Fundacja pozywa spółkę za seksistowską reklamę

30-09-2011, 15:37

Pozew o ochronę dóbr osobistych w sprawie reklamy przedstawiającej dziewczynę i hasło "Od września dajemy za darmo" skierowała do sądu Fundacja Gender Center. Pozwanym jest jedna z firm telekomunikacyjnych.

O złożeniu pozwu przedstawiciele fundacji poinformowali na piątkowej konferencji prasowej.

Pozew z powództwa cywilnego z artykułu dotyczącego ochrony dóbr osobistych został złożony w czwartek w Sądzie Okręgowym w Warszawie. Ponieważ pozew z tego artykułu może złożyć jedynie indywidualna osoba, fundacja jest przedstawicielem powódki.

Pozywający chce natychmiastowego zaprzestania emisji reklam, usunięcia ich z przestrzeni publicznej oraz złożenia przeprosin w mediach "za prowadzenie promocji firmy w oparciu o seksistowskie treści uwłaczające godności kobiet".

Powodem złożenia pozwu jest kampania reklamowa firmy: "Od września dajemy za darmo". Na reklamach, które znalazły się m.in. na billboardach i w internecie, umieszczono zdjęcie leżącej, młodej kobiety w rozpiętych dżinsach i różowej bluzce. Fundacja oceniła, że reklamy nasuwają bezpośrednie skojarzenia z reklamami agencji towarzyskich, traktujących kobiety przedmiotowo.

"Moim zdaniem jest szansa, by wygrać sprawę. Natomiast niezależnie od tego, jaki będzie wynik w sądzie, uważamy, że każda tego typu sprawa wywołuje dyskusję publiczną i o tę dyskusję też nam chodzi. Zmusza nas wszystkich do zastanowienia się nad obecnością reklam i nad tym, jak wiele tego typu seksistowskich reklam funkcjonuje w naszej przestrzeni publicznej" - powiedział Adam Bodnar z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka.

"Nie chodzi tu oczywiście o zakazanie reklam, ale reklamodawcy też powinni zdawać sobie sprawę, że ich reklamy mogą szkodzić innym osobom - w tym wypadku godzić w godność kobiety" - dodał.

Marta Mackiewicz z fundacji podkreśliła, że jest to pierwszy pozew w tego typu sprawie. Powiedziała też, że o ile w przypadku radia i telewizji karę za emisję reklam o treściach seksistowskich może nałożyć np. KRRiT, to nie ma takiej instytucji w przypadku reklam umieszczanych w przestrzeni publicznej i internecie. Mackiewicz dodała, że do pozwu dołączono ok. 50 listów poparcia także innych osób. Powódką jest członkini fundacji - Agnieszka Mrozik.

Mrozik zaznaczyła, że fundacja nie protestuje przeciwko "nagości, ale przeciwko seksizmowi". Powiedziała, że to kobiety i kobiece ciało są najczęściej "uprzedmiotawiane" i "utowarowiane" w reklamie.

Fundacja Gender Center działa m.in. na rzecz przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na płeć, rasę, religię. Na swojej stronie informuje, że podstawą jej działania jest zasada równouprawnienia kobiet i mężczyzn, a także innych grup społecznych w sferze politycznej, publicznej i artystycznej. Pomysłodawczynią fundacji jest prof. Maria Janion.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Telekomunikacja / Fundacja pozywa spółkę za seksistowską reklamę