Giganci high-tech na zakupach

Masz start-up i świetny pomysł? Przygotuj się na negocjacje z największymi w branży

Niektóre firmy z branży nowych technologii lubią kupować więcej niż inne. Dużo więcej — twierdzi Bloomberg.

Agencja informacyjna stworzyła ranking spółek, które w ostatnich trzech latach dopięły najwięcej umów — przejęć, inwestycji, ale także sprzedaży. Dane obejmują umowy zarejestrowane w okresie od 11 lutego 2011 r. do 11 lutego 2014 r., a szczegóły finansowe czasem były objęte tajemnicą. Na początek ciekawe zestawienie liczb. Google, właściciel największej wyszukiwarki internetowej świata, był zaangażowany w ponad 120 transakcji. Apple, jeden z głównych rywali koncernu z Mountain View i producent takich gadżetów, jak iPhone czy iPad, zarejestrował jedynie kilkanaście. Google jest zresztą wyjątkowym drapieżnikiem na rynku przejęć. O ile pod względem liczby umów kroku internetowemu gigantowi dotrzymuje producent procesorów Intel, o tyle pod względem wartości transakcji Google jest poza zasięgiem konkurencji. Bloomberg nazywa nawet firmę kierowaną przez Larry’ego Page’a „deal machine”. Internetowy koncern inwestuje w różne biznesy, bo w ostatnich miesiącach dokonał przejęcia firmy Nest Labs, producenta termostatów sterowanych smartfonami, Deepmind, która pracuje nad sztuczną inteligencją, a także Boston Dynamics, producenta robotów. Innym znaczącym ruchem było przejęcie w 2012 r.

Motoroli, producenta telefonów, za którą Google zapłacił ponad 12 mld USD, a niedawno sprzedał firmę chińskiemu Lenovo za 2,9 mld USD, zostawiając sobie w portfolio spory pakiet patentów Motoroli. Drugi w rankingu jest Intel, dla którego największą transakcją była inwestycja w 2012 r. w udziały holenderskiego koncernu ASML. Amerykanie wydali wtedy 2,1 mld USD. Bloomberg przypomniał, że Intel Capital, grupa venture należąca do producenta procesorów, była znana jako najbardziej aktywny inwestor strategiczny w Dolinie Krzemowe, nim do gry wkroczył Google.

Podium uzupełnia Salesforce.com, który na 45 transakcji wydał 4,2 mld USD. Prezes Marc Benioff wydawał pieniądze głównie na spółki produkujące oprogramowanie komputerowe przydatne w marketingu. Przykładem jest kupiona w zeszłym roku firma ExactTarget, która kosztowała 2,42 mld USD. Koncern szybko wypadnie jednak z rankingu, bo w listopadzie prezes zapowiedział, że na razie ma już dosyć przejęć. Najwięcej transakcji w branży tech.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu