GDDKiA przygląda się pomysłom ulepszenia dróg

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2016-04-27 22:00

Wiele pomysłów optymalizacji inwestycji drogowych wymaga dopracowania — uważa GDDKiA. Kilka odrzuca na starcie

31 maja, podczas kieleckich targów autostradowych, zostanie zaprezentowana lista działań pozwalających usprawnić budowę dróg i znaleźć oszczędności inwestycyjne. Do 13 maja trwają konsultacje pomysłów przedstawionych przez komitet sterujący i zespoły, działające przy resorcie infrastruktury. Opinię już zaprezentował Jacek Bojarowicz, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), która w pracach zespołów brała czynny udział. Nie wszystkie propozycje może zaakceptować.

FORUM

— Nie możemy zgodzić się na zmniejszenie szerokości pasa rozdziału dróg z obecnych 5 do 2,5 m. Oznaczałoby to konieczność ustawienia na takiej drodze barier betonowych, co zmniejszy bezpieczeństwo i może wcale nie być tańsze niż wykup i utrzymanie szerszego pasa — uważa Jacek Bojarowicz.

Jego zdaniem, doprecyzowania i „kompromisowych uzgodnień” wymagają plany przerzucenia części kosztów realizacji inwestycji, głównie ekologicznych, na deweloperów oraz resort środowiska i podległe mu jednostki. Szef GDDKiA jest także sceptyczny wobec planu powołania Narodowego Forum Kontraktowego (NFK), które ma zacząć działać już w przyszłym roku. Rafał Bałdys, który przewodzi zespołowi przygotowującemu grunt dla NFK, zachęca: forum będzie opracowywać zasadywspółpracy inwestorów i wykonawców, wytyczne, wzorcowe umowy itp. Zanim powstanie, przy resorcie infrastruktury ma działać rada ekspertów, która wkrótce zostanie powołana. Jacek Bojarowicz uważa, że jej działalność powinna być wydłużona do końca przyszłego roku, bo budowę NFK trzeba przemyśleć i przeanalizować funkcjonowanie podobnych organizacji w innych krajach. Obawia się, że zespół rekomendujący jego powstanie chce zbudować platformę decyzyjną, co może naruszać m.in. niezależność dyrekcji. „Zdaniem GDDKiA, powinno to być forum dyskusyjne, opiniotwórcze, a nie decyzyjne” — napisał dyrektor w prezentacji. GDDKiA pozytywnie ocenia natomiast plan opracowania katalogu typowych obiektów ochrony środowiska oraz inżynieryjnych. Jacek Bojarowicz przestrzega jednak, że muszą one uwzględniać rynkowe innowacje. Dyrekcję cieszą także zapowiadane zmiany prawne, umożliwiające np. prowadzenie prac geologicznych, archeologicznych i saperskich przed uzyskaniem zezwolenia na inwestycję. Chwali też pomysł zmian prawnych związanych z określeniem wielkości, odległości itp. urządzeń ochrony środowiska oraz przyznanie rządowym instytucjom możliwości wykupu nieruchomości, zamiast budowy obiektów chroniących je przed hałasem.