Gangsterzy w Marszandzie

  • Ewa Bednarz
08-03-2013, 00:00

Prace malarskie Waldemara Świerzego, jednego z twórców Polskiej Szkoły Plakatu, to na rynku aukcyjnym rzadkość. Teraz można je kupić w galerii.

Plakaty Waldemara Świerzego do filmów, takich jak: „Superman”, „Psy”, „Casablanka”, „Strach na wróble” i wielu innych, plakaty cyrkowe oraz portrety znanych postaci świata filmu i muzyki okazjonalnie trafiają pod młotek, ale prace malarskie to rzadkość. Teraz jest okazja nie tylko do ich zobaczenia, ale również kupna w warszawskiej galerii Marszand, gdzie trwa wystawa nieprzypadkowo zatytułowana „Dawno temu w Ameryce…”. Tytuł nawiązuje do cyklu „Gangsterzy”, który Waldemar Świerzy zaczął tworzyć w latach 90. pod wpływem inspiracji czasami amerykańskiej prohibicji.

SUNDAY EVENING, 2003 r. tempera/karton, 32 x 52 cm, cena 7,5 tys. zł [FOT. ARC]
Wyświetl galerię [1/2]

SUNDAY EVENING, 2003 r. tempera/karton, 32 x 52 cm, cena 7,5 tys. zł [FOT. ARC]

Mafijne porachunki

Mamy więc przestępczy światek, charakterystyczne typy mafiosów w ciemnych okularach, czasem w kapeluszach, stare limuzyny, bary, muzyków jazzowych, sceny hazardowe, bijatyki i krwawe porachunki w różnych odsłonach. Jest nawet „Koniec Ala”. Wszystko składa się na obraz amerykańskich lat 20. i 30. znanych z hollywoodzkich produkcji.

— Ujęcia z zaskakujących perspektyw, śmiały skrótowy sposób ukazania postaci, mocne zestawienia kolorystyczne i posługiwanie się gęstą plamą barwną oraz włączenie podłoża malarskiego w proces kreowania postaci, np. w „The bar is open” czy „Silent Wight”, to cechy wyróżniające prezentowane prace — mówi Małgorzata Lemanek, kierownik Salonu Wystawowego Marchand.

Podkreśla, że mimo krwawych scen, gangsterzy Waldemara Świerzego nie wywołują grozy.

— Artysta podchodzi do swoich postaci z ciepłą ironią, jego mafiozi przedstawieni są w rozbrajający, wywołujący uśmiech, nieco rubaszny sposób — dodaje Małgorzata Lemanek.

Wiele prac namalowanych jest tylko kilkoma kolorami, a oddają wszystko — nastrój, ale i ekspresję. Uwagę przyciągają czasem komiksowe sceny walki, zawieszenie w ruchu, rozpryskująca się krew przypominająca plamy farby po grze w paintball. Na wystawie, choć poświęcona jest przede wszystkim malarstwu, można również obejrzeć i kupić plakaty z najbardziej znanych serii „Wielcy ludzie jazzu”, która przyniosła sławę artyście na całym świecie lub „Wielcy ludzie kina”. Są też plakaty cyrkowe i projekty do plakatów filmowych. Ich ceny zaczynają się od 200 zł, obrazów od 5,5 tys. zł i nie przekraczają 10 tys. zł.

Ceniony i nagrodzony

Waldemar Świerzy to nie tylko jeden z najwybitniejszych twórców znanej i cenionej na całym świecie Polskiej Szkoły Plakatu. To także grafik projektujący okładki książek i płyt, mimo że plakaty są znane najbardziej. To one też przyniosły mu najwięcej splendorów. Za plakat „Czerwona Oberża” dostał Grand Prix im. Toulouse-Lautreca na 1. Międzynarodowej Wystawie Plakatu Filmowego w Wersalu, „Ziemia obiecana” i „Psy wojny” zdobyły główne nagrody na Konkursie Plakatów Filmowych tygodnika „Hollywood Reporter” w Los Angeles. Świerzy jest też głównym laureatem 10. Biennale sztuki w Sao Paulo.

Jego prace nie tylko znajdują się w Muzeum Narodowym w Poznaniu i Muzeum Plakatu w Wilanowie, ale również w światowych kolekcjach, m.in. w londyńskim Institute of Contemporary Art, amsterdamskim Stedelijk Museum, berlińskiej Kunstbibliothek, paryskiej Bibliothèque Forney i w Ermitażu w Leningradzie.

Wystawa połączona ze sprzedażą prac Waldemara Świerzego potrwa w warszawskim Salonie Wystawowym Marchand do 16 marca.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ewa Bednarz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Gangsterzy w Marszandzie