GDDKiA przyśpiesza oddawanie dróg

opublikowano: 18-08-2019, 22:00

Po słabych wynikach za I półrocze drogowa dyrekcja zaczyna przekazywać kierowcom sporo nowych odcinków.

W pierwszym półroczu 2019 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) miała oddać do użytku ponad 182 km szybkich tras. Plan się nie powiódł, przekazała jedynie nieco ponad 54 km. W drugim półroczu drogowcy nadrabiają zaległości.

— Udostępniliśmy łącznie 125 km — informuje Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Do końca roku przekazanych do ruchu ma zostać jeszcze prawie 340 km szybkich tras. Przystosowana do przejezdności ma być także obwodnica Częstochowy, więc faktycznie udostępnione zostanie kierowcom w tym roku ponad 490 km dróg. To wynik bliski pierwotnym założeniom. Zostaną wykonane, jeśli nowi wykonawcy zdążą dokończyć budowę częstochowskiego bajpasu po włoskiej firmie Salini, z którą GDDKiA rozwiązała umowę. Dyrekcja w tym roku zerwała w sumie 9 kontraktów, bo nie była zadowolona z tempa ich realizacji. Przedstawiciele wykonawców podkreślają, że część nadal realizowanych kontraktów także jest opóźniona, ponieważ przedsiębiorcy mają coraz więcej problemów z płynnością. Przed laty nisko wyceniali oferty, które z powodu wzrostu cen materiałów i robocizny stały się nierentowne. Skutkiem są problemy z płynną realizacją. Branżowe organizacje napisały nawet list do premiera Mateusza Morawieckiego, wnioskując o realną waloryzację kontraktów.

Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, twierdzi też, że długo trwają procedury dotyczące aneksowania kontraktów, jeśli na przykład na budowie dojdzie do nieprzewidzianych zdarzeń czy okaże się, że konieczne jest zrealizowanie robót dodatkowych, których nie przewidziano w specyfikacji. Jeden z przedsiębiorców kilka miesięcy musiał czekać na aneks zwiększający wartość kontraktu z powodu podniesienia przez rząd płacy minimalnej.

Barbara Dzieciuchowicz zakłada, że w tym i przyszłym roku zostanie oddanych większość dróg, na które przetargi ogłoszono jeszcze w 2015 r. Przypomina jednak, że w 2016 r. nastąpił przetargowy zastój, co obecnie może spowodować kontraktową lukę w branży drogowej. GDDKiA zapowiada ogłoszenie w tym roku postępowań wartych 12 mld zł. W kolejnych latach front robót nadal więc będzie duży.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu