GeoPost na zakupach

Marcin Bołtryk
opublikowano: 10-04-2008, 00:00

Międzynarodowa grupa firm kurierskich negocjuje zakup czterech kolejnych spółek w naszym regionie Europy.

Marek Różycki, prezes GeoPost na Europę Środkową i Południowo-Wschodnią

Międzynarodowa grupa firm kurierskich negocjuje zakup czterech kolejnych spółek w naszym regionie Europy.

Pod koniec marca grupa GeoPost, wspólnie ze spółką Yurtici Kargo, przejęła rumuńską firmę kurierską Pegasus. Powód? Kolejny krok na drodze ku temu, by marka należącej do GeoPost firmy kurierskiej DPD była znana w całej Europie. Należąca do francuskiej poczty Geopost zajmuje w kurierskich rankingach europejskich trzecie miejsce. Jej zeszłoroczny obrót wyniósł 3,1 mld EUR. Jednak zdaniem Marka Różyckiego, prezesa GeoPost na Europę Środkową i Południowo-Wschodnią, grupa dopiero się rozkręca.

„Puls Biznesu”: Jakie są cele GeoPost w naszym regionie?

Marek Różycki: Dążymy do zdobycia pozycji głównego gracza na rynku międzynarodowym, obecnego na wszystkich rynkach europejskich z marką DPD. Naszym zadaniem jest zwiększanie zasięgu geograficznego, a co za tym idzie, umacnianie pozycji sieci logistycznej DPD w tym regionie Europy.

Chcemy także zwiększać rentowność spółek oraz ich udziałów w rynkach lokalnych i wzmacniać świadomość marki DPD. Dążymy do tego, by wszystkie spółki należące do grupy reprezentowały właśnie tę jedną markę.

Jakich inwestycji w ostatnim czasie dokonało GeoPost?

Pod koniec marca, wspólnie z naszym lokalnym partnerem, Yurtici Kargo, nabyliśmy kontrolny pakiet udziałów Pegasusa — jednej z najprężniej działających firm kurierskich w Rumunii. Jest to bardzo ciekawa spółka, przypomina mi „starego Masterlinka” [dawna nazwa DPD w Polsce — red.] pod względem reprezentowanych wartości, profilu działalności i perspektyw rozwoju. Zainwestowaliśmy w nowe sortownie centralne i regionalne oddziały w krajach bałtyckich, Słowenii, Polsce, Czechach i na Słowacji. Jesteśmy w trakcie negocjacji dotyczących zakupienia czterech kolejnych spółek w regionie CSEE (Europa Środkowa i Południowo-Wschodnia). Myślę, że w ciągu 8 tygodni będzie można więcej na ten temat powiedzieć.

Zostały jeszcze jakieś wyzwania?

Spółki w naszym regionie od kilku lat odnotowują średni wzrost obrotów na poziomie 30 proc. rocznie. To bardzo dużo i choć to powód do dumy, to jednak musimy pamiętać także o potencjalnym ryzyku, jakie niesie tak dynamiczny rozwój. Aby sprostać wyzwaniu, musimy tworzyć strategie skoncentrowane na optymalizacji planów inwestycyjnych, by zapewnić odpowiednią infrastrukturę, na wdrażaniu wydajnych systemów operacyjnych i informatycznych oraz na szkoleniu pracowników. Niezwykle istotne jest też opracowanie długoterminowych planów, podnoszących efektywność komunikacji wewnętrznej. Kolejnym wyzwaniem jest opracowanie i wdrożenie strategii cenowych, efektywnych i optymalnych z punktu widzenia firmy i klienta. Niezwykle istotne jest też edukowanie rynku w sprawie zależności pewnego pułapu cenowego od oferowanej jakości i usług wytwarzających dodatkową wartość dla klienta.

Branża transportowa boryka się z problemami kadrowymi, a sprostanie takim wyzwaniom będzie wymagało zwiększania zatrudnienia. Jak GeoPost sobie poradzi z tym problemem?

Niemal w każdym kraju naszego regionu następuje wzrost kosztów pracowniczych i odpływ pracowników do krajów zachodnich, zwłaszcza pracowników magazynowych i kurierów. Kluczowe staje się więc stworzenie regionalnej strategii zarządzania personelem, by zapobiec utracie wykwalifikowanych pracowników i budować wizerunek „pracodawcy wyboru”, co w konsekwencji pozytywnie wpłynie na zahamowanie rotacji personelu.

Jakie plany ma GeoPost co do rynku polskiego?

DPD Polska jest „klejnotem w koronie” naszego regionu. Odnosi sukcesy, od kilku lat odnotowując wzrost liczby paczek o ponad 40 proc. rocznie. Miniony rok był dla DPD Polska okresem największego przyrostu w historii firmy, w którym bardzo szybko wzrastała liczba paczek i rósł poziom zatrudnienia. Dla utrzymania dalszego wzrostu, aczkolwiek już nie tak dynamicznego, konieczne jest popieranie go konkretnymi inwestycjami w infrastrukturę, systemy informatyczne i operacyjne oraz w rozwój pracowników. Istotne jest także umocnienie pozycji firmy w sektorze usług międzynarodowych.

21,5

mln EUR Tyle GeoPost zainwestowało w ostatnich trzech latach w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej...

15

mln EUR ...a tyle grupa chce wydać w 2008 roku.

Większościowym udziałowcem DPD jest GeoPost Group, która z kolei jest częścią La Poste. Udziałowcami mniejszościowymi są DPD Systemlogistik (10,47 proc.) i DPD Zeitfracht (6,21 proc.).

Przekazując 2 miliony międzynarodowych paczek dziennie, DPD jest jedną z największych firm kurierskich w Europie. Portfolio usług obejmuje przesyłki standardowe i ekspresowe z możliwością śledzenia przesyłek w trybie online, wysyłkę poprzez punkty nadawczo-odbiorcze (Parcel Shop), a nawet indywidualne rozwiązania dla klientów biznesowych. DPD ma ponad 500 punktów w 39 krajach. Zatrudnia 22 tys. osób i dysponuje 15 tys. pojazdów. Działa w imieniu 200 tys. klientów biznesowych.

Marcin Bołtryk

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu