W Gdyni opracowano projekt i koncepcję budowy nowego terminalu promowego w Porcie Wschodnim. Niestety nie wiadomo, kiedy rozpocznie się jej realizacja.
Niedaleko zabytkowego Dworca Morskiego w Gdyni powstanie nowy terminal promowy. Jego projekt opracowano głównie z myślą o Stena Line i innych operatorach promowych działających na Bałtyku. W skład terminalu wejdzie nowoczesny budynek oraz parking. Autorzy projektu przewidzieli także usprawnienie połączeń drogowych między centrum miasta a portem.
Studium wykonalności dla nowego terminalu promowego w centrum miasta wraz ze studium komunikacyjnym powstało w ramach polsko-szwedzkiego projektu SEBTrans Link.
Plany rozbudowy gdyńskiego portu są konsekwencją szybkiego rozwoju przewozów pasażerskich i towarowych promami obsługującymi tzw. autostradę morską Gdynia—Karlskrona, stanowiącą jednocześnie ważny odcinek korytarza transportowego północ—południe (Oslo—Goeteborg—Karlskrona—Gdynia—Łódź—Katowice—Bratysława—Ateny).
— Wybrana lokalizacja terminalu pozwoli na wykorzystanie rezerwy terenów w porcie wewnętrznym. Powierzchnie te będą obsługiwały dynamicznie rozwijające się terminale kontenerowe — Gdyński i Bałtycki. Ponadto lokalizacja nowego terminalu w Porcie Wschodnim umożliwi obsługę nowych linii promowych, skróci czas manewrowania jednostkami w porcie o blisko godzinę i przyczyni się do rozwoju ruchu turystycznego w Gdyni i na Pomorzu. Lokalizacja terminalu promowego w sąsiedztwie zabytkowego Dworca Morskiego umożliwi jego rewitalizację zgodnie z przygotowanym projektem — mówi Ryszard Toczek z Biura Rozwoju Miasta Gdyni.
Inwestycja zaplanowana jest z myślą o realizacji konkretnych zadań i konkretnych jednostkach zawijających do Gdyni — głównie promach Stena Line.
— Mamy nadzieję, że możliwie szybko zostaną ustalone reguły ubiegania się przez porty o środki z funduszy pomocowych Unii Europejskiej i już od 2007 r. będziemy mogli ruszać z nowymi współfinansowanymi przez nią inwestycjami — mówi Krzysztof Gromadowski, dyrektor ds. planowania rozwoju portu i integracji z Unią Europejską.
Wartość inwestycji jest na razie nieznana.