Jedna trzecia z tej grupy firm zaproponowała takie rozwiązanie wyłącznie spółkom, które wcześniej opóźniały rozliczenia, a dwie trzecie bez wyjątków wszystkim swoim klientom: solidnym i niesolidnym, znanym oraz zupełnie nowym. Na poprawę jakości rozliczeń B2B wpłynął też wzrost samodyscypliny płacących za towary i usługi. Ponad 8 proc. firm informuje, że ich odbiorcy starają się obecnie płacić szybciej niż zwykle.

Na początku pandemii co trzeci przedsiębiorca deklarował, że w trudnych czasach wykaże się większą empatią wobec swoich partnerów i będzie bardziej cierpliwy, oczekując na płatność, ale też szybszy w regulowaniu zobowiązań.

— Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z powagi sytuacji i nie chcą przyłożyć ręki do upadłości swoich dostawców, bo zaszkodziłoby to również im — mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Przerwania łańcucha dostaw lub bankructwa dostawców boi się co piąta firma. W największym stopniu martwi się tym przemysł (37 proc.) i handel (34 proc.). Natomiast 16 proc. firm (głównie transport i budownictwo) obawia się bankructwa zleceniodawców.

Najwięcej przedsiębiorców boi się jednak utraty klientów (44 proc.), którzy zmuszeni przez sytuację zaczną ciąć koszty. Tę pesymistyczną wizję mają najczęściej przedstawiciele sektora usług (57 proc.) i budownictwa (47 proc.). Wyniki badania pokazują, że w ubiegłym roku firmy skarżyły się na brak zapłaty 16 zł na każde 100 zł należności, a dzisiaj jest to już 23 zł. Największe kłopoty ze ściąganiem należności mają transport i handel. Największe kwoty związane z zatorami przypadają na ten drugi sektor — to niemal 7,9 mld zł przeterminowanych zobowiązań.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane