Gazele, nie ociągajcie się ze startem

Wojciech KowalczukWojciech Kowalczuk
opublikowano: 2013-09-05 00:00

Ranking „PB”: Jeszcze tylko do końca września firmy mogą zgłaszać się do udziału w rankingu Gazele Biznesu, który w grudniu 2013 r. zostanie opublikowany już po raz czternasty

Gospodarka wreszcie przyspiesza, choć bardzo nieśmiało. W takich warunkach firmie przydaje się każda promocja, a szczególnie taka, która potwierdza jej dobrą kondycję finansową i stały rozwój. Warto więc skorzystać z okazji i zgłosić się do udziału w 14. już edycji rankingu Gazele Biznesu, w którym mogą wziąć udział wyłącznie firmy małe i średnie, szybko rozwijające się i osiągające dobre wyniki finansowe.

ŚWIĘTO DOBRYCH FIRM: Spotkania Gazel Biznesu organizowane co roku w dwunastu największych miastach Polski są okazją do wymiany poglądów i nawiązywania nowych kontaktów. Przede wszystkim jednak są okazją do świętowania sukcesu tych firm, które zwykle bywają pomijane w rankingach najcenniejszych, najbardziej zyskownych itp. [FOT. WM]
ŚWIĘTO DOBRYCH FIRM: Spotkania Gazel Biznesu organizowane co roku w dwunastu największych miastach Polski są okazją do wymiany poglądów i nawiązywania nowych kontaktów. Przede wszystkim jednak są okazją do świętowania sukcesu tych firm, które zwykle bywają pomijane w rankingach najcenniejszych, najbardziej zyskownych itp. [FOT. WM]
None
None

Choć opisane tu w skrócie kryteria nie wydają się trudne do spełnienia, to jednak szczegóły, które prezentujemy w ramce poniżej, sprawiają, że na naszą listę trafiają wyłącznie przedsiębiorstwa w najlepszej kondycji finansowej. Swoim autorytetem i wieloletnim doświadczeniem potwierdza to wywiadownia gospodarcza Coface Poland. Ta firma, wyspecjalizowana w gromadzeniu i przetwarzaniu informacji o przedsiębiorstwach, opracowuje na zlecenie „Pulsu Biznesu” zestawienie i weryfikuje wyniki uczestników rankingu.

Lista Gazel Biznesu powstaje na podstawie danych finansowych pochodzących od przedsiębiorstw, które mogą zgłosić się do udziału w rankingu, wypełniając formularz na jednej ze stron internetowych: www. pb.pl lub www.coface.pl. Ponadto Coface Poland wyszukuje firmy, które zgłoszenia nie złożyły, ale publikują w ogólnodostępnych źródłach swoje wyniki finansowe i spełniają kryteria naszego rankingu. Przedsiębiorstwo może więc zostać Gazelą, nie składając zgłoszenia. Jeżeli jednak firmie zależy na tym, żeby jej kandydatura do tytułu została zweryfikowana, lepiej samemu wypełnić formularz.

Zarządy firm, które zostały Gazelami Biznesu, zarówno te zgłoszone, jak i te wyszukane przez Coface, są o tym informowane przed opublikowaniem rankingu.

Dlaczego warto ubiegać się o tytuł Gazeli Biznesu w czasach, gdy powstaje tyle różnych rankingów? Odpowiedzi jest kilka, a każda prawidłowa.

Przede wszystkim dlatego, że to ranking o najdłuższej tradycji i najbardziej wiarygodny za sprawą czytelnych i niezmiennych od lat kryteriów. Dlatego, że o miejscu w tym zestawieniu decydują wyniki firm, a nie opinie kolegium przyznającego nominacje do tytułu.

Gazelą warto być również dlatego, że ten tytuł stał się swoistym znakiem rozpoznawczymfirm w dobrej kondycji finansowej, umiejętnie zarządzanych i umiejących się dostosować do każdej sytuacji rynkowej.

KOMENTARZ

Wyróżnić się wśród małych i średnich firm

JAROSŁAW JAWORSKI, prezes Coface

Firmy z sektora MŚP często są pierwszym ogniwem w łańcuchu dostaw, produkcji i dystrybucji, ale ostatnim w kolejce po należność za dostarczony towar lub wykonaną usługę. Muszą więc wykorzystywać wszelkie atuty, aby utrzymywać się w dobrej kondycji i budować pozycję małego, ale solidnego partnera. Takim atutem jest elastyczność i umiejętność dostosowania swojej strategii do realiów gospodarczych i wymagań partnerów. Przedsiębiorstwom, które radzą sobie z tym najlepiej, zależy, aby ich trud został doceniony, aby dostrzegli go obecni i potencjalni kontrahenci. Tytuł Gazeli jest właśnie potwierdzeniem takich starań, dlatego jest tak bardzo ceniony wśród przedsiębiorców. Wśród doświadczonych uczestników rankingu, którzy uzyskali to wyróżnienie wielokrotnie, coroczne potwierdzanie tytułu stało się obowiązkowym zadaniem w ich kalendarzu. Doświadczone Gazele znają się dobrze i obserwują dokonania innych w swojej branży. Z drugiej strony spotykamy firmy, które zdobyły ten tytuł po raz pierwszy i chcą sprawdzić, jak to jest zostać Gazelą. Odbierając wyróżnienie podczas uroczystej gali, przekonują się, że warto było. Spotykają swoich kooperantów, którzy również zostali wyróżnieni, widzą też, jak poważnie do rankingu podchodzą organizatorzy, autorzy i wszyscy, którzy współuczestniczą w przygotowaniu tego wydarzenia. I mamy nadzieję, że zrobią wszystko, aby w kolejnym roku znaleźć się ponownie w tym prestiżowym gronie i tym samym wysłać komunikat: rozwijamy się i warto z nami współpracować.

Ponadto działania „Pulsu Biznesu” związane z Gazelami nie kończą się na uroczystych galach, podczas których wręczane są pamiątkowe dyplomy. Artykuły poświęcone małym i średnim firmom są stale obecne na łamach „Pulsu Biznesu”. Nasz codzienny dział „Puls Firmy” to miejsce, w którym publikujemy teksty o małych i średnich przedsiębiorstwach i dla tej grupy przeznaczone. A w ramach Akademii Gazel Biznesu organizujemy także szkolenia i warsztaty poświęcone różnym aspektom działalności gospodarczej.

Argumenty przemawiające za tym, że warto być Gazelą, można by wymieniać jeszcze długo, poprzestańmy jednak na tym i przypomnijmy: zgłoszenia do rankingu „Gazele Biznesu 2013” można składać jeszcze do 30 września. Do kolejnej edycji „Gazel Biznesu” przygotowują się także nasi partnerzy. W organizacji rankingu i towarzyszących mu dwunastu regionalnych gal „Puls Biznesu” wspierają: PKO BP SA (partner strategiczny) oraz Orange i Energa.

— Dla firmy Orange udział w przedsięwzięciu, jakim jest ranking „Gazele Biznesu”, to możliwość wsparcia konkretnych działań na rzecz najprężniejszych małych i średnich przedsiębiorstw, których znaczenia dla gospodarki często po prostu się nie docenia. Regionalne gale, podczas których przedstawiciele firm odbierają certyfikaty Gazel Biznesu, stwarzają nam też świetną okazję do bezpośrednich kontaktów z przedsiębiorcami — naszymi aktualnymi lub potencjalnymi klientami. To możliwość wsłuchania się w opinie i poznania ich oczekiwań wobec dostawców różnych usług, w tym również telekomunikacyjnych — mówi Witold Drożdż, dyrektor wykonawczy ds. korporacyjnych Orange Polska.

Mimo że do ukazania się czternastej edycji rankingu pozostały jeszcze trzy miesiące, czasu na składanie zgłoszeń jest znacznie mniej, bo zaledwie trzy tygodnie. Do udziału w zestawieniu zapraszamy wszystkie małe i średnie firmy, bo zawsze warto chwalić się swoimi osiągnięciami.

Kto może zostać Gazelą Biznesu?

O tytuł „Gazeli Biznesu 2013” mogą się ubiegać firmy, które spełniają wszystkie poniższe kryteria: rozpoczęły działalność przed 2010 r. i prowadzą ją nieprzerwanie do dzisiaj, w 2010 r. osiągnęły wartość sprzedaży nie mniejszą niż 3 mln zł i nie większą niż 200 mln zł, w latach 2010-12 z roku na rok odnotowywały wzrost przychodów ze sprzedaży, w latach 2012-12 ani razu nie odnotowały straty, umożliwiły analizę swoich wyników finansowych przynajmniej od 2010 r. (publikując je w Monitorze Polskim B albo przekazując dane do Coface Poland lub Bonnier Business bądź udostępniając je poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego).

4342

Tyle firm zakwalifikowało się do ubiegłorocznego rankingu Gazele Biznesu. To liczba rekordowa, choć w latach trudnych dla gospodarki nasze zestawienie wyraźnie się skraca.

Zasady rankingu

Wszystko, co łączy się dla firmy z udziałem w rankingu Gazele Biznesu, czyli jej obecność w zestawieniu, udział w regionalnych galach, podczas których wręczane są certyfikaty, a także prawo do posługiwania się tytułem i logo Gazeli Biznesu, jest całkowicie bezpłatne.

Tytuł jest przyznawany po weryfikacji przez wywiadownię gospodarczą wyników finansowych firmy z trzech lat. Lista Gazel Biznesu nie ma określonej liczby miejsc — jest otwarta i zależnie od kondycji sektora małych i średnich firm bywa dłuższa lub krótsza. Ze szczegółowym regulaminem rankingu można się zapoznać na stronie internetowej www.gazele.pl.

 

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface