Czytasz dzięki

Free Now powalczy o polskich kierowców

opublikowano: 18-12-2019, 22:00

Taksówkowa korporacja Daimlera i BMW chce w przyszłym roku podwoić flotę nad Wisłą. Chwali się też rekordową globalną sprzedażą.

Od stycznia wchodzą w życie przepisy znowelizowanej ustawy o transporcie drogowym (tzw. lex Uber), która porządkuje rynek taksówkowy w Polsce. Na zmianach zyskają głównie dostawcy aplikacji do przewozu osób, do tej pory często działający na granicy prawa.

Rok 2019 był najważniejszy w naszej historii — mówi Marc Berg, CEO całej
grupy Free Now, która działa w Europie i Ameryce Łacińskiej.
Zobacz więcej

DOBRE CZASY:

Rok 2019 był najważniejszy w naszej historii — mówi Marc Berg, CEO całej grupy Free Now, która działa w Europie i Ameryce Łacińskiej. Fot. ARC

— Zakładając pomyślne wprowadzenie reformy taxi w 2020 r. [nieznane są jeszcze rozporządzenia wykonawcze do ustawy — red.], oceniamy, że na polskim rynku dojdzie do napływu nowych kierowców taksówek — mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający Free Now w Polsce.

Start-up, w który zainwestowały Daimler i BMW, nad Wisłą konkuruje z innymi globalnymi dostawcami aplikacji do przewozu osób. Są to m.in. Uber, Bolt (dawniej Taxify), a także rodzima firma iTaxi. Coraz więcej tradycyjnych korporacji taksówkowych wprowadza też własne aplikacje. Mimo silnej konkurencji na polskim rynku elektronicznego zamawiania transportu Free Now (dawniej myTaxi), liczy na to, że zmiana otoczenia prawnego pomoże jej rozbudować flotę.

— Przewidujemy, że nasza flota, licząca obecnie 7 tys. aktywnych kierowców w Polsce, w ciągu 2020 r. powiększy się dwukrotnie. Naszym celem na przyszły rok jest bycie liderem w każdym mieście, w którym operujemy — mówi Krzysztof Urban.

Dodaje, że polski rynek należy do najszybciej rozwijających się w strukturze Free Now. W kończącym się 2019 r. liczba zamówień spółki w porównaniu z 2018 r. wzrosła o 140 proc., a flota kierowców powiększyła się o blisko 80 proc. Free Now nie podaje szczegółowych wyników za ten rok, ale chwali się, że w globalnej skali spółka odnotowała rekordowe obroty — ponad 2 mld EUR. Prawdopodobnie jednak (podobnie jak Uber) wciąż odnotowuje straty. Wiadomo jedynie, że tylko na połowie rynków osiągnęła rentowność.

W mijającym roku grupa przeszła rebranding (z myTaxi na Free Now) w 100 miastach europejskich i rozszerzyła ofertę o usługę wynajmu hulajnóg hive i wprowadziła nowe opcje zamawiania przejazdów z niskimi cenami znanymi z góry: takie jak Lite (w Polsce, Hiszpanii i Portugalii), a w Niemczech Ride, w wyniku ustanowienia przez niemieckiego regulatora dwulicencyjnego systemu przewozu osób (licencjonowane taxi oraz wynajem auta z kierowcą).

Swój udział rynkowy w Europie szacuje na 85 proc. (choć nie podaje założeń do tych szacunków). Na świecie do grupy Free Now wchodzą też takie marki jak Kapten i Beat. Nieznana jest obecnie liczba kierowców Ubera w Polsce. Amerykańska grupa ściśle ukrywa te dane. Pod logo iTaxi — spółki, której strategia polega m.in. na przejmowaniu lokalnych korporacji taksówkowych — jeździ obecnie ok. 8 tys. kierowców. Bolt twierdzi, że nad Wisłą współpracuje z 30 tys.

a9c2adc0-8c30-11e9-b683-526af7764f64
Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aleksandra Rogala

Polecane