Na początku lutego 2025 r. w mediachpojawiła się informacja dotycząca możliwego przejęcia właściciela największej w Polsce sieci stacji ładowania aut elektrycznych, mającego ok. 20-procentowy udział w rynku, przez francuski fundusz inwestycyjny Mirova. Dziś ma zostać podpisana umowa w tej sprawie. Nie dotyczy jednak przejęcia.
- Dzięki inwestycji ponad 50 mln EUR Mirova zostanie największym, ale nie większościowym udziałowcem - mówi Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska.
Na mocy umowy Mirova dołączy do pozostałych akcjonariuszy, czyli: Janom Investment, Generation Capital, Helios Energy Investment Funds, Neulogy Ventures, a także członków zarządu spółki. W wyniku transakcji rada nadzorcza spółki zostanie rozszerzona o przedstawicieli Mirova.
- Jesteśmy zadowoleni ze współpracy. Solidne osiągnięcia i historia GreenWay dobrze wpisują się w naszą strategię wspierania czołowych graczy na rynku czystej energii - mówi Witold Marais, dyrektor ds. inwestycji w Mirova.
Na co zostaną przeznaczone pozyskane fundusze?
- Przede wszystkim na kontynuację planów rozbudowy sieci ładowania w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Ponadto inwestycja stanowi impuls do dalszych usprawnień w działalności GreenWay, mających na celu zbudowanie potencjału do dalszego wzrostu - opowiada Rafał Czyżewski.
Dodaje, że nowe inwestycje będą widoczne jeszcze w tym roku, również w Polsce.
- Do końca 2025 r. zamierzamy uruchomić ponad 100 nowych lokalizacji w naszym kraju. Około 40 z nich to huby ładowania z nowym typem stacji o mocy 400 kW. Dodatkowo powstanie 100 ładowarek o mocy co najmniej 150 kW. Dzięki tym inwestycjom w ciągu kilku najbliższych miesięcy podwoimy moc stacji ładowania w sieci GreenWaya w Polsce - mówi Rafał Czyżewski.
Nie wyklucza akwizycji. W przeszłości GreenWay przejął już 80 punktów sieci Revnet oraz część infrastruktury PGE.
- Przejęcia są przedmiotem naszego zainteresowania, ale nie jest tak, że musimy ich dokonywać żeby się rozwijać. W tej chwili mamy zabezpieczonych kilka tysięcy lokalizacji pod nowe inwestycje w Polsce, na Słowach i w Chorwacji. Nie mniej rozglądamy się za atrakcyjnymi projektami. Rynek się konsoliduje i w tej chwili w Polsce jest prowadzonych przynajmniej kilka związanych z poszukiwaniem inwestora dla istniejącej sieci stacji ładowania. Inwestycja Mirovy może tylko nam pomóc w tym, żeby szybciej podejmować decyzje w tym zakresie. Pozyskany kapitał pozwoli nam także na aktywne poszukiwanie nowych dla nas rynków i na dalszą ekspansję - mówi Rafał Czyżewski.
Dodaje, że GreenWay to nie tylko sieć stacji ładowania, ale również usługi dla biznesu polegające na dostarczaniu sprzętu i usług do zarządzania infrastrukturą dla firm flotowych.
- Również tu upatrujemy szansy na rozwój. Niedługo światło dzienne ujrzą nowe ciekawe projekty z tego obszaru naszej działalności - zdradza Rafał Czyżewski.
Kilka dni temu Ministerstwo Klimatu i Środowiska ogłosiło start programów m.in. dla firm zainteresowanych budową stacji ładowania dla ciężarówek. Green Way będzie chciał zostać jednym z beneficjentów?
- Bardzo dobrze się stało, że program dopłat do stacji jest już uruchomiony. Jeszcze lepiej, że równolegle wystartował program wsparcia budowy przyłączy. Chcemy być aktywni w tym zakresie, więc będziemy na pewno występować w tych postępowaniach. Analizujemy w tej chwili w jakiej skali - mówi Rafał Czyżewski.
Wraz z pojawieniem nowego udziałowca nastąpią przetasowania kadrowe. Rafał Czyżewski zamieni fotel prezesa Green Way Polska na stanowisko prezesa operacyjnego Green Way Holding i będzie zarządzał spółkami na wszystkich rynkach, na których działa GreenWay Peter Badík, założyciel i prezes zarządu GreenWay Holding skoncentruje się na relacjach z inwestorami i pozyskiwaniu finansowania. Stanowisko prezesa w Polsce obejmie Maciej Gajewski, dotychczasowy członek zarządu Green Way Polska.
Inwestycja funduszu Mirova w GreenWay to bez wątpienia przełomowy moment dla rynku elektromobilności w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. To największa i najważniejsza transakcja w tej branży, której znaczenie wykracza daleko poza jej wymiar finansowy. Warto podkreślić, że doszła do skutku w wyjątkowo trudnym otoczeniu rynkowym – w warunkach stagnacji rejestracji nowych pojazdów elektrycznych i ogólnego negatywnego sentymentu wobec zrównoważonego transportu. Tym bardziej jest to wydarzenie symboliczne. W ostatnich kilkunastu miesiącach sektor zeroemisyjnego transportu doświadczał spowolnienia dynamiki rozwoju, a tego rodzaju inwestycje były niezwykle rzadkie. Wejście Mirovy to jasny sygnał, że sytuacja zaczyna się zmieniać – i to w kluczowym momencie. Za niecałe dwa tygodnie ruszają nowe programy wsparcia dla infrastruktury ładowania dla transportu ciężkiego, co otwiera przed GreenWay nowe możliwości rozwoju.
Ta transakcja to coś więcej niż tylko kapitał. GreenWay, dołączając do portfela Mirovy obok takich graczy jak Driveco czy Zunder, staje się częścią jednej z największych europejskich grup operatorów infrastruktury ładowania. Synergia z innymi spółkami może przyspieszyć rozwój technologii, standaryzację usług i dalszą ekspansję w regionie.
To strategiczny krok nie tylko dla samego GreenWaya, ale dla całego rynku elektromobilności w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Potwierdza, że pomimo chwilowych turbulencji, długoterminowe fundamenty sektora są solidne, a inwestorzy dostrzegają w nim ogromny potencjał. Gratulacje należą się dla całego zespołu GreenWaya. Pozyskanie tego typu partnera jak Mirova, to najlepsze potwierdzenie, że udało się zbudować operatora z najwyższej światowej półki.
W skład holdingu wchodzą spółki: GreenWay Infrastructure (Słowacja), GreenWay Polska (Polska) i GreenWay Hrvatska (Chorwacja). Holding zarządza siecią prawie 4,5 tys. punktów ładowania w ponad 1,3 tys. lokalizacji. Obsługuje prawie 130 tys. kierowców pojazdów elektrycznych we własnej sieci i oferuje dostęp do tysięcy punktów w ramach współpracy roamingowej. Oferuje również usługi podmiotom zainteresowanym rozbudową własnej infrastruktury ładowania.
GreenWay jest obecnie największą w siecią stacji ładowania elektryków w Polsce. W 2024 r. uruchomił 363 nowe punkty, dzięki czemu sieć publicznych punktów firmy wzrosła do 1178 (525 AC i 653 DC). Powstało również 160 punktów partnerskich. Łączna publiczna sieć operatora liczy już 1633 punkty ładowania. GreenWay rozwija też prywatną infrastrukturę ładowania dla firm. Takich punktów GreenWay Polska ma już w zarządzaniu 1750, a w 2024 r. zbudował ich 650. Stacje są częścią infrastruktury ładowania takich marek jak InPost, Ikea, Mercedes czy Strabag.
Mirova to fundusz zajmujący się zrównoważonym inwestowaniem. Jest spółką zależną Natixis Investment Managers. Mirova z siedzibą w Paryżu oferuje rozwiązania kapitałowe przeznaczone dla inwestorów instytucjonalnych, platform dystrybucyjnych i inwestorów detalicznych w Europie, Ameryce Północnej i regionie Azji i Pacyfiku. Fundusz działa w sektorze infrastruktury transformacji energetycznej od 20 lat i sfinansował ponad 1 tys. projektów o łącznej potencjalnej mocy wytwórczej ponad 7,7 GW w 49 krajach. Mirova i jej spółki zależne zarządzały w końcu 2024 r. aktywami o wartości 32 mld EUR, z czego 4,2 mld EUR przeznaczono na inwestycje w infrastrukturę transformacji energetycznej. Wejście w GreenWay jest piątą tego typu inwestycją realizowaną przez fundusz. Mirova zainwestował już w sieci ładowania w Portugalii, Hiszpanii, Australii i Nowej Zelandii.
