GDDKiA mówi wykonawcom: utrzymaj standard

KAP
opublikowano: 22-08-2011, 00:00

Usunięcie wyboju na drodze w 4 godziny? Tyle czasu dostają firmy walczące o kontrakty generalnej dyrekcji.

Usunięcie wyboju na drodze w 4 godziny? Tyle czasu dostają firmy walczące o kontrakty generalnej dyrekcji.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła dwa przetargi na sprzątanie, odśnieżanie czy drobne remonty dróg w modelu "utrzymaj standard". System sprawdził się na S3 Szczecin-Gorzów Wielkopolski, a teraz będzie testowany na trasie A2 Konin-Dąbie oraz na autostradowej obwodnicy Wrocławia.

Nowe standardy…

— W systemie "utrzymaj standard" trasa co 2 godziny w dzień i co 4 godziny w nocy jest patrolowana. Pojazdy zabezpieczają też miejsca wypadków i pomagają kierowcom, których auta mają awarię — informuje Urszula Nelken, rzecznik GDDKiA.

Dyrekcja w modelu "utrzymaj standard" stawia wykonawcom wysokie wymagania — sami muszą zapewnić sobie sprzęt i materiały. Zaledwie w cztery godziny muszą zlikwidować wyboje na utrzymywanej drodze. Tyle samo czasu dostają na uzupełnianie znaków drogowych czy drobne naprawy jezdni. Jeśli firma nie zmieści się w wyznaczonym czasie, dostaje pięć punktów karnych, a jeden punkt kosztuje ją 500 zł. Dużo? 1 km trasy S3 w modelu "utrzymaj standard" kosztuje 240 tys. zł miesięcznie. W systemie mieszanym (najczęściej stosowanym przez GDDKiA), w którym część prac wykonuje dyrekcja, a część zleca, koszty utrzymania są podobne. Oddział dyrekcji w Opolu za utrzymanie swojej części autostrady A4 w systemie mieszanym płaci 270 tys. zł za km miesięcznie. Natomiast odcinki A1 Tuszyn-Piotrków Trybunalski czy A2 Stryków-Dąbie kosztują miesięcznie 230 tys. zł za km. W sumie na utrzymanie ponad 18 tys. km dróg dyrekcja ma 1 mld zł rocznie, które coraz częściej będzie przeznaczać na kontrakty realizowane w nowym systemie.

— Program będzie rozszerzany, tak by stopniowo objął wszystkie autostrady i drogi ekspresowe. Początkowo będą to nowo dodawane odcinki, krótsze niż 40 km. Najpierw będą objęte programem "utrzymaj standard" przez rok, a później czas zostanie wydłużony od czterech lat — dodaje Urszula Nelken.

Podkreśla, że obecnie prace zlecane zależą od posiadanych przez GDDKiA funduszy, a priorytety ustalają oddziały.

— W takim modelu nie jesteśmy w stanie podnieść standardu dróg, ale jedynie podtrzymujemy jej stan — dodaje.

…cieszą kierowców

Z firmami, które zajmują się utrzymaniem dróg GDDKiA, nie udało nam się w piątek skontaktować. Kierowcy jednak już zauważyli różnicę w opiece nad drogami przez nie zarządzanymi i nieźle oceniają system "utrzymaj standard".

"Bieżącym utrzymaniem odcinka od węzła Myślibórz do węzła Gorzów Północ, zajmuje się firma Grawil. Od węzła Klucz do węzła Myślibórz S3 opiekuje się firma MalDroBud z Myśliborza. Trzeba przyznać, że obie firmy jak do tej pory działają naprawdę na wysokim poziomie" — napisał jeden z kierowców na forum internetowym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu