Gazele złowione w sieć

Wojciech KowalczukWojciech Kowalczuk
opublikowano: 2014-10-06 00:00

O idei e-Gazel Biznesu

Gazele Biznesu to ranking, który w tym roku „Puls Biznesu” opublikuje już po raz piętnasty. Jest to lista firm średniej wielkości reprezentujących wszystkie możliwe branże i charakteryzujących się bardzo szybkim rozwojem. Za najważniejszą miarę tego rozwoju, decydującą o miejscu w zestawieniu, przyjęliśmy wyrażony w procentach przyrost obrotów osiągany w ciągu trzech lat. Warunkiem zakwalifikowania do rankingu jest jednocześnie osiąganie zysku w każdym z branych pod uwagę lat i wykazywanie stałego przyrostu obrotów.

Ponieważ rośnie znaczenie biznesu internetowego, postanowiliśmy po raz pierwszy opracować także ranking e-Gazel Biznesu. Kryteria przyjęliśmy nieco łagodniejsze niż dla firm „analogowych”, bo i branża młodsza, i o porażkę w niej nietrudno, a na dodatek redakcja „Pulsu Biznesu” jako organizator rankingu e-firm wchodzi na grunt, na którym wielu już próbowało szeregować przedsiębiorstwa, lecz niewielu zrobiło to z powodzeniem.

Mimo że e-Gazele, których ranking po raz pierwszy trafia dzisiaj do rąk czytelników, wyłoniliśmy według uproszczonych kryteriów (szczegóły w ramce), to i w tym przypadku o miejscu na liście decydował przyrost obrotów, czyli dynamika rozwoju firmy. Można więc śmiało stwierdzić, że i „tradycyjne” i internetowe Gazele Biznesu to firmy małe i średnie, które bardzo szybko się rozwijają. E-Gazele, które osiąnęły najlepsze wyniki w swoich województwach opisujemy w dalszej części tego dodatku.

Przygotowanie każdego rankingu wymaga specjalistycznej wiedzy dotyczącej gromadzenia danych finansowych i opracowania informacji na ich temat, dlatego zestawienie e-Gazel Biznesu na zlecenie naszej redakcji opracowała firma ARC, która przeprowadziła telefoniczną ankietę wśród kilku tysięcy podmiotów gospodarczych, które zgłosiły chęć udziału w takim rankingu. Mamy nadzieję, że podobnie jak ich „analogowy” pierwowzór e-Gazele Biznesu spotkają się z zainteresowaniem czytelników i przedsiębiorców — tym razem z branży e-handlu, co pozwoli nam sporządzać kolejne, obszerniejsze wydania rankingu. Pierwszy krok został właśnie zrobiony.

Ranking od kuchni

— e-Gazelą Biznesu mogła zostać każda firma zajmująca się handlem w internecie, która w latach 2012-13 odnotowała dodatnią dynamikę przychodu ze sprzedaży oraz zysk w 2013 r.

— Sporządzając ranking, firma ARC zapraszała telefonicznie przedsiębiorstwa trudniące się e-handlem do udziału w zestawieniu, a następnie weryfikowała wyniki tych firm, które skorzystały z zaproszenia lub zgłosiły się same, korzystając z formularza zamieszczonego na stronie http://egazele.site.pb.pl/.

Ponadto sprawdzała w wywiadowni gospodarczej wyniki finansowe spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. — Dane finansowe, o których podanie prosili ankieterzy ARC, to przychody i zysk firm z lat 2012 i 2013. — Na liście rankingowej publikujemy tylko wyrażone w procentach przyrosty obrotów osiągnięte w branych przez nas pod uwagę latach.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface