FOKUS POLEN TWORZY SIEĆ SPRZEDAŻY

Lisowski Artur
opublikowano: 1999-11-04 00:00

FOKUS POLEN TWORZY SIEĆ SPRZEDAŻY

Szwedzi szukają kooperantów, którzy wypromują ich ofertę turystyczną

Dzięki programowi Fokus-Polen Szwedzka Organizacja ds. Turystyki zamierza zbudować w Polsce sieć dystrybucji szwedzkiej oferty turystycznej. Nasi północni sąsiedzi liczą, że nad Wisłą powstanie grupa biur podróży, które będą specjalizowały się w sprzedaży wycieczek do Kraju Trzech Koron.

Do końca 1999 roku do wielu polskich biur podróży zostaną dostarczone katalogi, w których szwedzkie firmy turystyczne proponować będą spędzenie urlopu w południowej części tego kraju. Działania te są częścią programu Fokus Polen, który zakłada aktywne wspieranie sprzedaży szwedzkich produktów turystycznych w naszym kraju. Na ten cel Szwedzka Organizacja ds. Turystyki przeznaczyła 3 mln szwedzkich koron, czyli 1,5 mln zł.

— Od dłuższego czasu dostawaliśmy sygnały z polskiego rynku, że polscy turyści są zainteresowani Szwecją. Te opinie przekładały się zresztą na dane statystyczne. W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku do Szwecji przyjechało o 14 proc. więcej polskich turystów niż w tym samym okresie zeszłego roku. 47,5 tys. osób, które zdecydowały się przyjechać do naszych północnych sąsiadów, zadecydowało o tym, że w listopadzie 1998 roku rozpoczęto realizację programu Fokus Polen — tłumaczy Jolanta Bonter, przedstawicielka Szwedzkiej Rady ds. Turystyki.

Program ten jest jednym z pierwszych działań przedstawicieli szwedzkiej branży turystycznej na polskim rynku.

— W porównaniu z takimi krajami jak Dania czy Austria, Szwecja przez ostatnie lata bardzo mało się promowała — zwraca uwagę Włodzimierz Sukiennik, prezes Polskiej Izby Turystyki.

Cel projektu

Jednym z głównych celów projektu Fokus Polen jest wspieranie promocji Szwecji w Polsce. Taki cel można osiągnąć tylko poprzez zaznajomienie przedstawicieli polskich biur podróży z turystyczną ofertą Kraju Trzech Koron. Szwedzka Rada ds. Turystyki chce nawiązać bliższą współpracę z biurami, które zdecydowałyby się na sprzedaż wycieczek do tego kraju. W tym celu w maju 1999 roku otwarte zostało w Szczecinie biuro reprezentujące uczestników projektu na terenie Polski, pełniące funkcję ośrodka informacji turystycznej o Szwecji dla polskich biur podróży, touroperatorów oraz pozostałych organizatorów zagranicznych wyjazdów turystycznych. Biuro pośredniczy również w nawiązywaniu kontaktów z gestorami bazy noclegowej, przewoźnikami oraz innymi przedstawicielami szwedzkiego przemysłu turystycznego.

— Wyraźnie zmieniły się preferencje polskich turystów. Coraz więcej osób pragnie spędzić urlop w którymś z krajów skandynawskich. Oczywiście Szwecja nigdy nie będzie w stanie konkurować z krajami śródziemnomorskimi — zwraca uwagę Jolanta Bonter.

Podobnego zadania są przedstawiciele polskiej branży turystycznej.

— Nasi północni sąsiedzi mogą być bardzo atrakcyjni dla polskich turystów. Popularne mogą stać się nie tylko wycieczki objazdowe po Szwecji, ale i bardziej wyszukane formy turystyki — uważa Włodzimierz Sukiennik.

Program Fokus Polen nie jest programem prezentującym całą szwedzką ofertę turystyczną. Proponuje jedynie oferty wyjazdowe do południowej części tego kraju.

— Projekt ten powstał przy współpracy z regionalnym organizacjami turystyki w południowej Szwecji oraz przy współudziale Baltic Sea Co-operation Programme, SWE-BALTCOP. Oferta dotyczy więc regionów Skanii, Blekinge, Hailand, Smolandii, Kronoberg i Kalmaru razem z wyspą Ěland — opowiada przedstawicielka Szwedzkiej Organizacji ds. Turystyki.

Dla agentów

Szwedzkie biuro ma za zadanie pośredniczyć między szwedzkimi i polskimi biurami w przekazywaniu informacji turystycznej.

— Katalogi z ofertami turystycznymi, które do końca bieżącego roku wpłyną do biur podróży w Polsce, nie będą przeznaczone dla konsumentów, ale dla agentów, którzy chcieliby specjalizować się w sprzedaży szwedzkiej oferty turystycznej. W tej chwili w katalogu zebraliśmy już ponad 40 ofert, docelowo mamy nadzieję, że będzie ich tam od 100 do 150. Oferty te zostały przygotowane z myślą o polskim kliencie i zostały tak skonstruowane, żeby były dla niego jak najbardziej atrakcyjne — ocenia Jolanta Bonter.

Katalog będzie zawierał propozycje wyjazdów do Szwecji w roku 2000. Tyle bowiem trwać będzie program Fokus Polen. Nie ma w nim możliwości sprzedaży polskiej oferty w Szwecji.

— Taka współpraca jest możliwa, ale już nie w ramach tego projektu — podkreśla Jolanta Bonter.

WIĘKSZA SPECJALIZACJA: Szwedzka Organizacja ds. Turystyki liczy, że w Polsce powstanie grupa biur podróży specjalizujących się w sprzedaży szwedzkiej oferty turystycznej — mówi Jolanta Bonter, przedstawicielka Szwedzkiej Rady ds. Turystyki. fot. Jan Trojanowski

POLSKA PROMOCJA: Nasz kraj ma dużą konkurencję na rynku szwedzkim. W promocji turystyki wygrywają z nami Czesi i Węgrzy — twierdzi Włodzimierz Sukiennik, prezes Polskiej Izby Turystyki. fot. ARC