Firmy wciąż niegotowe na RODO

opublikowano: 06-02-2018, 10:00

Co piąta firma nie rozpoczęła jeszcze przygotowań do wdrożenia Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Część z nich najpewniej nie zdąży już z dostosowaniami.

Sprawdź program warsztatu "RODO w HR", 24.05.2018, Warszawa >>

Zobacz więcej

Grzegorz Kawecki

PwC sprawdziło stan przygotowania polskich przedsiębiorstw do majowych zmian, jakie wprowadzi w życie Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Z analiz przeprowadzonych przez firmę wynika, że wiele przedsiębiorstw może się nie wyrobić w wyznaczonym terminie – 25 maja 2018 r. Badanie prowadzone było jesienią 2017 r. i wówczas pełną gotowość do RODO zadeklarowało jedynie 3 proc. spółek, 20 proc. rozpoczęło ocenę “szczelności” procesów, kolejne 20 proc. badanych prowadziło już działania dostosowawcze (będąc na różnych ich etapach). Natomiast co piąta firma nie zdążyła jeszcze nawet rozpocząć przygotowań. 

Firmy najczęściej sięgały po najprostsze mechanizmy zabezpieczające “przepływ” danych w organizacji, deklarowano m.in. zatrudnianie specjalistów do ich ochrony lub wyznaczanie osób odpowiedzialnych z grona dostępnych w firmie pracowników o podobnych kwalifikacjach (57 proc.). 46 proc. zobowiązało osoby trzecie do przestrzegania polityki prywatności, a 38 proc. obligowało pracowników do odbycia szkoleń w zakresie ochrony danych osobowych. Natomiast 35 proc. skoncentrowało się na ograniczeniu liczby operacji przetwarzania danych osobowych we własnej organizacji.

Michał Mastalerz, partner odpowiedzialny za portfolio usług RODO w PwC, zaznacza, że nowe przepisy nie identyfikują listy konkretnych czynności, które należy wykonać, by dostosować biznes do nowych wymogów. Potrzebna jest jednak inwentaryzacja danych osobowych zgromadzonych w firmie i zrozumienie ich obiegu w organizacji, wyłapanie luk i ich uszczelnienie. Dostosowania konieczne są w obszarze organizacyjnym, prawnym i IT.  

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Firmy wciąż niegotowe na RODO