Francuzi chcą przejąć GreenWay

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2025-02-04 17:11

Fundusz inwestycyjny Mirova szykuje się do przejęcia spółki GreenWay, największego w Polsce operatora ogólnodostępnych stacji ładowania aut elektrycznych.

przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • w czyje ręce ma trafić największa w Polsce sieć stacji ładowania aut na prąd
  • jakie inwestycje w Polsce przeprowadził już przyszły właściciel GreenWaya
  • jak szybko GreenWay rozwijał się w 2024 r.
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

4 lutego 2025 r. na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pojawiło się zgłoszenie dotyczące zamiaru przejęcia przez Mirova Energy Transition 6 wyłącznej kontroli nad GreenWay Holding, wraz z jej spółkami zależnymi. Oznacza to, że wkrótce Green Way trafi pod skrzydła Francuzów. Mirova Energy Transition 6 jest bowiem spółką z francuskiej grupy Banque Populaire Caisse d’Epargne. Mirova jest też funduszem inwestycyjnym zajmującym się infrastrukturą transformacji energetycznej, w szczególności wspieraniem dekarbonizacji produkcji oraz zużycia energii.

Przejęcie GreenWaya, czyli największego w Polsce operatora stacji ładowania aut elektrycznych, nie będzie dla Mirova Energy Transition 6 pierwsza inwestycją w naszym kraju. W styczniu 2025 r. działająca m.in. w Polsce spółka RP Global pozyskała od Mirovy 480 mln EUR na realizację projektów OZE. Transakcja obejmie m.in. polski rynek. Pozyskane pieniądze zostaną przeznaczone na utworzenie i rozwój niezależnego producenta energii.

GreenWay jest obecnie największą w Polsce siecią stacji ładowania elektryków. W 2024 r. uruchomił w naszym kraju 363 nowe punkty ładowania, dzięki czemu sieć własnych publicznych punktów firmy wzrosła do 1178 (525 AC i 653 DC). Powstało również 160 punktów partnerskich. Łączna publiczna sieć operatora liczy już 1633 punkty ładowania. GreenWay rozwija też prywatną infrastrukturę ładowania dla firm. Takich punktów ładowania GreenWay Polska ma już w zarządzaniu 1750, a w 2024 r. zbudował ich 650. Stacje są częścią infrastruktury ładowania takich marek jak InPost, Ikea, Mercedes czy Strabag.

Dojrzały rynek
Grigoriy Grigoriev
dyrektor generalny Powerdot w Polsce

Możliwość przejęcia Green Way przez duży fundusz infrastrukturalny Mirova świadczy o tym, że polski rynek usług ładowania zaczyna dojrzewać. Transakcja ta uruchomi falę konsolidacji. Docelowo na rynku pozostaną operatorzy należący do dużych, profesjonalnych graczy z branż związanych z infrastrukturą, wytwarzaniem energii, paliwowej czy motoryzacyjnej, którzy już dziś mają dostęp do długoterminowego, zwłaszcza międzynarodowego kapitału.