


Laureaci Gazel Biznesu z Warmii i Mazur nie wierzą w cuda, ale wiedzą, że dzięki zaangażowaniu i współpracy z innymi podmiotami z branży mogą zyskać wiele.
— Działamy na rynku od 2009 r. Przez 7 lat zwiększyliśmy liczbę pracowników, z 40 do 120. Bardzo byśmy chcieli, aby za 3 lata pracowało u nas 250 osób. Czy nam się to uda? Wiele będzie zależało od sytuacji w Unii Europejskiej. Na tamtejszych rynkach uzyskujemy 70 proc. naszych obrotów. Obawiamy się, że powroty do ustaleń z Schengen automatycznie podniosą cenę usług, wydłużą czas dojazdu, a co za tym idzie — zmniejszą wpływy — tłumaczyli Dominik Leśnicki, prezes firmy Mazury-Trans, i Ryszard Sobieski, jej wiceprezes.
Trzeba się wyróżnić
O korzyściach wynikających ze współpracy między przedsiębiorcami mówił natomiast Robert Michalkiewicz, prezes Społem Powszechna Spółdzielnia Spożywców w Dobrym Mieście.
— Polska spółdzielczość powinna się jednoczyć, by móc stawić czoła zachodnim marketom. Jest to możliwe. Dwa lata temu połączyliśmy się ze spółdzielnią w Ornecie, co pozwoliło nam rozwinąć skrzydła, dało nam siłę zakupową i spowodowało, że średnie wynagrodzenie naszych pracowników w placówkach detalicznych wyniosło 2,4 tys. zł, a więc o 15-20 proc. więcej niż przed rokiem — mówił Robert Michalkiewicz.
Receptę na sukces opracowało także ARA Przedsiębiorstwo Automatyki Przemysłowej. — Zapotrzebowanie na automatykę przemysłową jest w Polsce bardzo duże, jednak konkurencja nie śpi, dlatego — by z nią wygrać — trzeba się naprawdę postarać. Nam umożliwia to wyróżniającasię, kompleksowa oferta i rozbudowane know-how, które tworzyliśmy przez kilka lat — przekonywali Radosław Litwin, prezes ARA Przedsiębiorstwo Automatyki Przemysłowej, i Wojciech Hanuszewski, dyrektor działu automatyki w tej firmie.
Najbardziej dynamiczni
W tym roku w województwie warmińsko-mazurskim nagrodziliśmy 142 przedsiębiorstwa. Pierwsze miejsce zajęła spółka Glenport, stowarzyszona z firmą Glencore Polska, która świadczy usługi przechowalnicze i związane z tłoczeniem rzepaku. Na pozycji drugiej uplasowała się firma spedycyjna Adar, która współpracuje na stałe z ponad setką przewoźników.
Trzecie miejsce zajęła natomiast spółka Pol-Foods, która produkuje tzw. pellety, czyli półprodukty niezbędne wytwórcom słonych przekąsek. „Puls Biznesu” zorganizował ranking już po raz szesnasty. Jego autorem jest wywiadownia gospodarcza Coface.
Komentarz autora rankingu
Grunt to rzetelna informacja
SZYMON WILIŃSKI
dyrektor handlowy ds. informacji gospodarczej w Coface
W rankingu Gazele Biznesu prezentowane są firmy, które wykonały największy skok obrotów na przestrzeni trzech ostatnich lat. Ale aby być dostrzeżonym, nie wystarczy być dynamicznym, trzeba także być transparentnym. Owa transparentność to publikowanie danych finansowych w ogólnodostępnych źródłach, czy przekazanie ich do weryfikacji wywiadowni handlowej. Transparentność jest swego rodzaju gwarancją tego, że propagowanie dobrej praktyki rzetelnego przekazywania informacji o firmie kontrahentom czy inwestorom zwyczajnie się opłaca. W wieloletniej pracy wywiadowni gospodarczej widzimy, jak zmienia się model prezentowania firmy na zewnątrz. Standardem stało się weryfikowanie wiarygodności potencjalnych klientów przed podpisaniem umowy z daną firmą. Praktyką jest już bieżąca współpraca przedsiębiorców z wywiadowniami. O ile jeszcze kilka lat temu wiele firm niechętnie udzielało informacji handlowych na swój temat, o tyle obecnie — przedsiębiorcom wręcz zależy na tym, aby dane w raportach były rzetelne i kompletne. Bywa, że sami dostarczają niezbędnych informacji do baz danych wywiadowni. Ma to ogromny wpływ na ich wizerunek. Ci, którzy odmawiają współpracy, często mają trudności ze znalezieniem kontrahentów. Jeśli nie można dowiedzieć się niczego o firmie od niej samej, może być to sygnałem, że w kontaktach z nią warto zachować ostrożność. Zdarza się, że otrzymawszy od nas (wywiadowni Coface) informacje o braku danych, spowodowanych odmową ze strony badanej firmy, zainteresowani wcześniej współpracą kontrahenci rezygnują z niej. W kilkunastoletniej pracy nad rankingiem Gazele Biznesu — jako autor zestawienia — zauważamy tę ewolucję. Nasza ekstraklasa z sektora MSP jest coraz bardziej świadoma w prowadzeniu biznesu, w którym transparentność i rzetelne informacje są fundamentem rozwoju działalności gospodarczej.




