Ford nie kusi swoją ofertą

Paweł Janas
opublikowano: 2000-05-29 00:00

Ford nie kusi swoją ofertą

W tym roku Ford zanotował spadek sprzedaży samochodów osobowych. Analitycy twierdzą, że winna temu jest niezbyt atrakcyjna oferta firmy, szczególnie brak nowych modeli. Tym tłumaczą nieobecność Forda na targach motoryzacyjnych w Poznaniu.

Podobnie jak w przypadku wielu innych producentów, po czterech pierwszych miesiącach 2000 r. sprzedaż samochodów osobowych marki Ford na polskim rynku nie wygląda najlepiej. Według danych firmy Samar, Ford utrzymał co prawda szóstą pozycję w rankingu, jednak jego sprzedaż spadła z 9,2 tys. aut w pierwszych czterech miesiącach 1999 r. do 7,6 tys. w tym roku. Nieznacznie spadł też udział Forda w rynku, w porównaniu z ubiegłym rokiem z około 5 proc. do nieco powyżej czterech.

Bez premiery

Analitycy branży motoryzacyjnej twierdzą, że na wyniki te wpływa niezbyt atrakcyjna oferta, a szczególnie brak nowego modelu. Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego z firmy Samar, nie daje to nadziei tej marce na szybką poprawę sytuacji.

W zasadzie jedynym nowym modelem jest sprzedawany od listopada 1998 r. Ford Focus. Jego sprzedaż w ciągu czterech miesięcy tego roku wyniosła 3,9 tys. sztuk, w porównaniu z niespełna 1,7 tys. przed rokiem.

Do końca kwietnia tego roku sprzedano jednak tylko 1,8 tys. sztuk Forda Escorta, o 2,3 tys. mniej niż w 1999 r.

Bez Motor Show

Podczas tegorocznych targów Poznań Motor Show firma Ford była w zasadzie nieobecna.

— Nasz zarząd uznał, że dotrze do większej liczby klientów poprzez udział w serii imprez Auto Tour Market, odbywających się w wielu dużych miastach Polski. Firma chce promować markę również na ulicznych festynach typu Road Show — mówi Monika Dobrolubow z Ford Distribution.

Podkreśla ona, że na razie Ford nie planuje uczestnictwa w poznańskich targach. Wyjątkiem był poprzedni rok, kiedy prezentowano samochód roku 1999, czyli Forda Focusa.

Nieoficjalnie wiadomo, że Ford uznał obecność na poznańskiej imprezie za nieopłacalną. Koszty udziału były bowiem zbliżone do ponoszonych przez wystawców na targach we Frankfurcie. Prawdopodobnie także brak premierowego modelu zniechęcił firmę do zaprezentowania się w Poznaniu.